قیمت گوشت قرمز در ترکیه از ایران مقرون به صرفه تر است

به گزارش آیان کتاب، رییس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه بازار گوشت قرمز کشور تامین است و کمبودی ندارد، گفت: با توجه به مازاد جمعیت دام زنده و کاهش قیمت این محصول، اما همچنان شاهد گران فروشی گوشت قرمز هستیم که این موضوع گران فروشی است و منطقی نیست.

قیمت گوشت قرمز در ترکیه از ایران مقرون به صرفه تر است

به گزارش ایرنا، منصور پوریان درباره شرایط فعلی بازار دام زنده و گوشت قرمز، افزود: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف نمایندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، با ممنوعیت صادرات دام زنده، واردات 10 هزارتن گوشت قرمز و خرید حمایتی دام به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کرد، اما وجود دلالان و واسطه گران در این صنعت اجازه کاهش قیمت ها را نمی دهد.

وی با بیان اینکه بازار کشور از گوشت قرمز تامین است، افزود: طبق گزارش های موجود معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اکنون در کشور بیش از 71 میلیون راس جمعیت دامی سبک گوسفندی و بزی و 350 هزار راس گوساله آماده کشتار داریم.

رییس شورای تامین نمایندگان دام گفت: قیمت هر کیلوگرم بره نر کشتاری چاق 67 هزار تومان، بره نر کشتاری لاغر 63 هزار تومان، بره گوسفند ماده، میش، قوچ، بز و بزغاله بین 50 تا 60 هزارتومان است. قیمت گوشت قرمز در بازار تفاوت چندانی پیدا نکرده و همچنان شاهد عرضه خودسرانه گوشت قرمز با نرخ های متفاوت در قصابی ها هستیم به طوری که قیمت ها در هر قصابی به مبالغ متفاوت عرضه می گردد.

به گفته وی، در بازار تنها گوشت بره گوسفندی نر عرضه نمی گردد؛ بنابراین قصابی ها گوشت بر ماده، میش، قوچ، بز و بزغاله را با قیمت گوشت نر گوسفندی درجه یک عرضه می نمایند که این امر منصفانه نیست.

پوریان توضیح داد: هر ساله با آغاز فصل گرما با کاهش تقاضا گوشت قرمز و بعلاوه افزایش عرضه دام زنده روبرو هستیم که انتظار می رود این دو موضوع بر متعادل شدن بازار این محصول اثرگذار باشد، اما همچنان با گران فروشی و اختلاف قیمت ها روبرو هستیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز در بازار کشور های اطراف ما مانند ترکیه مقرون به صرفه تر است، افزود: اکنون قیمت گوشت قرمز در تهران از نرخ کشور های اطراف ما بیشتر است؛ به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی کیفی در ترکیه کمتر از 200 هزار تومان به فروش می رسد.

رییس شورای تامین نمایندگان دام افزود: در حال حاضر دامپروران و دامداران با مشکل جدی خشکسالی و کم آبی، نبود نقدینگی و کاهش سرمایه گذاری، افزایش قیمت نهاده های دامی و کمبود علوفه و عوارض گمرکی صادرات دام روبرو هستند؛ بنابراین هرچه سریع تر باید دام های خود را به فروش برسانند، این درحالی است که در بحث خرید حمایتی دام زنده از دامداران عشایری و روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام به تنهایی قادر به خرید این اندازه دام نیست و باید تدبیری اندیشیده گردد.

پوریان با اشاره به اینکه اکنون روسیه به عنوان بزرگ ترین مصرف نماینده گوشت برزیلی است، گفت: این کشور خودش صادرنماینده دام زنده و گوشت است، اما با اعمال عوارض روی دام و گوشت توانست با پرداخت سوبسید بازار گوشت را به ثبات برساند؛ بنابراین دولت باید با مدیریت صحیح در واردات و صادرات بازار داخلی این محصول را تثبیت کند.

70 درصد جمعیت دامی کشور ضعیف شده است

رییس شورای تامین نمایندگان دام گفت: از پاییز سال 1400 تا به امروز نزدیک 70 درصد جمعیت دامی ضعیف شده است.

وی گفت: با توجه به شرایط مازاد جمعیت دامی کشور، دامپروران با دام های ضعیف که مشتری در کشور ندارد، روبرو هستند که دولت باید در این خصوص با برطرف ممنوعیت صادرات چاره ای بیندیشد، زیرا تنها متضررین این بخش فراورینمایندگان عشایری، روستایی و دامپروران هستند.

پوریان دامپروری را حلقه واسط فراوری و عرضه دانست و ادامه داد: دامپروران به عنوان حلقه واسط با سرمایه گذاری دام های ضعیف را خریداری و پس از پرواربندی آن را به بازار عرضه می نمایند. این در همه کشور ها حتی کشور های واردنماینده مرسوم است؛ زیرا دامی که از ایران صادر می گردد بعد از 4 تا 5 ماه پرواربندی کشتار می گردد. ادامه این فرایند در کشور می تواند موجب حذف پرواربندی از صنعت دامی کشور گردد.

وی با بیان اینکه در رکود تورمی هستیم و هیچ گونه تقاضایی در بازار دام داخلی وجود ندارد، گفت: بنابراین انتظار می رود دولت با مدیریت دقیق بتواند با برطرف ممنوعیت صادرات بازار را متعادل کند، زیرا اکنون عملا 10 هزار تن گوشت گوسفندی معادل 500 هزار راس گوسفند وارد کشور می گردد، بنابراین باید برای تعادل این بازار 300 هزار راس دام زنده از چرخه مصرف داخلی خارج گردد.

آنالیز های میدانی نشان می دهد قیمت گوشت قرمز بین 10 تا 15 هزار تومان درذهر کیلوگرم در بازار طی دو هفته گذشته کاهش داشته است. هر کیلوگرم گوشت گرم گوسفندی شقه با قیمت 116 هزار و 900 تومان، گوشت گوسفندی منجمد با نرخ 85 هزارتومان و گوشت گوساله منجمد با نرخ 95 هزارتومان به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام کشور در میادین میوه و تره بار عرضه می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1019

به "قیمت گوشت قرمز در ترکیه از ایران مقرون به صرفه تر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت گوشت قرمز در ترکیه از ایران مقرون به صرفه تر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید