رابطه چای با سلامتی بانوان

به گزارش آیان کتاب، آیا می دانستید مصرف روزانه چای در روز می تواند از بروز حملات قلبی و مغزی جلوگیری کند؟چای، نوشیدنی است که بیشترین مصرف را بعد از آب در تمام جهان دارد و داری خواص بسیاری می باشد که در جلوگیری و درمان بیماری ها می تواند بسیار مفید واقع گردد.

رابطه چای با سلامتی بانوان

خواص چای برای سلامت خانم ها

صرف نظر از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در دنیا است و هر سال سه میلیارد کیلوگرم چای در دنیا فراوری می گردد. اطلاعاتی درباره انواع آن را در ادامه بخوانید.

چای باکیفیت از جوانه های تازه، شامل دو یا سه برگ اول به علاوه شکوفه های در حال رشد به دست می آید اما چایی که کیفیت پائینی دارد از برگ های پائین ساقه چای به دست می آید که در تهیه چای های فوری و brick tea استفاده می گردد.

سه نوع اصلی چای در دنیا شناخته شده است، چای سیاه، بیشتر از نوع تجاری چای است که به فاصله کوتاهی پس از چیده شدن، در طی مراحل خشک شدن و نگهداری دچار اکسیداسیون آنزیمی (تخمیر) می گردد.

موادی بنام کاتشین (Catechin) و پلی فنول های موجود در برگ های چای تبدیل به ترکیبات قهوه ای یا قرمزی بنام تئوفلاوین و تئوروبیجین می شوند که چای دم نموده را به رنگ سیاه در می آورد.

چای اولانگ (Olang) که به رنگ قرمز یا زرد است و با تخمیر نسبی بدست می آید. چای سبز که دچار تخمیر نمی گردد و بلافاصله پس از چیدن از اکسیداسیون کاتشین محافظت می گردد که بیشتر فوائد درمانی چای را به آن نسبت می دهند.

مطالعه ای تازه در ژاپن نشان می دهد که نوشیدن چای سبز می تواند خطر مرگ بر اثر ابتلا به طیفی از بیماری ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. محققان با آنالیز اطلاعات پزشکی بیش از 40 هزار نفر دریافتند که چای سبز خطر مرگ در اثر بیماری قلبی را بیش از 25 درصد کاهش می دهد.

اما متخصصان قلب در بریتانیا می گویند که این فوائد ممکن است ناشی از رژیم غذایی ژاپنی ها در کل باشد، چون غذاهایی که مردم این کشور عادت به مصرف آن ها دارند از غذاهای رایج در غرب سالم تر است. نتایج این تحقیق در نشریه انجمن پزشکی آمریکا چاپ شده است.

صرف نظر از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در دنیا است و هر سال سه میلیارد کیلوگرم چای در دنیا فراوری می گردد. مطالعات اجرا شده در آزمایشگاه ها و به روی حیوانات نشان داده است که به خصوص چای سبز (در مقایسه با چای تیره) دارای فواید زیادی برای سلامتی است.

بیشترین بهره برای زنان
در این مطالعه که در سال 1994 شروع شد محققان دانشگاه توهوکو فواید احتمالی چای سبز برای انسان را آنالیز کردند. آن ها اطلاعات مربوط به 40 هزار و 530 فرد سالم 40 تا 79 ساله اهل شمال ژاپن، جایی که چای سبز مصرف زیادی دارد، را آنالیز و تحلیل کردند. در حدود 80 درصد مردم این منطقه چای سبز می نوشند به طوری که بیش از نیمی از آن ها روزانه سه فنجان یا بیشتر از آن مصرف می نمایند.

اطلاعات مربوط به این افراد برای مدت 11 سال (1995 تا 2005) دنبال شد در انتها این دوره 4209 نفر از آن ها به علل گوناگون درگذشته بودند. پژوهشگران بعلاوه داده های جمع آوری شده در طول 7 سال (1995 تا 2001) را آنالیز کردند تا مرگ و میر در اثر علل معین را آنالیز نمایند. در این دوره هفت ساله، 892 نفر از بیماری قلب و یک هزار و 134 نفر در اثر سرطان درگذشتند.

در طول مطالعه 11 ساله، نرخ مرگ در اثر کلیه عوامل، برای کسانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز نوشیده بودند در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر نوشیده بودند 16 درصد کمتر بود.

مطالعه هفت ساله برای کشف علل خاص مرگ و میر نیز نشان داد که خطر مرگ در اثر بیماری قلبی برای گروهی که پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشند، 26 درصد کمتر بود. اما هیچ رابطه قابل توجهی میان مصرف چای سبز و مرگ در اثر سرطان مشاهده نشد.

در سراسر این مطالعه فوائد چای سبز ظاهراً برای زنان بیشتر بود. زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشیدند - در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می کردند - 31 درصد کمتر با خطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند. اما این مطالعه رابطه ای میان مصرف چای سیاه یا اولانگ و کاهش خطر مرگ در اثر بیماری قلبی نیافت.

آمار پایین بیماری
دکتر شینیچی کوریاما، که این مطالعه تحت سرپرستی او انجام شد، گفت: مهم ترین یافته این است که چای سبز ممکن است عمر افراد را به وسیله کاهش خطر بیماری قلبی افزایش دهد.

اما الن میسون، پرستار قلب در بنیاد قلب بریتانیا، گفت که رژیم غذایی ژاپنی ها در مجموع خیلی سالم است و این یافته ها ممکن است در خصوص کسانی که به سبک غربی غذا می خورند صادق نباشد.

وی گفت: آمار بیماری قلبی در ژاپن هم اکنون یکی از کمترین ها در دنیا است و تصور می گردد رژیم غذایی ژاپنی ها نقشی عمده در پائین نگاه داشتن آن بازی می نماید.

او با اشاره به اینکه چربی اشباع شده در غذاهای رایج در بریتانیا بیشتر از ژاپن است، ابراز تردید کرد که نوشیدن همان میزان چای سبز در بریتانیا تأثیری عمده بر نرخ ابتلا به بیماری قلبی داشته باشد.

قدمت استفاده از چای به بیش از 500 هزار سال قبل می رسد. شواهد گیاه شناسی نشان می دهند که هند، چین، برمه و تایلند خاستگاه چای هستند. به نظر می رسد کلمه انگلیسی Tea هم از کلمه مالاکائی teh یا کلمه ای چینی گرفته شده باشد.

اصطلاح چینی Ch a منشاء نامگذاری چای در سایر زبان ها ست. هلندی ها و پرتغالی ها که اولین وارد نماینده های اصلی چای بودند احتمالاً این نام ها را به کشورهای اروپایی و خاورمیانه معرفی کردند.

از چای سبز در طب سنتی هند به عنوان نشاط آور ضعیف، محرک، مدر و قابض و در طب سنتی چین به عنوان قابض، تقویت نماینده قلب، محرک سیستم عصبی مرکزی و مدر استفاده شده است. سایر کاربردهای سنتی آن در درمان نفخ، تنظیم درجه حرارت بدن، تسریع هضم و بهبود روندهای تفکر بوده است.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 19 آبان 1400 بروزرسانی: 19 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 797

به "رابطه چای با سلامتی بانوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رابطه چای با سلامتی بانوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید