660 کیلومتر رشته قنات تا سرانجام سال جاری نوسازی و بازسازی می گردد

به گزارش آیان کتاب، تهران (پانا) - مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی می گوید 660 کیلومتر رشته قنات در سال 1400 نوسازی و بازسازی می گردد که در نیمه نخست سال جاری 50 درصد این هدف، تحقق یافته است.

660 کیلومتر رشته قنات تا سرانجام سال جاری نوسازی و بازسازی می گردد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رضا سرافرازی با بیان این که اراضی پایاب قنوات حدود 14 درصد اراضی آبی کشور را تشکیل می دهد، اضافه نمود: در شرایط خشکسالی، قنوات یک منبع آبی پایدار هستند و هدف ما این است که این منبع آب شیرین و با کیفیت حفظ و نگهداری گردد و در کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: تا به امروز 200 میلیارد تومان از اعتبارات بازسازی و نوسازی قنوات در امسال پرداخت شده است.

وی توضیح داد: اکنون 41 هزار رشته قنات در کشور دایر است و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سرافرازی گفت: معاونت آب و خاک در سه سال اخیر برای بازسازی و نوسازی قنواتی که بهره برداران اراضی پایاب آن، گرایش به فراوری گلخانه ای با این منبع آبی داشته باشند، تاکید داشته است.

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی با اعطای تسهیلات برای احداث گلخانه ها و معاونت آب و خاک هم به وسیله بازسازی و بازسازی قنوات به توسعه و احداث گلخانه ها یاری می نماید.

وی مقدار آبدهی قنوات کشور را سالانه 4 تا 6 میلیارد متر مکعب اسم کرد و گفت: مقدار آبدهی قنوات به ترسالی و خشکسالی ربط دارد هرچند شرایط عمده حاکم بر کشور ما خشکسالی است.

سرافرازی پرداخت عمده اعتبارات بازسازی و نوسازی قنوات به صورت اوراق سه ساله را از مسائل این حوزه دانست و اضافه نمود: پیمانکارانی که در حوزه قنوات کار می نمایند به لحاظ اقتصادی ضعیف تر از سایر پیمانکاران هستند، بنابراین اگر اوراق اعتبارات یک ساله و یا به اعتبارات نقدی تبدیل گردد عملکردها مطلوب تر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 753

به "660 کیلومتر رشته قنات تا سرانجام سال جاری نوسازی و بازسازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "660 کیلومتر رشته قنات تا سرانجام سال جاری نوسازی و بازسازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید