بازی های بچه ها، شخصیت کودک را به ما معرفی می نماید

به گزارش آیان کتاب، والدین می توانند با مشاهده طرز بازی آن ها به شخصیت بچه هایشان پی ببرند.

بازی های بچه ها، شخصیت کودک را به ما معرفی می نماید

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی خبرنگاران، دنیای بچه ها با دنیای اسباب بازی ها گره خورده است؛ دنیایی که تا حدودی می تواند رگه هایی از شخصیت کودک را به ما معرفی کند. آرزوها، امیال، خواسته، شادی و غصه ها در بازی سرازیر می گردد تا کودک بتواند برای زندگی واقعی آمادگی پیدا کند.

دنیای بچه ها دنیای بازی هاست؛ دنیای اسباب بازی های ریز و درشتی که با دست های کوچک شان جان می گیرند، حرکت می نمایند، غذا می خورند و می خوابند. دنیای بچه ها با دنیای اسباب بازی ها گره خورده است.

یکسری بچه ها عادت دارند عروسک شان را با بقیه سهیم شوند، تیپ شخصیتی آن ها از نوع مشارکت جویانه است. عده ای از بچه ها تمایل دارند در تنهایی خویش اسباب بازی شان را بچینند و با تمرکز و سکوت بازی نمایند، آن ها فردگرا هستند و دوست ندارند دیگران در اسباب بازی شان سهیم شوند؛ از آنجایی که روانشناسان هم معتقدند که نحو بازی بچه ها تیپ شخصیتی آن ها را نمایان می سازد، والدین می توانند با مشاهده طرز بازی آن ها به شخصیت بچه هایشان پی ببرند.

یک روانشناس بالینی درباره شناختی که والدین می توانند نسبت بچه هایشان پیدا نمایند، گفته است نوع بازی که کودک انجام می دهد شناخت نسبی را در والدین و اطرافیان کودک ایجاد می نماید که بدانند آیا بچه هایشان تمایل به فرمانروایی دارد یا فرمان بردن، تهاجمی و خشن رفتار می نماید یا تسلیم پذیر و آرام است. احساسات خصمانه اش غالب است یا احساسات محبت آمیز اش را به کار می برد. اجتماعی است و در جمع لذت می برد یا منزوی و گوشه گیر است.

ایمانی، روانشناس هم بر این باور است که بازی ها تاحدودی می تواند رگه هایی از شخصیت کودک را به ما معرفی کند؛ در حالت بازی و مواقع عادی می توانیم شخصیت کودک را بشناسیم و با شخصیت آن ها بیشتر آشنا شویم.

او درباره تاثیر اسبا ب بازی بر روی بچه ها به خبرنگار خبرنگاران گفت: بچه ها راجب بازی فکر می نمایند و این خیلی مهم است که بازی بتواند به طور صحیح با ذهنیات کودک پیش برود. برخی بازی ها جنبه تفریح دارند و برخی از بازی ها به رشد اجتماعی آن ها یاری می نماید. بنابراین می توان شخصیت کودک را به طور نسبی به وسیله بازی ها شناخت.

این روان شناس درباره تیپ شخصیتی بچه ها باتوجه به نوع بازی که انجام می دهند، اظهار کرد: بچه های که حالت ریاست و فرمانروایی دارند، تیم همسالان خود را مدیریت می نمایند و سعی دارند آن ها را راهنمایی نمایند. در مقابل بچه های هستند که به علت جو تربیت خانواده تسلیم پذیرند. یک سری بچه ها خشونت در خانواده را در بازی های خود بازتاب می دهند و حس بدبینانه ای را نسبت به همسالان خود بروز می دهند. انزواطلب ها از جامعه دوری می نمایند و آن هایی که اجتماعی هستند در جمع با دوستانشان لذت می برند.

بازی های خشن، حس جنگ طلبی را در بچه ها افزایش می دهد

وی اضافه نمود: بازی می تواند شخصیت کودک را به ما معرفی کند و در این حالت می توانیم با شخصیت کودک بیشتر آشنا شویم. هر کدام از بازی ها بر روی کودک تاثیر متفاوتی می گذارد؛ به اسم مثال، بازی های جنگ جویانه حس خشونت و جنگ طلبی را در بچه ها افزایش می دهد. باید اسباب بازی هایی برای بچه ها خریداری گردد که جنبه سازندگی و خلاقیت داشته و بتواند اوقات فراغت را برای کودک پر کند.

ایمانی با بیان اینکه برخی از اسباب بازی ها آداب اجتماعی را به بچه ها آموزش می دهد، اضافه نمود: برخی از اسباب بازی ها زمینه ارتباطات قوی اجتماعی را فراهم می نماید. از طرفی، اسباب بازی های فکری هم می تواند زمینه بالندگی کودک را ایجاد کند و بازی های حرکتی هم انگیزه لازم را برای پویایی و نشاط جسمانی فراهم می نماید. بازی های حرکتی سبب می گردد بچه های که تحرکات لازم را برای فعالیت دارند، زمینه رشدشان فراهم گردد.

تاثیر بازی در رشد زبانی بچه ها

وی با اشاره به رشد زبانی بچه ها به اسم عاملی مهم که در بازی ها اثرگذار است، ادامه داد: بچه ها به وسیله بازی با یکدیگر از همدیگر تشکر می نمایند، گفت و گو می نمایند و تجربیات خود را به وسیله زبان به اشتراک می گذارند. به اصطلاح، بچه ها به وسیله بازی کردن درس زندگی را یاد می گیرند. این کودک با مشاهدات نقش والدین خود در خانواده، نقش پدر یا مادر را دریافت می نماید.

تاثیر بازی در خواب عمیق بچه ها

این روان شناس ضمن بیان این نکته که بازی کردن در خواب بچه ها هم تاثیرگذار است، اعلام کرد: بچه ها به وسیله بازی انرژی خود را تخلیه می نمایند و با استراحت به خواب عمیقی فرو می فرایند؛ در نتیجه رضایت کودک را بالا می برد و اضطراب و استرس او کاهش می یابد. از آنجایی که بازی ها آثار متفاوتی برجای می گذارد، والدین سعی نمایند اسباب بازی هایی خریداری نمایند که مهر و محبت را در کودک ایجاد کند.

بچه هامان را از تماشای فیلم خشن دور نگه داریم

ایمانی با اشاره به اینکه برخی از بازی ها مکاتبی را رواج می دهد که زمینه مخرب فرهنگی را در کودک ایجاد می نماید، توضیح داد: باید مراقب باشیم که بازی ها با فرهنگ دینی مان در تعارض نباشد و زمینه مخرب فرهنگی را ایجاد نکند. برخی ها معتقدند که تماشای فیلم های خشن، خشونت را در بچه ها آزاد می نماید درحالی این امر منجر به رواج پرخاشگری در بچه ها می گردد.

بنابراین از آنجایی که شیوه بازی بچه ها، شخصیت آن ها را معین می نماید، نوع اسباب بازی های به کار برده شده هم بر شیوه بازی بچه ها تاثیرگذار است؛ به اسم مثال، اسباب بازی هایی که ماهیت خصمانه دارند و حس تهاجم و خشونت را در بازی القا می نمایند، به طور ناخودآگاه کودک را با جنایت و شرارت آشنا می نماید. در نتیجه تاثیر منفی بر او می گذارد.

از طرفی جمع کثیری از روانشناسان بر این باورند که شخصیت کودک در هنگام بازی شکل می گیرد؛ به همین علت به والدین تاکید می نمایند که اسباب بازی های مناسبی را در اختیار بچه ها قرار دهند تا شخصیت شان به برترین نحو شکل بگیرد. به قول ریچارد رایکمن شخصیت، مجموعه پویا و سازمان یافته ای از خصوصیات است که به طرز منحصر به فردی بر شناخت و افکار، انگیزه ها و رفتار شخص در شرایط های مختلف تاثیر می گذارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 775

به "بازی های بچه ها، شخصیت کودک را به ما معرفی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های بچه ها، شخصیت کودک را به ما معرفی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید