اجاق برقی یا اجاق گاز؛ مزایا، معایب و پرفروش ترین های اجاق برقی

به گزارش آیان کتاب، اجاق گاز یکی از قدیمی ترین وسایل آشپزخانه است که ظاهرش در طول دوره های مختلف تغییر نموده اما اساس کار آن یکی بوده است؛ سوزاندن گاز و فراوری گرما برای تهیه غذا. شاید در گذشته حفاظت از محیط زیست دغدغه پدربزرگ ها و مادربزرگ هایمان نبوده اما در این دوره ای که ما زندگی می کنیم یکی از دغدغه های اصلی است.

اجاق برقی یا اجاق گاز؛ مزایا، معایب و پرفروش ترین های اجاق برقی

این روزها دیگر برای درک تغییرات اقلیمی و تماشا آسیبی که انسان به طبیعت وارد نموده احتیاجی به نشست های علمی تخصصی و آنالیز نمودارها نداریم، همین که پنجره را باز کنیم یا به صفحه اخبار روز جهان نگاه کنیم متوجه شرایط بحرانی می شویم. استفاده از سوخت های فسیلی در گذشته زندگی ها را راحت نموده بود اما حالا قرار است زندگی را برای ما حسابی سخت کند.

اینجاست که همه به فکر جایگزین کردن انرژی های پاک می افتند و به هر طریقی می خواند سرعت تخریب محیط زیست و بحران های آب وهوایی را کم نمایند. یکی از مفیدترین راه ها برای رسیدن به این هدف، جایگزین کردن انرژی های دیگر به جای سوزاندن سوخت های فسیلی است. انرژی برق، مخصوصا اگر به صورت پاک فراوری گردد، می تواند برترین جایگزین برای نفت، گاز و بنزین باشد.

اجاق آشپزخانه، هر چند کم مصرف، بالاخره از گاز استفاده می نماید و می تواند به شدت این آسیب ها اضافه کند. حتی اگر دوستی با طبیعت را هم کنار بگذاریم، روشن کردن چند شعله سوزان و داغ در فصل تابستان می تواند آشپزخانه را به یک جهنم واقعی تبدیل کند. به غیر از تمام این موضوعات، باید به خطر نشت گازو خطر مرگ در اثر مسمومیت هم اشاره نمود.

چاره چیست؟ استفاده از اجاق های برقی به جای اجاق گاز. احتمالا شما هم اجاق های برقی صفحه ای را دیده باشید که با فشار دادن یک دکمه روشن و سریع گرم می شوند. اما باید بدانید که تنوع اجاق های برقی بیشتر از آن چیزی است که تا به حال دیده اید. امروز در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم بیشتر درباره اجاق برقی بدانیم و با برترین اجاق های موجود در بازار هم آشنا شویم.

پس اگر دوست دار طبیعت هستید، هوادار استفاده از وسایل به روز هستید و از همه مهم تر، از گرمای آشپزخانه در تابستان فرار می کنید، این مطلب را تا آخر بخوانید و حتما نظرتان را در ارتباط با این محصول کاربردی و مفید بنویسید. مطمئنیم که بعد از خواندن این مطلب شما هم مثل ما در صف هواداران اجاق برقی قرار خواهید گرفت.

اجاق برقی چیست؟

اولین اجاق برقی در سال 1982 به وسیله یک شرکت برق کانادایی معرفی گردید. این شرکت یک اجاق برقی را در هتلی در اتاوا قرار داد و یک وعده غذای کامل را روی آن پخت. بعد از این تبلیغ بود که استفاده از اجاق برقی رواج پیدا کرد. افرادی که از این اجاق ها استفاده می کردند تمیز شدن آسان، مقرون به صرفه بودن و پخت سریع تر غذا را به عنوان مزیت این وسیله عنوان نموده بودند.

اجاق های برقی در سه دسته کلی قرار می گیرند:

  • روپیچی
  • شیشه ای
  • القایی

عملکرد اجاق های روپیچی، که با نام معمولی هم شناخته می شوند، و اجاق های شیشه ای یا همان تابشی بسیار شبیه به یکدیگر است. در هر دو مدل مدارهای مربوط به هر صفحه (شعله) مستقل است و وقتی روشن می گردد، 120 ولت برق را از خود عبور می دهد. جریان برق در سیم پیچ هم باعث فراوری گرما می گردد. تنها تفاوت این دو مدل در محل قرار گیری قابلمه است. سیم پیچ فلزی در مدل روپیچی دیده می گردد و اما در مدل تابشی، سیم پیچ زیر یک صفحه شیشه ای صاف یا سرامیک قرار می گیرد و دیده نمی گردد.

در اجاق برقی القایی سیم پیچ های الکترومغناطیسی زیر یک سطح سرامیکی یا شیشه ای قرار دارند. وقتی آهنربای استفاده شده در مدار به سیم پیچ تماس پیدا کند گرما فراوری می گردد، در نتیجه به جای فراوری گرما در سیم پیچ، انتقال آن به صفحه و سپس انتقال به ظرف، مستقیما گرما را به زیر قابلمه می رساند.

اجاق گاز و اجاق برقی چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اولین تفاوت بین اجاق گاز و اجاق برقی مدل فراوری گرما است. در اجاق گاز یک شعله باز گرمای مورد احتیاج برای آشپزی را فراهم می نماید اما اجاق الکتریکی با گرم کردن صفحه فلزی یا سرامیکی، شرایط را برای پخت وپز آماده می نماید. البته هر دو مزایای منحصربه فرد خود را دارند:

مزایای اجاق گاز

  • شعله اجاق گاز با یاری درجه پیچی خود به شما اجازه می دهد خیلی راحت و ظریف بین درجه های مختلف گرما حرکت کنید.
  • صفحه گرم و پنجره های فلزی که روی شعله قرار دارند بعد از خاموش کردن شعله به سرعت خنک می شوند.
  • فر اجاق گاز به سرعت گرم می گردد.

مزایای اجاق برقی

  • اجاق برقی و بعلاوه فر برقی گرمای خشک و یکنواختی فراوری می نماید که برای پخت عمیق و برشته کردن مواد غذایی بسیار مناسب است.
  • امکان تنظیم دقیق دما و سرعت بالا در گرم شدن صفحه اجاق
  • امکان استفاده از چندین ظرف در میزان های مختلف به صورت هم زمان روی اجاق
  • تمیز شدن آسان صفحه اجاق برقی

اجاق برقی برای آشپزی بهتر است یا اجاق گازی؟

مهارت شما در آشپزی فقط به نوع اجاقی که استفاده می کنید محدود نمی گردد. غذا پختن با هر وسیله ای امکان پذیر است. البته گاهی نوع غذایی که قرار است بپزید وابستگی کامل به اجاق شما دارد. مثلا برای درست کردن بادمجان کبابی یا کباب کردن مواد غذایی شعله گاز بهتر است.

بعلاوه برخی از افراد ترجیح می دهند سرخ کردنی ها را روی شعله گاز آماده نمایند. درست است که سرخ کردن مواد غذایی روی اجاق برقی سریع تر و بهتر انجام می گردد اما به علت بالا بودن حرارت صفحه باید دائم محتویات تابه را هم بزنید و مراقب باشید که مواد غذایی کنار تابه نسوزند.

پس می توان گفت کیفیت پخت غذا تقریبا ارتباطی با نوع اجاق ندارد و این موضوع بیشتر به تکنیک هایی که به کار می برید و مهارت های آشپزی شما وابسته است.

5 مشکل رایج در اجاق های برقی و روش رفع کردن آن ها

اگر قرار است از فر یا اجاق برقی برای پخت وپز بهره ببرید باید با رایج ترین مسائلی که ممکن است برای آن پیش بیاید و بعلاوه با روش رفع کردن این مسائل آشنا باشید. در این بخش 5 مشکل رایج در اجاق های برقی را به همراه روش تعمیر آن را برای شما نوشته ایم.

1. مشکل المنت

المنت کار نمی نماید و در نتیجه اجاق گرم نمی گردد.

راه چاره: یک المنت نو را با قدیمی جایگزین کنید.

2. مشکل ترموستات

ترموستات می تواند با میزان گیری دمای داخل فر و صفحه حرارتی در زمان مناسب المنت را خاموش نموده، از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کند. اگر این قطعه درست کار نکند اجاق به میزان کافی گرم نمی گردد.

راه چاره: ترموستات را عوض کنید تا اجاق دوباره مثل قبل کار کند.

3. مشکل بلوک ترمینال

اگر کابل برق اجاق وصل است و برق هم جریان دارد، اما اجاق کار نمی نماید مشکل در بلوک ترمینال است.

راه چاره: احتمالا باید بلوک ترمینال اجاق را تعویض کنید تا برق به دستگاه برسد. برای این کار حتما از یک متخصص یاری بگیرید.

4. مشکل فن فر

فن داخل فر برقی به درستی کار نمی نماید و در نتیجه غذا به طور یکنواخت پخته نمی گردد.

راه چاره: یک ست کامل فن نو را با فن آسیب دیده فر جایگزین کنید. برای انجام این کار حتما از یک متخصص یاری بگیرید.

5. مشکل بسته شدن درِ فر

اگر حرارت از فر خارج می گردد باید بدانید که درزگیر لاستیکی دور درِ فر شکسته یا از بین رفته است. به همین علت زمان زیادی برای گرم شدن فر احتیاج دارید و انرژی بیشتری هم مصرف می کنید.

راه چاره: تمام بخش پلاستیکی درزگیر درِ فر را تعویض کنید.

برترین مواد برای تمیز کردن اجاق برقی

حالا که قرار است یک اجاق برقی را در آشپزخانه خود قرار دهید بد نیست با برترین مواد تمیزنماینده برای پاک کردن صفحه اجاق هم آشنا شوید. روش پاک کردن صفحه شیشه ای یا سرامیکی اجاق برقی کاملا با اجاق گاز فرق دارد. شما می توانید اجاق گاز را حتی با سیم ظرفشویی هم تمیز کنید اما اگر این روش را برای اجاق برقی به کار ببرید باید با صفحه زیبای آن به راحتی خداحافظی کنید. اسپری گاز پاک کن به همراه دستمال های نرم آشپزخانه می تواند انتخاب مناسبی برای پاک کردن اجاق های برقی باشد.

برترین اجاق های برقی موجود در بازار

با یک نگاه ساده به بازار لوازم خانگی متوجه می شوید که تنوع اجاق برقی بسیار زیاد است و این موضوع، انتخاب را سخت می نماید. به همین علت تصمیم گرفتیم برترین اجاق های برقی موجود در بازار، از رتبه 1 تا 5، را به شما معرفی کنیم تا اگر قصد خرید دارید کار کمی آسان تر باشد. در این بخش به آنالیز این اجاق ها می پردازیم و نظرات خریداران قبلی را هم مرور می کنیم.

1. اجاق شیائومی - مدل ZLC010-1A

اجاق شیائومی یک اجاق القایی است که می تواند حرارت را در 9 سطح مختلف برای شما فراهم کند. این محصول کاربردی فضایی به میزان یک تابه در آشپزخانه اشغال می نماید و می توانید آن را روی هر سطحی قرار دهید. میزان صفحه حرارتی آن برای قرار دادن یک ظرف مناسب است، پس اگر تنها زندگی می کنید یا یک خانواده کوچک 2 نفره دارید، می توانید به راحتی از آن بهره ببرید.

البته اگر خانواده پرجمعیتی دارید اما دوست دارید ظرف خورشت یا سوپ سر میز غذا در حال جوشیدن باشد یا حسابی گرم بماند، می توانید از این اجاق بهره ببرید. آن را روی میز غذاخوری قرار دهید، به جریان برق وصل کنید و ظرف غذا را روی آن قرار دهید.

بعلاوه این اجاق را می توانید در پیک نیک و کمپینگ هم بهره ببرید. فقط کافی است یک پنل خورشیدی همراه داشته باشید تا برق مورد احتیاج آن را فراهم کند. صفحه نمایش OLED این محصول به صورت تصویری و واضح سطح گرمایی انتخابی را نمایش می دهد. به همین علت می توانید بدون دردسر از دمای مورد نظرتان بهره ببرید.

یکی از قابلیت های خوب این محصول، پایه های سیلیکونی ضدلغزش آن است که مانع از تکان خوردن اجاق در زمان استفاده می گردد. بعلاوه با ثابت نگه داشتن شرایط اجاق، به پخش یکنواخت گرما در ظرف و پخت بهتر غذا هم یاری می نماید.

صفحه حرارتی این اجاق دو لایه و ضخیم است که می تواند گرما را بهتر و بیشتر به ظرف غذای در حال پخت منتقل کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این اجاق برقی کمی هم هوشمند است. زمانی که شما ظرف غذا را از روی صفحه حرارتی بلند می کنید بلافاصله جریان برق قطع می گردد و در نتیجه گرمای اضافه فراوری نمی گردد. این اتفاق به صرفه جویی در انرژی و افزایش امنیت کار با اجاق یاری بسیار زیادی نموده است.

2. اجاق برقی جی پاس - مدل GIC6920N

دومین اجاق برقی در فهرست محبوب ترین ها هم گرما را به روش القایی فراوری می نماید و فقط برای قرار دادن یک ظرف مناسب است. صفحه تنظیماتی که روی این اجاق قرار گرفته است به شما امکان زمان بندی پخت، کنترل دما و بعلاوه تغییر ولتاژ برق ورودی را می دهد.

یک فن خنک نماینده در این دستگاه قرار داده شده است که با روشن شدن دستگاه آغاز به کار می نماید تا هیچ بخش دیگری به غیر از صفحه گرمایشی داغ نگردد. برای آگاهی از درجه دمایی که برای کار با اجاق انتخاب نموده اید فقط کافی است صفحه گرمایی را نگاه کنید.

خط چین های روی این صفحه شدت دما را به شما نشان می دهد. جنس بدنه این اجاق از استیل و پلاستیک است و صفحه روی آن از شیشه مقاوم در برابر گرما ساخته شده است.

3. اجاق برقی جی پاس - مدل GIC6131

سومین اجاق برقی این فهرست یک اجاق دو شعله است که می تواند هم زمان گرمای لازم برای پخت وپز در یک ظرف بزرگ و یک ظرف میانه را فراوری کند. جنس بدنه این اجاق از استیل و پلاستیک است و صفحه روی آن از جنس شیشه مقاوم به گرما ساخته شده است.

خریداران قبلی استفاده از این اجاق را توصیه نموده اند. جالب است بدانید میزان کوچک این اجاق و بعلاوه امکان استفاده از آن در شرایط سخت، از مهم ترین دلایل رضایت خریداران بوده است. روش فراوری گرما در این اجاق هم به صورت القایی است.

صفحه کنترل این محصول علاوه بر امکان تنظیم دما، به شما امکان زمان بندی برای پخت غذا را هم می دهد.

4. اجاق برقی جی پاس - مدل GHP6135

باز هم اجاق برقی جی پاس اما با ظاهری متفاوت نسبت به دو مدل قبلی. بدنه این محصول از آهن ساخته شده و شبکه گرمایی آن از جنس فولاد است. پس اینطور به نظر می آید که اجاق بسیار مقاوم و مستحکمی است که می توانید آن را به راحتی در سفرهایتان به همراه داشته باشید.

2 صفحه حرارتی نصب شده روی این اجاق با قطرهای 185 و 155 میلی متر به شما امکان پخت وپز هم زمان در دو ظرف را می دهد. تمام تنظیمات حرارتی این محصول فقط با دو درجه پیچی (مثل اجاق گاز) انجام می گردد و کار با آن اصلا سخت نیست.

5. اجاق برقی کاراجا - مدل RINESK HOME

آخرین اجاق در فهرست 5 اجاق برقی محبوب ظاهر کمی متفاوتی دارد و نسبت به اجاق های دو شعله قبلی، فضای کمتری را اشغال می نماید. بدنه این محصول که مورد تایید خریداران قبلی بوده، از آهن ساخته شده که با رنگ گالوانیزه روکش شده است.

صفحه روی اجاق و صفحه های حرارتی همه از جنس شیشه چند جداره ساخته شده و به راحتی با یک دستمال تمیز می گردد. امکان تنظیم دما، امکان تنظیم زمان پخت از 1 تا 33 دقیقه و بعلاوه قفل مخصوص صفحه کنترل از قابلیت های این محصول است.

اگر در پی یک اجاق مناسب برای دفتر کار یا خانه دانشجویی خود می شد، پیشنهاد ما خرید این اجاق برقی عالی و کاربردی است.

مرور کلی

اجاق برقی یک وسیله کاربردی و عالی برای جایگزینی با اجاق گاز است. فراوری حرارت بیشتر و امکان استفاده از انرژی های پاک از مزایای این اجاق است که می تواند برای دوست داران محیط زیست مجذوب کننده باشد. البته اگر منبع تامین برق شما پنل های خورشیدی باشد می تواند واقعا به یک وسیله دوست دار محیط زیست تبدیل گردد. در این مطلب به صورت کلی اجاق های برقی را آنالیز کردیم و مقایسه کوچکی هم با اجاق گاز داشتیم. اگر شما هم از افرادی هستید که از اجاق برقی استفاده می کنید حتما در قسمت کامنت ها تجربه خود را از این وسیله بنویسید تا ما، و خوانندگان خبرنگاران مگ، بتوانیم از آن استفاده کنیم.

entrepreneur, cookerspareparts, kitchenaid

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1199

به "اجاق برقی یا اجاق گاز؛ مزایا، معایب و پرفروش ترین های اجاق برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاق برقی یا اجاق گاز؛ مزایا، معایب و پرفروش ترین های اجاق برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید