پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی

به گزارش آیان کتاب، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس اداره بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: در حال حاضر پرورش شتر مرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور به شمار می رود و می تواند به عنوان یکی از طرح های درآمدزا و پیروز برای ایجاد اشتغال زایی در روستاها معرفی گردد.

پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی

حجت ایمانی مقدم در حاشیه بازدید از واحد پرورش شترمرغ شهرستان مشهد اظهار کرد: شهرستان مشهد به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در فراوری و پرورش شترمرغ دارد.

وی با بیان اینکه پرورش شترمرغ می تواند به عنوان صنعتی پررونق و درآمدزا نقش به سزایی در افزایش اشتغال زایی شهرستان مشهد داشته باشد، مطرح نمود: این صنعت غیر بومی با سوددهی فراوان می تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت افزایش دهد و با مطالعه، کار عملی و کارشناسی می توان این صنعت را به عنوان الگویی مناسب در شهرستان مطرح نمود.

ایمانی مقدم در مورد پایین بودن هزینه های پرورش شترمرغ گفت: فراوری و پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش بوده و این در حالی است که در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج این صنعت می تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال یاری بهسزایی کند.

رئیس اداره بهبود فراوریات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ با کم ترین هزینه قابل انجام است، توضیح داد: مراکز نگهداری شترمرغ بر خلاف دیگر مراکز فراوری دام و طیور احتیاجمند مصرف انرژی از جمله گازوئیل و برق برای سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.

وی با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری ها گفت: شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد، به همین دلیل پرورش این پرنده می تواند هم به صورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا انجام گردد .

ایمانی مقدم بیان نمود: پرورش شترمرغ، فراوری گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد، به طوری که بسیاری از مردم شهرستان می توانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند، زیرا هزینه های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد. شترمرغ فراوریات مختلفی دارد که از جمله آن می توان به فراوری گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره نمود.

رئیس اداره بهبود فراوریات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: آب و هوای خشک و نیمه خشک مشهد دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش فراوری گوشت به صرفه می نماید .

وی با بیان اینکه 9 واحد دارای پروانه پهره برداری با ظرفیت 4930 قطعه مشغول فعالیت هستند، مطرح نمود: شترغ در فصل بهار تخم گذاری می نماید و تقریبا در سال بین 30 تا 60 عدد تخم می گذارد که وزن هر تخم تقریبا 1.5 کیلوگرم است.

ایمانی مقدم افزود: فضای مورد احتیاج برای پرورش شترمرغ زیاد است، زیرا حیوان باید مسافتی را در روز بدود و به طور متوسط برای گله سه تایی شتر مرغ بالغ بر 1500 متر مربع فضا احتیاج است. این پرنده کم می خورد و کم می نوشد. دوره پرورش شترمرغ تقریبا هشت تا 11 ماه طول می کشد که متوسط وزن به 100 تا 110کیلو گرم می رسد .این پرنده با ضریب تبدیل 3.2 با جیره استاندارد حدود 300 کیلوگرم خوراک مصرف می نماید.

رئیس اداره بهبود فراوریات دامی جهاد کشاورزی شهرستان مشهد ادامه داد: متقاضیان برای آغاز کار می توانند با مراجعه به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مجوزهای لازم را اخذ نموده و بعد از دریافت پروانه جهت اخذ تسهیلات بانکی به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه گوشت شترمرغ جز گوشت های قرمز محسوب می گردد، توضیح داد: اگرچه گوشت شترمرغ شبیه گوشت گوساله است اما از نظر کیفیت به مراتب از آن بهتر بوده و از جمله مزایای گوشت شترمرغ کلسترول کمتر نسبت به گوشت گوساله است. پوست شترمرغ نیز یکی از مرغوب ترین چرم های موجود در بازار است که به دلیل خواصی چون ترک نخوردن و ماندگاری بالا یکی از بهترین نوع چرم محسوب شده و قیمت بالایی دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشهد، ایمانی مقدم افزود: از جمله اقداماتی که برای حمایت از صنعت پرورش شترمرغ در شهرستان مشهد اجرا شده می توان به تشکیل تعاونی سایر ماکیان با هدف حمایت و ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پرورش دهندگان شترمرغ، پیگیری و تأمین تسهیلات جهت احتیاجهای ماهانه و سالانه و تأمین منابع اقتصادی جهت احداث واحد جدید پرورش شترمرغ اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 284

به "پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید