گیاه آقطی چه خاصیتی دارد؟

به گزارش آیان کتاب، یکی از مهم ترین خواص گیاه آقطی، استفاده از عصاره این گیاه برای شستن پوست صورت و پاک کردن آرایش است و به ویژه به افرادی که دارای پوست حساس هستند، توصیه می شود.

گیاه آقطی چه خاصیتی دارد؟

گیاه آقطی چه خاصیتی دارد؟

گیاه آقطی (Elderberry) از گیاهان دارویی مهم ایران است و از گل، برگ و پوست داخلی ساقه این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری ها استفاده می شود. درمان بیماری صرع، نقرس، سنگ کلیه، بواسیر، شکستگی استخوان، شادابی پوست، از بین بردن لک های پوستی و بهبود شرایط مزاج سالخوردگان، از مهمترین فواید درمانی و خواص گیاه آقطی است.

گیاه دارویی آقطی سیاه از گیاهان بومی کشورمان است که در مناطقی از ایران با نام های انگور کولی و خمان کبیر هم شناخته می شود. خواص درمانی گیاه آقطی بسیار گسترده بوده و استفاده از گل، برگ و پوست داخلی ساقه این گیاه در طب سنتی رایج بوده است. امروزه از عصاره این گیاه، در صنعت لوازم آرایشی استفاده فراوان می شود و یکی از محصولات اصلی برای شستشوی صورت و پاک کردن آرایش است. همچنین در صنایع غذایی از شکوفه ها و میوه های این گیاه، شربت، سرکه، مربا، ژله و نوشابه تهیه می شود. برای آشنایی بیشتر با خواص گیاه اقطی در درمان بیماری ها و طریقه مصرف آن تا سرانجام با ما همراه باشید.

خواص گیاه آقطی (طبیعت و فواید درمانی)

طبیعت آقطی سیاه، سرد و خشک است. برخی از مهم ترین خواص آقطی عبارتند از:

یکی از مهم ترین خواص گیاه آقطی، استفاده از عصاره این گیاه برای شستن پوست صورت و پاک کردن آرایش است و به ویژه به افرادی که دارای پوست حساس هستند، توصیه می شود.

ماسک صورت آقطی برای شادابی پوست و از بین بردن لکه ها و کک و مک صورت بسیار مفید است و به برطرف چین و چروک و جوان ماندن پوست هم کمک می کند. همچنین جوشانده این گیاه برای التیام سریعتر زخم ها مفید است.

عصاره ریشه گیاه آقطی برای درمان شکستگی استخوان و جوش خوردن سریعتر آن مفید است.

آقطی در افزایش شیر مادر شیرده موثر است. همچنین درمان کننده خوبی برای بیماری استسقاء است و آب اضافی را از بدن و از بین نسوج خارج می کند.

کمک به درمان نقرس، سنگ کلیه و درمان بیماری های دستگاه تنفسی نظیر سرماخوردگی و گریپ، از خواص گیاه آقطی در طب سنتی است.

مصرف میوه آقطی سیاه و مالیدن شیره این میوه درمان موثری برای برطرف سفید موهاست و باعث تقویت و افزایش رشد موها می شود.

استفاده از بخور گل های آقطی سیاه برای درمان بیماری سل مفید است و به دفع اخلاط چسبناک از گلو کمک می کند.

برطرف کردن درد و التیام بواسیر، از دیگر خواص گیاه آقطی است. به این منظور، برگ های تازه این گیاه را له یا از آن پماد تهیه کنید و روی قسمت دردناک بگذارید.

از دیگر خواص گیاه آقطی در طب سنتی، استفاده از آب جوشانده گل های این گیاه برای درمان ورم چشم است.

مصرف میوه اقطی یکی از بهترین درمان ها برای پیشگیری و درمان یبوست است. میوه آقطی سیاه خاصیت ملین، مسهل و ادرارآور دارد و برای افراد سالخورده و کسانی که دچار اتقباضات ضعیف روده ای هستند، مفید است.

استفاده از این گیاه، برای از بین بردن خارش بدن مفید است. به این منظور، پوست ساقه درخت آقطی را در روغن بجوشانید، سپس آن را صاف کنید و بگذارید سرد شود. این روغن را روی قسمت هایی که خارش دارد، بزنید.

در طب سنتی از خواص گیاه آقطی و جوشانده گل های این گیاه برای درمان بیماری برونشیت و ذات الجنب استفاده می شود.

آقطی سرشار از ماده ای به نام سیتوکینین است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و برای درمان روماتیسم و درد مفاصل مفید است.

گیاه شناسی آقطی

گیاه آقطی، از تیره هفت کولان است و در شرایط مساعد آب و هوایی، به صورت درختچه ای تا ارتفاع 10 متر رشد می کند و غالبا در کنار جاده ها، حاشیه جنگل ها و در نواحی مرطوب و سایه دار استان های آذربایجان و همدان می روید. برگ های گیاه آقطی، به شکل بیضی و دندانه دار است. چنان چه برگ های گیاه را بشکنید و مالش دهید، بوی بدی از آن متصاعد خواهد شد. همه قسمت های سبز گیاه، سمی است و گل های آن به رنگ سفید و خوشه ای هستند که در اواخر بهار ظاهر می شوند. میوه آقطی سیاه مانند انگور است و به شکل گوشتی، ریز و به رنگ آبی سیر است. از گیاه آقطی به شکل جوشانده، دم کرده، شربت، شیره یا سرکه استفاده می شود.

مضرات آقطی (موارد احتیاطی و منع مصرف)

لازم به ذکر است همه اندام ها و بخشهای گیاه آقطی سمی است و در نحوه مصرف و تماس مستقیم با آن باید احتیاط کرد. زیاده روی در مصرف آقطی باعث ایجاد تهوع و در مواردی ورم روده می شود. توجه داشته باشید، طبیعت آقطی بسیار سرد است و از این رو افراد دارای مزاج سرد بایستی آن را همراه با عسل میل کنند.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 780

به "گیاه آقطی چه خاصیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه آقطی چه خاصیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید