تشخیص از راه دور با دوربین فراطیفی ممکن شد

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، در تصویربرداری فراطیفی، اطلاعات طیفی بسیار زیادی از نمونه، ثبت می شود که هدف اصلی آن، به دست آوردن اثر طیفی نمونه در هر پیکسل از تصویر است.

تشخیص از راه دور با دوربین فراطیفی ممکن شد

دوربین فراطیفی، نوعی سیستم مقدار گیری و تشخیص از راه دور است که با ثبت تصاویر از این نوع، اطلاعات ویژه ای را از یک محصول یا پدیده ارائه می کند.تصویر فراطیفی از تعداد زیادی تصاویر طیفی از نمونه در طول موج های مختلف تشکیل شده است.

پیمان سلطانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: دوربین های معمولی و رنگی، در 3 باند سبز، قرمز و آبی تصویر می گیرند که این 3 باند، فارغ از تصویر، می توانند مقدار گیری محدودی انجام دهند. دوربین فراطیفی مانند دوربین رنگی است با این تفاوت که به جای 3 باند، می تواند از 500 باند تصویر بگیرد.

وی افزود: این تعداد زیاد تصویر در طول موج های مختلف، غیر از شکل و ظاهر، می تواند مشخصات دیگری را نیز تشخیص دهد و تمام این امکانات را از راه دور و بدون نزدیک شدن به جنس انجام می دهد.

وی با بیان اینکه این دوربین درواقع نوعی طیف سنج است که از هر نقطه جنس، اطلاعات طیفی به دست آورده و آن را در اختیار متقاضی قرار می دهد، گفت: این کاربرد ویژه سبب شده تا کارکردهای این دستگاه در شاخه های مختلفی از علوم و صنایع نظیر صنایع غذایی، کشاورزی، پزشکی، زیست شناسی، نظامی و . . . مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته سلطانی، از جمله کارکردهای این دوربین می توان به بحث تقلب غذایی اشاره کرد. مثلا اگر با این دستگاه، از گوشت چرخ کرده عکس بگیریم، می تواند توزیع گوشت، مقدار چربی و دیگر اقلامی که در آن گوشت وجود دارد را نشخیص داده و درصد آن را اعلام کند.

مدیر شرکت ادامه داد: در حال حاضر تنها دو شرکت آمریکایی و فنلاندی به عنوان تولیدکنندگان بزرگ این دستگاه شناخته می شوند. تولید ایران ساخت این دوربین سبب شده تا ایران در زمره کمتر از 10 کشوری قرار بگیرد که به فناوری بومی تولید این دستگاه نائل آمده است.

وی تاکید کرد: دوربین فراطیفی ایران ساخت با قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی، یک پنجم آن نمونه ها قیمت گذاری شده و به لحاظ حرفه ای نیز از همان مقدار کیفیت و دقت تصویربرداری برخوردار است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 967

به "تشخیص از راه دور با دوربین فراطیفی ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص از راه دور با دوربین فراطیفی ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید