توضیح کامل خودرو های الکتریکی و طرز کار آن ها

به گزارش آیان کتاب، وب سایت پدال: در عصر کنونی خودرو های الکتریکی توجهات زیادی را به خود جلب نموده اند و دولت ها نیز مردم را تشویق به خرید چنین محصولاتی می نمایند و بنابراین مهم است که درباره این خودرو ها اطلاعات کاملی داشته باشیم.

توضیح کامل خودرو های الکتریکی و طرز کار آن ها

اما اگرچه به نظر می رسد بیشتر افراد به استفاده از خودرو های الکتریکی متقاعد می شوند، اما بسیاری از آن ها با دیده تردید به چگونگی عملکرد چنین خودرو هایی نگاه می نمایند. قطعات اصلی خودرو های الکتریکی چیست؟ تفاوت سواری آن ها با خودرو های معمولی در چیست؟ ما به تمامی این سؤالات پاسخ می دهیم. با ما همراه باشید.

خودروی الکتریکی چیست؟

به طور ساده، خودروی الکتریکی خودرویی است که از یک یا چند پیشرانه الکتریکی نیرو می گیرد. این پیشرانه الکتریکی توسط باتری های قابل شارژ به راه می افتد، باتری هایی که معمولاً زیر کف خودرو جاسازی می شوند. خودرو های الکتریکی متفاوت از خودرو های هیبریدی و پلاگین هیبریدی هستند، زیرا فاقد بخش درون سوز بنزینی یا دیزلی می باشند.

احتمالاً دو کلمه EV را دیده اید که مخفف کلمات خودروی الکتریکی می باشد.

به منظور شارژ دوباره باتری خودروی الکتریکی شما باید دوشاخه را به سوکت خانگی یا شبکه شارژ عمومی وصل کنید.

خودرو های الکتریکی روز به روز محبوب تر می شوند، زیرا فاقد آلایندگی می باشند. این خودرو ها دی اکسید کربن یا ذرات آلاینده فراوری نمی نمایند. این آلاینده ها در گرم شدن کره زمین و آسیب به کیفیت هوا مخصوصاً در محیط های شهری تاثیر دارند.

پیشرانه های الکتریکی

یکی از کلیدی ترین بخش های هر خودروی الکتریکی پیشرانه آن است. این پیشرانه چرخ ها را به کار می اندازد. شاید بگویید پیشرانه الکتریکی معادل پیشرانه بنزینی یا دیزلی است. البته تفاوت های بسیار مهمی وجود دارد. به طور واضح پیشرانه الکتریکی از سوخت فسیلی استفاده ننموده و بجای آن انرژی الکتریکی موجود در باتری را بکار می گیرد. یک پیشرانه الکتریکی بسیار ساده تر بوده درحالی که پیشرانه درون سوز دارای صد ها قطعه متحرک است که همه به طور هماهنگ باهم کار می نمایند. این امر باعث شده پیشرانه الکتریکی بسیار قابل اعتمادتر بوده و تعمیر آن نیز راحت تر باشد.

دیگر تفاوت کلیدی در تعداد پیشرانه هایی مورداستفاده در یک خودرو است. درحالی که تقریباً همه خودرو های درون سوز تنها از یک پیشرانه استفاده می نمایند، اما خودروی الکتریکی می تواند بیش از یک پیشرانه داشته باشد. بله خودرو های الکتریکی با یک پیشرانه معمول تر هستند و از جمله آن ها می توان به نیسان لیف، رنو Zoe و مدل های کم توان تر تسلا اشاره نمود. البته بعضی مدل های قوی تر تسلا و همچنین جگوار آی پیس و پورشه تایکان دارای دو پیشرانه هستند که یکی در اکسل جلو و دیگری در اکسل عقب جای گرفته است.

پیشرانه های الکتریکی همچنین قدرت خود را به روش بسیار متفاوتی نسبت به پیشرانه درون سوز ارائه می نمایند. درحالی که پیشرانه درون سوز باید چند صد تا چند هزار بار دوران کند تا بتواند حدبیشتر قدرت و گشتاور خود را ارائه کند، یک پیشرانه الکتریکی درست از لحظه چرخش حدبیشتر نیروی خود را ارائه نموده و این به معنی شتاب گیری قوی به محض فشار پدال گاز است. یکی از مزیت های اصلی خودرو های الکتریکی شتاب گیری فوری آن ها می باشد.

باتری خودرو های الکتریکی

این مهم ترین بخش یک خودروی الکتریکی است. باتری است که شعاع حرکتی، زمان شارژ و دیگر فاکتور های سواری یک خودروی الکتریکی را معین می نماید. به همین خاطر مجموعه باتری خودرو های الکتریکی بخش اعظم سرمایه گذاری و هزینه ها را به خود اختصاص می دهد. همچنین به همین خاطر است که خودرو های الکتریکی معمولاً گران تر از مدل های بنزینی یا دیزلی می باشند. همچنین تعمیر یا تعویض باتری ها فرایندی بسیار هزینه بر خواهد بود.

باتری های موجود در خودرو های الکتریکی معمولاً از نوع لیتیوم-یونی هستند و چنین باتری هایی را می توانید در گوشی های هوشمند یا لپ تاپ ها نیز بیابید. باتری های لیتیوم-یونی به خاطر نسبت قدرت به وزن بهتر در مقایسه با باتری های دیگر مورداستفاده قرار می گیرند. با این وجود یک مجموعه باتری هنوز هم بسیار سنگین بوده و بنابراین تا حد ممکن در ارتفاعی پایین و کف خودرو قرار می گیرد. این امر به هندلینگ خودرو یاری نموده و باعث می گردد خودرو در زمان تغییر جهت حرکت پایدار بماند.

باتری را با وصل کردن دوشاخه می توان شارژ کرد. بیشتر مالکان خودرو های الکتریکی این کار را در خانه انجام می دهند بنابراین معمولاً باید یک شب خودرو را به دوشاخه وصل کنید و این امر می تواند با سوکت استاندارد خانگی یا شارژ وال باکس انجام گردد.

اگر بخواهید خودرو را در محل کار شارژ کنید شاید میزان شعاع حرکتی روزانه خود را به دست آورید. اگر احتیاجمند شارژ سریع تر باشید باید به شبکه شارژ عمومی با شارژر های سریع تر مراجعه کنید. البته این موضوع می تواند مشکل ساز باشد، زیرا محتمل است صندلی های شارژ اشغال باشند و یا اینکه کار ننموده و یا حتی کانکتور مناسب خودروی شما را نداشته باشند.

خودرو های الکتریکی با باتری های گوناگونی عرضه می شوند. هرچقدر ظرفیت باتری بیشتر باشد شعاع حرکتی هم بیشتر خواهد بود. بیشتر خودرو های الکتریکی حداقل برد 160 کیلومتری خواهند داشت و بهترین ها شعاع 480 کیلومتر را رد خواهند کرد.

در نظر داشته باشید که برد اعلامی خودرو ها در بهترین شرایط اندازه گیری شده و میزان برد واقعی به بعضی فاکتور ها بستگی خواهد داشت: شرایط جاده ای، ترافیک، سبک رانندگی و میزان استفاده از تجهیزاتی همچون برف پاک کن، سیستم تهویه مطبوع، رادیو و…

در آب وهوای گرم شما شاید بتوانید به برد اعلامی نزدیک شوید، اما در هوای سرد راندمان باتری به طور قابل توجهی کاهش می یابد. در شرایط نرمال اگر حدبیشتر برد خودروی شما به طور مثال 322 کیلومتر باشد، شاید بتوانید به برد حدود 257 کیلومتر برسید. در هوای بسیار سرد برد خودرو شاید حدود 160 کیلومتر باشد.

البته حدبیشتر شعاع حرکتی خودرو در طول زمان کاهش خواهد یافت که امری اجتناب ناپذیر است. دلیل این امر شارژ چندباره باتری ها بوده و آن ها ظرفیت خود را از دست می دهند. شما می توانید با پیشگیری از شارژ یا خالی شدن کامل باتری از چنین کاری تا حدی پیشگیری کنید. بهتر است شارژ باتری بین 20 تا 80 درصد باقی بماند.

از آنجایی که باتری گران ترین بخش خودروی الکتریکی است بنابراین شاید مالکان همیشه نگران افت ظرفیت آن باشند و این امر قابل درک است. البته خودروسازان گارانتی هایی را در نظر گرفته اند. گارانتی باتری خودرو های الکتریکی جدای از گارانتی کلی خودرو می باشد.

برای مثال رنو Zoe همانند دیگر محصولات رنو گارانتی 5 ساله/160 هزار کیلومتر داشته، ولی باتری آن با گارانتی 8 سال/160 هزار کیلومتر عرضه شده است. اگر طی این زمان ظرفیت باتری به زیر 66 درصد برسد رنو بدون دریافت هزینه آن را تعویض خواهد نمود. اگر باتری پس از انقضای گارانتی خودرو احتیاج به تعویض داشته باشد هزینه تعویض آن سر به فلک خواهد کشید!

آیا خودرو های الکتریکی اتوماتیک هستند؟

از نظر فنی خیر. راندن خودرو های الکتریکی حسی شبیه خودرو های معمولی را داشته و شما به طور ساده حالت Drive را انتخاب نموده و با استفاده از پدال گاز و ترمز خودرو را کنترل می کنید.

البته خودرو های اتوماتیک با تعویض دنده چنین کاری را انجام می دهند، اما خودروی الکتریکی اصلاً تعویض دنده ندارد. به طور ساده خودروی الکتریکی احتیاجی به این کار ندارد.

دلیل این کار چیست؟ بیشتر پیشرانه های درون سوز تا حدبیشتر دور 5 تا 7 هزار در دقیقه دوران می نمایند و سپس به محدوده قرمز خود می رسند. همچنین آن ها تنها می توانند حدبیشتر پرفورمنس خود را در محدوده بسیار کمی ارائه نمایند (برای مثال بین دور های 3000 تا 4500).

پیشرانه های الکتریکی بسیار سریع تر می چرخند و دور 20 هزار برای آن ها عادی است. همچنین میزان پرفورمنس قابل استفاده آن ها نیز به همین اندازه زیاد است. این امر به معنی عدم احتیاج پیشرانه های الکتریکی به دنده های زیاد است و آن ها با یک دنده هم کار می نمایند. البته این دنده باید با دقت انتخاب گردد تا نسبت خوبی بین شتاب گیری و حدبیشتر سرعت ایجاد گردد.

آیا خودرو های الکتریکی قابل اعتماد هستند؟

در تئوری خودرو های الکتریکی می توانند قابل اعتمادتر از خودرو های درون سوز باشند، زیرا قطعات متحرک بسیار کمتری دارند.

البته این امر به معنی طول عمر بیشتر نسبت به خودروی مرسوم نیست. در واقع غالبا عکس این امر رخ می دهد. دلیل آن هم به مهم ترین بخش خودرو های الکتریکی یعنی باتری مربوط می گردد که در طول زمان ظرفیت خود را از دست داده و نمی توانند شارژ خود را نگه داشته و برد خودرو را کاهش می دهند.

طول عمر باتری خودرو های الکتریکی چقدر است؟

تاریخ انقضای دقیق باتری معین نیست و به الگوی شارژ آن بستگی دارد. البته برای به دست آوردن ایده ای کلی از طول عمر باتری می توانید به گارانتی کارخانه نگاه کنید که معمولاً بین 6 تا 10 سال بوده، اما حالت نرمال آن 8 سال است.

آیا باید خودرو های الکتریکی را خرید؟

تعویض باتری یک خودروی الکتریکی فرایندی بسیار هزینه بر بوده و می تواند بیش از قیمت خودرو باشد. به همین خاطر اگر در حال خرید یک نمونه کارنموده هستید باید از شرایط خوب باتری ها اطمینان حاصل کنید. وقتی باتری به طور کامل شارژ شد به برد خودرو دقت کنید که در شرایط معقول و نزدیک به برد اعلامی باشد.

توصیه اکید ما این است که شما زمان خود را صرف پیدا کردن خودرویی کنید که باتری ای هنوز گارانتی دار باشد. گزینه دیگر هم پیدا کردن خودرویی است که قبلاً با مدیریت لیزینگ باتری فروش رفته است. رنو این گزینه را برای بعضی مدل های ZE ارائه نموده بود هرچند دیگر در دسترس نیست.

این برنامه در ابتدا برای کم کردن قیمت خودرو و برطرف نگرانی تعویض باتری ها تدارک دیده شده بود. مدیریت لیزینگ باتری به این معنی است که وقتی ظرفیت باتری شما به زیر 75 درصد زمان اول رسید بدون دریافت هزینه ای تعویض خواهد شد. در نظر داشته باشید که لیزینگ باتری به معنی پرداخت هزینه ماهانه حدود 50 پوندی و یا بیشتر بوده که باعث افزایش هزینه های مالکیت خودرو خواهد شد. همین مورد برای مشاهده بالا بودن هزینه های یک خودروی الکتریکی کارنموده کافی است.

آیا خودرو های الکتریکی دارای قطعات زیر هستند؟

پیشرانه:

پیشرانه الکتریکی جایگزین نمونه های درون سوز شده است.

رادیاتورها:

بعضی خودرو های الکتریکی دارای رادیاتور هستند هرچند بجای خنک کردن پیشرانه درون سوز کار خنک کردن قطعات دیگر همچون باتری ها را انجام می دهند. پیشرانه الکتریکی گرمای چندانی فراوری ننموده و احتیاجی به رادیاتور نیست.

مبدل های کاتالیتیک:

خیر. مبدل کاتالیتیک آلاینده های مضر را کاهش می دهد، اما به خاطر اینکه خودروی الکتریکی فاقد هرگونه گاز خروجی اگزوز است بنابراین احتیاجی هم به این قطعه نیست.

روغن:

خیر. درحالی که پیشرانه درون سوز احتیاجمند روغن و روان کار های زیادی است، پیشرانه الکتریکی تنها دارای یک قطعه متحرک است.

اگزوز:

خیر. اگزوز برای خروج گاز از پیشرانه درون سوز بکار می رود و از آنجایی که خودروی الکتریکی فاقد هرگونه گاز خروجی است بنابراین احتیاجی به اگزوز نیست.

ترمزها:

بله. اگرچه خودرو های الکتریکی فاقد پیشرانه درون سوز هستند، اما خب باید توقف نمایند!

بخاری:

بله. پیشرانه الکتریکی تقریباً گرمایی ندارد و بنابراین برای گرم شدن کابین یک بخاری مستقل تدارک دیده شده است.منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 19

به "توضیح کامل خودرو های الکتریکی و طرز کار آن ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیح کامل خودرو های الکتریکی و طرز کار آن ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید