خبرنگاران سینما و تلویزیون همپای هم برای فرهنگ سازی نسل نو کوشش نمایند

به گزارش آیان کتاب، تهران- خبرنگاران- مجید قناد با اشاره به اینکه شاهد تولدی دیگر در جشنواره فیلم کودک هستیم، گفت: چیزی که باعث انسجام سینمای کودک می گردد، این است که سینما و تلویزیون هردو باهم برای فرهنگ سازی نسل نو کوشش نمایند.

خبرنگاران سینما و تلویزیون همپای هم برای فرهنگ سازی نسل نو کوشش نمایند

به گزارش خبرنگاران از ستاد اطلاع رسانی سی وسومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان، مجید قناد با اشاره به اینکه از برگزاری جشنواره سی وسوم شادمان است، گفت: خوشحالم از اینکه شاهد تولدی دیگر هستیم، تولد نشانه یک سال عظیمتر شدن است.

بچه ها دهه 60 با دیدن فیلم های کودک و نوجوان عظیم شده اند و بسیاری از مسائل مهم را از فیلم های جشنواره کودک یاد گرفته اند، چرا که فیلم ه ای سینمایی کودک تربیتی، اخلاقی و سرگرم نماینده بوده اند. اگر اکنون تولد سی وسه سالگی جشنواره کودک را جشن می گیریم به خاطر زحمات دست اندرکاران سینما و جشنواره کودک است.

قناد درباره اهمیت برگزاری این جشنواره مطرح نمود: در وهله اول همه افراد کنار هم جمع می شوند و در سراسر کشور اطلاع رسانی می گردد، همچنین بچه ها فیلم های مربوط به خودشان را می بینند و باتوجه به تجربه ای که جشنواره های پیشین کسب نموده اند، احتیاجهای بچه ها را می فهمند و در سال های آینده آنها را رفع می نمایند.

اکنون در شرایطی هستیم که شاید دیگر نتوانیم چنین جشنواره ای را برگزار کنیم و درصورت تعطیلی جشنواره فیلم کودک ضرر دوبرابری به بار خواهد آمد. برگزاری جشنواره در هرصورت خوب است.

وی توضیح داد: بچه ها ما احتیاج به غذای روح دارند، ممکن است از لحاظ مالی و بیماری کرونا برای دست اندرکاران سینما برگزارکردن جشنواره سخت باشد اما اگر هنرمند بتواند خودش را با شرایط جدید وفق دهد می تواند در ارتقای سطح کیفی جشنواره فیلم کودک موثر باشد. این کوشش فقط توسط دست اندرکاران سینما انجام نمی گردد بلکه باید مسئولین به آن ها یاری نمایند تا فیلمسازان بتوانند خودشان را نشان دهند.

کودک از لحاظ جسمی خردسال است اما از لحاظ فکری، ذهنی پویا و به روز دارد. بچه ها ما از سن شان جلوتر هستند به همین جهت ضروری است این بچه ها را راهنمایی کنیم که فراموش ننمایند باید خودشان را در تمام موقعیت ها تطبیق دهند. اکنون در دست تمام بچه های ما یک موبایل است و فقط تعداد کمی از بچه ها هستند که در شهرهای دور زندگی می نمایند و دسترسی به این امکانات را ندارند، اما شرایط آن ها نیز همواره اینطور نخواهد ماند.

این مجری و برنامه ساز کودک با اشاره به اهمیت رسانه در دنیای امروز گفت: رسانه می تواند یاری بسزایی به سینمای کودک کند زیرا در تمام خانه ها تلویزیون یافت می گردد. یادمان باشد که ما در کنار هم هستیم و شاید بدون هم نتوانیم زندگی کنیم، سینما، تلویزیون، تئاتر و رادیو باید دست به دست هم بدهند تا آگاهی های لازم را به مخاطبانشان بدهند.

قناد با اشاره به جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دوره های قبلی مطرح نمود: در دوره های قبلی جشنواره کودک در شهر اصفهان برگزار می شد و بچه ها و خانواده هایشان باهم در تعامل بودند و جشنواره جنب وجوش خاصی داشت. شاید سال جاری برای ما سخت باشد اما سال آینده می توانیم با یاری این امکانات هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری جشنواره را برگزار کنیم.

اکنون شرایط برای بچه ها ما مطلوب نیست، بچه های که باید آینده ساز باشند و قرار است زمانی که ما نیستیم جای ما را بگیرند شرایط مناسبی ندارند. قرار نیست رقابتی بین سینما و تلویزیون باشد زیرا چیزی که باعث انسجام سینمای کودک می گردد، این است که سینما و تلویزیون هردو باهم برای فرهنگ سازی بچه ها کوشش نمایند. چه زمانی مسئولان به این نتیجه می رسند که باید بنشینند و باهم جلسه بگذارند و قدمی برای پیشرفت در فرهنگ سازی بچه ها بردارند؟

این هنرمند همچنین با اشاره به اینکه تلویزیون بهترین وسیله برای تبلیغ جشنواره فیلم کودک و نوجوان است گفت: زمانی که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار می گردد، تلویزیون بهترین وسیله برای تبلیغ این جشنواره است، زیرا به راحتی می تواند مخاطبان این جشنواره را جذب کند و ارتباط خوبی بین مخاطبان و جشنواره فیلم کودک و نوجوان برقرار کند. بسیاری از هنرمندان خوب ما از تلویزیون کارشان را شروع کردند و به سینما رفتند و دیگر بازنگشتند. برخی از آن ها نیز به تئاتر رفتند و اکنون می بینیم مردم ما زمانی که هنرمندان شناخته شده را در تئاتر می بینند تشنه دیدن آن نمایش می شوند.

وی ادامه داد: نباید به عوامل دست اندرکار سینما سخت بگیریم زیرا برای آینده بچه ها سرزمین ما و خانواده هایشان کوشش می نمایند، به واسطه بچه ها خانواده ها نیز به سینما می فرایند، حالا نیز خانواده ها باید به وسیله سایت های مجازی بچه ها را راهنمایی و فیلم های مخصوص خودشان را تماشا نمایند و امید می رود سال جاری هم به خوبی هرسال شاهد برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان باشیم.

مجری برنامه فیتیله با ذکر خاطره ای از اولین باری که به سینما برای فیلم دیدن رفته است توضیح داد: اولین باری که در سینما فیلم دیدم در خوزستان بودم، پولم نمی رسید که بلیط بخرم پشت در می ایستادم بعد از اینکه مردم سالن را خالی می کردند می رفتم و سالن را تمیز می کردم تا به من اجازه تماشای فیلم را بدهند.

قناد در خاتمه سخنانش گفت: باید مخاطب مان را بشناسیم اگر فیلم برای خردسال است باید بدانیم از ما چه می خواهد و چه احتیاجی دارد. فیلم کودک، خردسال و نوجوان سه دنیای متفاوت هستند که هر کدام ویژگی های خاص خودشان را دارند. در گذشته هر برنامه ای که اجرا می کردم را ضبط می کردم، آن را در خانه نگاه می کردم تا به اشتباهاتم پی ببرم. باید با بچه ها در کلام دوست باشیم و به گونه ای فیلم کودک و نوجوان بسازیم که آن ها خودشان را در قصه پیدا نمایند. فیلم کودک را باید مخصوص تمام بچه های ایران بسازیم و این را در نظر داشته باشیم که در هر کجای ایران مخاطب داریم.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 200

به "خبرنگاران سینما و تلویزیون همپای هم برای فرهنگ سازی نسل نو کوشش نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سینما و تلویزیون همپای هم برای فرهنگ سازی نسل نو کوشش نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید