روش های مطمئن و اصولی برای بهبود تکامل مغز در بچه ها

به گزارش آیان کتاب، آیا می دانید چگونه میتوان به بهبود تکامل مغز در بچه ها کمک کرد؟ همه می دانند که بچه ها موجودات به شدت تاثیرپذیری هستند، اما این موضوع فقط در مورد چگونگی و سرعت کسب عادت ها نیست بلکه در مورد تکامل مغز آن ها نیز صادق است. وقتی بچه هنوز در رحم مادر است، مغز شروع به شکل گیری کرده و در طول دوران اولیه کودکی به سرعت به رشد خود ادامه می دهد.

روش های مطمئن و اصولی برای بهبود تکامل مغز در بچه ها

اگرچه بلوغ شناختی و ذهنی یک فرآیند مادام العمر است، اما پایه و اساس آن در طول اولین سال های بعد از تولد گذاشته می شود. اما بسکمک از افراد با این تصور که نوزادان برای درک محیط اطراف خود خیلی کوچک هستند، اهمیت این سال های سرنوشت ساز را درک نمی کنند. با این حال، دهه ها تحقیق نشان داده است که شرایط زندگی و تربیت یک کودک، تاثیر معناداری بر تکامل ذهنی، روانشناختی و عاطفی او دارد. با این مقاله از خبرنگاران مگ همراه باشید.

مغز کودک تا چه سنی کاملا به تکامل می رسد؟

مغز تا اوایل 20 سالگی به تکامل کامل می رسد. زیرا تا این زمان، به تولید غلاف های میلین ادامه می دهد. میلین ها شاهراه های چربی هستند که به عملکرد سریع تر مغز کمک می کنند.

از نظر اندازه، مغز در هنگام تولد حدودا یک چهارم مغز یک فرد بالغ است. مغز حول و حوش 5 سالگی تقریبا به رشد کامل می رسد و تا اوایل 20 سالگی به تکامل خود ادامه می دهد.

به همین دلیل است که نوجوانی و دوران بلوغ، زمان تغییر و تحول و افزایش رفتارهای پر ریسک است و به همین دلیل نوجوانان نسبت به تاثیرات منفی استفاده از الکل و مواد مخدر مستعدتر هستند. زیرا در این سنین، مغز صد در صد و به طور کامل به تکامل نرسیده است.

معیارهای اصلی برای بهبود تکامل مغز در بچه ها چیست؟

در اینجا تعدادی از معیارهای اصلی که هر والدی باید برای کمک به رشد ذهنی، روانشناختی و عاطفی کودک در طول سال های اولیه زندگی او به کار گیرد، توضیح داده شده است.

  • در طول بارداری از روغن ماهی و اسیدهای چرب استفاده کنید. این کار می تواند به تکامل مغز کمک کند.
  • تکامل عاطفی را می توانید با لمس کردن، نوازش و تعامل فعالانه با کودک خود بهبود ببخشید.
  • کتاب خواندن برای تکامل مغز کودک عالی است و سنگ بنای تحصیلات آینده او را شکل می دهد.
  • مطمئن شوید که نوزاد به اندازه کافی و زیاد می خوابد.

چگونه از ابزار بصری برای تحریک تکامل مغز کودک استفاده کنیم؟

در رابطه با بچه های کم سن و سال تر هم باید گفت که ابزار بصری می توانند به بچه های که دارای مسائل یادگیری هستند کمک کنند. به خاطر داشته باشید که بچه ها غیر کلامی با استفاده از ابزارهای بصری این توانایی را پیدا می کنند که با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مشخص نیست که این ابزارها تا چه حد بر تکامل مغز بچه ها تاثیر دارند. اما در هر حال، نشان دادن یک دنیای پر محتوا و غنی به بچه ها، دارای اهمیت بسکمک است.

برای بچه ها کتاب بخوانید، با آن ها بازی های فلش کارتی یا بازی های حافظه ای انجام دهید و این امکان را فراهم کنید که از مهارت دست خود استفاده کنند، مثلا بازی با بلوک ها و لگوها.

همه این ها راه زیادی را می فرایند تا باعث پیشرفت حافظه تصویری کودک شده و نهایتا باعث درک بهتر علوم STEM مثل مهندسی در انسان شوند. پس وقتی بچه ها هنوز کوچک هستند، زمان بسیار خوبی است برای اینکه آن ها را در کلاس های روباتیک و برنامه نویسی ثبت نام کنید.

اما فقط ابزارهای بصری نیستند که به تکامل مغز کودک کمک می کنند. صداها هم خیلی مهم هستند. برای بچه ها موزیک پخش کنید و به آن ها این امکان را بدهید که ابزار و آلات موسیقایی را به صدا در بیاورند.

هنر و خلاقیت هم به کودک این امکان را می دهد که تمام بخش های مغز خود را در یک محیط تربیتی غنی به طور کامل به تکامل برساند.

چه تمریناتی برای تکامل مغز در بچه ها مناسب است؟

ثابت شده است که تمرینات چه جسمی باشند و چه ذهنی، برای تکامل مغز کودک بسیار مفید هستند. برخی از مواردی که بیشترین توصیه به انجام آن ها شده است عبارت هستند از:

خواندن

برای کودک خود کتاب بخوانید. از آن ها بخواهید که کتاب های کوچک و ساده را بخوانند و تصاویر را شناسایی کرده و کلمات را اسم گذاری کنند.

فعالیت فیزیکی

فعالیت های فیزیکی برای تکامل مغز از جمله هماهنگی آن بسیار عالی هستند. فعالیت هایی از قبیل یادگیری کاراته یا تنیس می توانند به بهبود هماهنگی و تعادل کمک کنند.

پازل ها و بازی های چرخش فضایی

ساختن لگوهای پیچیده می تواند در رشد و تکامل مغز دخیل بوده و به بهبود درک علوم STEM مثل مهندسی در کودک شما کمک کنند.

مواد غذایی مفید برای تکامل مغز کودک چه هستند؟

برای تکامل مغز کودک، یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و کم شکر و بدون شیرین کننده های رنگی مصنوعی توصیه می شود. در صورت امکان، از مواد غذایی بسته بندی شده استفاده نشود. به این فکر کنید که چیزهایی به کودک خود بخورانید که از زمین رشد کرده و ارگانیک باشند.

اگر ماده غذایی که به کودک می دهید فرآوری شده نباشد و ترکیبات کمتری داشته باشد بهتر است. مخصوصا ترکیباتی که آن ها را نمی شناسید. آجیل ها، آووکادو و ماهی مواد غذایی مفیدی برای بهبود هوشکمک ذهنی و شناختی هستند.

  • 7 راه چاره ساده برای آموزش غذا خوردن به بچه ها

مصرف عادت های ناسالم در بارداری چه نقشی در تکامل مغز بچه ها دارد؟

خوردن بیش از حد شکر، مصرف الکل، سیگار کشیدن، به اندازه کافی نخوابیدن، افسردگی یا مصرف بیش از حد دارو می تواند روی رشد مغز در بچه ها تاثیرات منفی بگذارد.

تاثیر تغذیه با شیر مادر برای تقویت رشد مغز در بچه ها تا چه حد است؟

تغذیه با شیر مادر بسیار مهم است. اما اگر لازم بود از شیر خشک استفاده کنید هم دنیا به آخر نمی رسد.

تغذیه با شیر مادر راه بسیار خوبی برای جلوگیری از چاقی است، به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و از آلرژی های دوران کودکی پیشگیری می کند. اگر هم نتوانستید کودک را با شیر خود تغذیه کنید، مسئله ای نیست.

آیا استفاده بیش از حد از تلویزیون و ابزارهای الکترونیک بر تکامل مغز کودک تاثیر منفی دارد؟

قرار دریافت در معرض ابزارهای الکترونیک فقط وقتی برای بچه ها مضر است که مثلا تمام روز آن ها را جلوی تلویزیون گذاشته و امور دیگر مثل ورزش های جسمانی، پازل، خواندن کتاب، تعاملات اجتماعی و هر چیز دیگری را نادیده بگیرید. در کل، کمی تماشای تلویزیون آسیبی به کودک نمی زند.

آیا کافئین می تواند بر روی بچه ها اثرات نامطلوب بگذارد؟

بله، کافئین می تواند باعث افزایش ضربان قلب، بی خوابی و سر درد در کودک شود.

نقش پیوند و رابطه والد-فرزند در تکامل نهایی مغز کودک چیست؟

برای داشتن یک فرزند سالم از نظر عاطفی نیاز است که پیوند مستحکم و ایمنی بین والد (یا قیم کودک) و کودک از همان سال های اولیه تولد برقرار باشد.

کودک باید تمام مدت در کنار یک مراقب باشد. مهم نیست اگر که آن شخص مادر کودک نباشد. این شخص می تواند مذکر یا مونث باشد، می تواند یک والد اختکمک باشد یا یکی از پدربزرگ ها یا مادربزرگ های کودک. در هر حال، نباید این مراقب را عوض کرد و در صورت عوض کردن آن، کودک آسیب خواهد دید.

دوره بحرانی تکامل مغز کودک چه زمانی است؟

تمام سال های زندگی کودک بحرانی و مهم هستند. اما اولین سال تولد مخصوصا برای تکامل اجتماعی و عاطفی الگوهای پیوند ایمن بسیار بحرانی است.

استفاده از تقویت مثبت ابزار قدرتمندی است. لازم است روزانه حداقل 10 دقیقه برای بازی با کودک وقت بگذارید که در این زمان، مراقب باید روی کودک تمرکز کرده و از تقویت منحصرا مثبت و بازی خلاقانه در قالب فعالیت ها و بازی های ساختارمند استفاده کند.

  • تب در بچه ها؛ چه وقت می گوییم تب یک کودک بالاست؟

زنان باردار برای کمک به تکامل مغز جنین چه کارهایی می توانند انجام دهند؟

زنان باردار باید در مورد سلامتی خود محتاط تر باشند. زیرا آن ها در حال پرورش یک زندگی دیگر در درون خود هستند. معمولا از آن ها خواسته می شود که برای تضمین رشد سالم فرزند خود اقدامات زیر را انجام دهند:

  • سالم بخورید: مواد غذایی فرآوری نشده، رژیم غذایی سرشار از آجیل ها، میوه ها، سبزیجات، بنشن ها، ماهی و مواد غذایی غیر بسته بندی شده.
  • به اندازه ای که نیاز دارید بخوابید.
  • به ویار خود توجه کنید. ویارها معمولا معنای خاصی را می رسانند.
  • میزان استرس خود را تا جایی که ممکن است کاهش دهید.
  • اگر افسرده هستید، کمک بگیرید.
  • در مورد نوزاد خود هیجان داشته باشید. به گروه مامان ها بپیوندید. فیلم تماشا کنید، یوگای پرینیتال (پیش از زایمان) انجام دهید، و به انجمن های مخصوص زنان باردار و زنانی که تازه مامان شده اند بپیوندید یا یک چنین انجمنی را خودتان ایجاد کنید. در این انجمن ها می توانید با افرادی مثل خود صحبت کرده و به یکدیگر دلگرمی دهید.

سخن آخر

یاد بگیرید که یک والد مقتدر باشید. مطالعات نشان داده اند که اتخاذ شیوه والدگری مقتدرانه و استراتژی های والدگری مثبت و مطمئن، ایجاد و اجرای حد و مرزهای جدی و در عین حال محترمانه، عاشقانه و آگاه به نیازهای کودک را برای رفتار او امکان پذیر می کند.

اساس والدگری مطمئن، سبک والدگری مقتدرانه است که عبارت است از دادن دستورالعمل ها و مقررات واضح و در عین حال اجازه دادن به کودک برای دریافت تصمیمات خودش در هر زمان که ممکن باشد.

به آن ها این امکان را بدهید که دنیا را بگردند بدون اینکه به آن ها بگویید که دقیقا چکار کنند و چکار نکنند. به آن ها اجازه دهید که اشتباه کنند، بگذارید بیفتند و به دردشان واکنش نشان ندهید. وسایل آسایش و آرامش بچه ها خود را فراهم کنید اما آن ها را لوس و ناز پرورده بار نیاورید.

منبع : emedihealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 471

به "روش های مطمئن و اصولی برای بهبود تکامل مغز در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های مطمئن و اصولی برای بهبود تکامل مغز در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید