حضور ارزیاب یونسکو در کاروان سرای افضل شوشتر

به گزارش آیان کتاب، خبرنگاران/خوزستان نماینده یونسکو و کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از کاروانسرای افضل و آنالیز پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی روز گذشته در شوشتر حضور پیدا کردند.

حضور ارزیاب یونسکو در کاروان سرای افضل شوشتر

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر روز چهارشنبه 28 مهر 1400 با اعلام این خبر اضافه کرد: به منظور آنالیز میدانی پفراینده ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی و براساس برنامه تعیین شده، چان بینان ارزیاب یونسکو از کشور ترکیه به همراه مسئولان وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دوشنبه شب 26 مهرماه وارد شوشتر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا بهادری با بیان این که هیات یادشده، پس از اسکان و استراحت، روز سه شنبه صبح (27 مهرماه) بازدید خود را شروع کردند ادامه داد: در این بازدید، سیدحکمت اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، حسین پنبه دانه پور فرماندار شهرستان شوشتر، دکتر محمدحسن طالبیان مشاور وزیر میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث طبیعی و معنوی وزارت میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان شهرستان نیز جان پینان ارزیاب یونسکو را همراهی می کردند.

او اعلام کرد: در این بازدید حدوداً دو ساعته، ارزیاب یونسکو، علاوه بر بنای کاروان سرای افضل، عرصه و حریم پیشنهادشده در پفراینده را به دقت آنالیز کرد و پس از آن نیز از محل خانه مرعشی و دفتر پایگاه سازه های آبی ـ تاریخی و مجموعه آبشارها و آسیاب های ثبت جهانی بازدید کرد و با روش کار مجموعه آشنا شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر گفت: براساس تجربه ای که در فرایند ثبت جهانی سازه های آبی ـ تاریخی شوشتر در سال 2008 داشتیم، ارزیاب ها حین بازدید، معمولاً صحبت خاصی نسبت به اثر نمی نمایند؛ باوجود این، اصالت بنا، اندازه دخل و تصرف در آن و بعلاوه موضوع عرصه و حریم از جمله مواردی هستند که ارزیاب ها برای ثبت جهانی یک اثر به آن توجه ویژه ای می نمایند.

او اعلام کرد: باتوجه به این که طی چندماه گذشته با کوشش همکاران و با نظارت تیم ثبت آثار و تهیه پفراینده وزارتخانه سعی کردیم همه ملاحظات موردنیاز برای ثبت کاروان سرای افضل را در این مجموعه لحاظ کنیم، بسیار امیدوار هستیم که این اثر در نهایت در لیست آثار جهانی ثبت گردد.

بنابر اعلام میراث فرهنگی خوزستان، بهادری با اشاره به این که پفراینده کاروانسرای ایرانی شامل 56 کاروانسرا است که در 24 استان کشور واقع شده اند اضافه کرد: از استان خوزستان، کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر تنها گزینه مدنظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای معرفی به یونسکو بود که به وسیله نماینده این سازمان از آن بازدید شد.

کاروانسرای افضل یا سرای افضل شوشتر از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که به منظور بارانداز برخی محصولات تجاری در دوره قاجار راه اندازی شد و در دوره هایی نیز به عنوان سیلو به کار خود ادامه داده است. به علت این که در خوزستان تعداد کاروانسراها محدود است، این کاروانسرا با زیبایی های چشم نوازش از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأیید و پفراینده آن نیز سال گذشته تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال شد. این مجموعه در شوشتر، خیابان طالقانی، کوچه سنگ فرش واقع شده و در تاریخ 17 اسفند 1381 با شمارهٔ ثبت 7940 به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 806

به "حضور ارزیاب یونسکو در کاروان سرای افضل شوشتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور ارزیاب یونسکو در کاروان سرای افضل شوشتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید