محقق ایرانی آب را در زیر دمای انجماد مایع نگه داشت!

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، نقطه انجماد آب نقطه شروعی است که مولکول های آب شروع به یخ زدن می کنند. اولین تغییر در مولکول هایی رخ می دهد که در معرض هوای سرد در سطح قرار می گیرند و کریستال های یخی که آنها تشکیل می دهند، مولکول های مجاور را نیز تحریک می کند تا یخ بزنند. این فرایند تا زمانی ادامه می یابد که کل آب به یخ تبدیل شود.

محقق ایرانی آب را در زیر دمای انجماد مایع نگه داشت!

هر قطره آب، جایی بین 0 درجه سانتیگراد تا -38 درجه سانتیگراد (36.4- درجه فارنهایت) یخ خواهد زد. اما در جریان مطالعه تازه، محققان پیروز شدند برخی از قطرات بسیار ریز را در دمای 44- درجه سانتی گراد به شکل مایع نگه دارند.

پژوهشگران می گویند نکته کلیدی، نوع سطحی است که آب با آن در تماس است. کریستال های یخ به راحتی بر روی سطوح سخت تشکیل می شوند، اما رابط های نرم تر، مانند روغن ها یا ژل ها، برای مدت طولانی تری در برابر یخ زدن مقاومت می کنند و قطرات کوچک تر حتی بیشتر از قطرات بزرگ تر می توانند مایع بمانند.

برای بررسی دقیق تر نحوه تبدیل آب به یخ، هادی قاسمی محقق این طرح از قطرات آب دو نانومتری به جای قطرات معمولی حدوداً 100 نانومتری برای انجام آزمایش خود استفاده کرد. برای انجام این کار، محققان آب را در منافذ غشایی که از اکسید آلومینیوم آنودایز ساخته شده بود، نگه داشتند.

نانوذرات از طریق روغن اکتان احاطه شده بودند تا رابط سطحی را نرم نگه دارند. هادی قاسمی، نویسنده مسئول این مطالعه می گوید: کاوش تجربی برای تغییر دمای انجماد چند قطره آب در مقیاس چند نانومتر یک چالش حل نشده بوده، ما توانسته ایم فرایند انجماد قطرات آب را از مقیاس میکرون تا مقیاس 2 نانومتر بررسی کنیم.

این یافته می تواند به ابداع روش های تازهی برای کاهش تشکیل یخ در سطوح هواپیما، توربین های بادی و سایر زیرساخت های حیاتی کمک کند. روش مذکور همچنین می تواند منجر به بهبود سیستم های انجماد مواد غذایی یا تولید دستگاه هایی تازه برای منجمد نگهداشتن بافت های بدن بدون آسیب رساندن به آنها شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 927

به "محقق ایرانی آب را در زیر دمای انجماد مایع نگه داشت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق ایرانی آب را در زیر دمای انجماد مایع نگه داشت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید