خواص سیر و فواید دارویی و درمانی آن

به گزارش آیان کتاب، خواص سیر (Garlic) و مهمترین فواید درمانی آن شامل پیشگیری و درمان تصلب شرایین، سکته قلبی و مغزی، کاهش فشار و چربی خون و خواص آنتی اکسیدان است.

خواص سیر و فواید دارویی و درمانی آن

سیر یکیاز گیاهانی است که تحقیقات زیادی بر روی خواص و فواید دارویی و درمانی آن صورتگرفته و همچنان نیز ادامه دارد. سیر گیاهی است علفی که ساقه آن گاها تا ارتفاع 40سانتی متر میرسد. قسمت زیرزمینی آن متورم و مرکب از 5 تا 15 قطعه و محصور در غشاهاینازک به رنگ خاکستری مایل به سفید میباشد. مواد موثر و ارزش غذایی بخشهای مورد استفادهاین گیاه برگ، دانه، گل و ریشه آن است که همه مصرف طبی دارند. مهمترین خواص سیر واثرات درمانی آن شامل خاصیت ضد التهاب، ضد میکروب، ضد تصلب شرایین و متسع کنندهعروق، بهبود متابولیسم قند، ضد سرطان، مدر، تعریق زا، مقوی و محرک است.

مواد موثر و ارزش غذایی سیر

یکی از مهمترین ترکیبات موجود در سیر ترکیباتتیوسولفینات و گوگرد دار است و از این رو یکی از مهمترین خواص سیر خاصیت ضد عفونیکننده و میکروب کشی آن است. به طور کلی تحقیقات محققان نشان داده سیر حاوی 23 مادهموثر است. عناصر معدنی مهم موجود در این ماده غذایی بسیار مفید منگنز، فسفر،پتاسیم، کلسیم و آهن است، همچنین حاوی ویتامین های ث، ب6، ب1 و ای میباشد.

جدول ارزش غذایی و خواص سیر

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی149 کیلوکالری
چربی0/5 گرم
پروتئین6/36 گرم
کربوهیدرات33/06 گرم
قند1/0 گرم
فیبر2/1 گرم
سدیم17 میلی گرم
پتاسیم401 میلی گرم
کلسیم181 میلی گرم
آهن1/7 میلی گرم
منیزیم25 میلی گرم
ویتامین آ0
ویتامین ث31 میلی گرم
ویتامین ای0/01 میلی گرم

خواص سیر (طبیعت و خواص درمانی)

طبع سیر گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواصدرمانی سیر عبارتند از:

  • پیشگیری از تصلب شرایین و بروز سکته: تحقیقاتنشان داده سیر میتواند موجب پیشگیری و تا حدودی درمان تصلب شرایین که مهمترین عاملسکته های قلبی و مغزی به شمار میرود، گردد. در حقیقت به دلیل اثرات آنتی اکسیدانیسیر، پیشگیری از تصلب شرایین و اتساع عروق، یکی از مهمترین خواص سیر پیشگیری ازبروز سکتههای مغزی و قلبی است.
  • کاهش چربی و فشار خون: یکی دیگر از خواص سیرکاهش چربی و فشار خون است که هم نقش پیشگیری کننده و هم نقش درمانی دارد. در واقعیکی از مهمترین خواص سیر بهبود سطح کلسترول در خون می باشد. مصرف سیر، موجب کاهش چربی کل و کلسترول خون می گردد. به طوری که مصرفمنظم آن می تواند 10 تا 15 درصد سطح چربی خون را بهبود بخشد. همچنین برخی مطالعاتنشان داده، تاثیر این سبزی با تاثیر برخی از داروهای درمانی فشار خون برابر است .
  • پیشگیری و درمان بیماری های عفونی: سیر دارایترکیبات ضد باکتری، ویروس، قارچ و کرم بوده و میتواند در پیشگیری و تا حدی درمانسرماخوردگی، عفونتهای رودهای، انگلهای رودهای، عفونتهای قارچی و برخی از عفونتهایباکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیکهای معمولی و ایدز کمک کننده باشد.
  • پیشگیری از سرطان: سبزی سیر در پیشگیری و تاحدودی کمک به درمان برخی از انواع سرطان به ویژه سرطانهای روده، سرطان مثانه وسرطان سینه موثر باشد.
  • پیشگیری از آلزایمر: سیر حاوی آنتی اکسیدانهایی است کهاز زوال مغز پیشگیری می کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش میدهند. امروزهرادیکالهای آزاد از جمله بزرگترین عوامل بیماری زامحسوب میشوند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد بهروند پیری کمک میکنند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که ازسلول ها در برابر این آسیب ها محافظت می کنند .
  • درمان دردهای مفصلی و کاهش التهاب: سـیر حاویچهار ترکیب گوگردی مختلف است که می تواند به کاهش التهاب کمک کنند. این فایده میتواند شامل درمانبرخی انواع بیماریهای خود ایمنی و همچنین درمان دردهای روماتیسمی،آرتریت و التهاب مفاصل گردد .

چه کسانی بایستی در مصرف سیر احتیاط کنند؟

  1. مصرف همزمان سیر با داروهای ضد ویروسی توصیهنمیگردد.
  2. اگرچه یکی از خواص سیر استفاده از آن برای درمانیبوست و نفخ است، ولی زیاده روی در مصرف آن میتواند خود منجر به نفخ، باد شکم ویبوست گردد.
  3. سیر باعث افزایش زمان انعقاد خون میگردد و لذاکسانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقادی هستند و یا کاندید انجام عمل جراحیهستند، بایستی از مصرف سیر از چند روز قبل خودداری کنند.
  4. افراد مبتلا به زخم معده و رفلاکس مری باید اززیادهروی در مصرف سیر خودداری کنند.
  5. تماس موضعی پوست یا مخاط دهان با سیر پوست کندهیا خرد شده در برخی افراد، موجب ایجاد حساسیت می گردد.
  6. بهترین نحوه مصرف سیر به صورت کوبیده یا خرد شده آن است، این کار باعثمیگردد ماده موثر موجود در آن به شکل موثرتر و قابل جذب بهتری تبدیل گردد. همچنینهرچه بوی سیر بیشتر باشد نشان دهنده بیشتر بودن خاصیت این سبزی پرفایده و سودمنداست.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 234

به "خواص سیر و فواید دارویی و درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سیر و فواید دارویی و درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید