برگزاری آنلاین مراسم سال جاری بزرگداشت جیمز جویس

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین - هواداران جیمز جویس هنوز از 800 و خرده ای صفحه اولیس دل زده نشده اند، بنابراین شاید جای تعجب نباشد که موضوع کوچکی مثل قرنطینه جهانی نتوانسته روحیه آنها را تضعیف کند.

برگزاری آنلاین مراسم سال جاری بزرگداشت جیمز جویس

بلومزدی یک جشن سالیانه است که در تاریخ 16 ژوئن به افتخار لئوپلد بلوم (شخصیت رمان اولیس) که در سال 1904 در خیابان های دوبلین پرسه می زد برگزار می گردد. اما حالا که هواداران او اجازه ندارند در این سالگرد جا پای قدم های بلوم در پایتخت ایرلند بگذارند، یا کنار هم اولیس را بخوانند، در عوض به جشن های مجازی روی آورده اند، از بوینس آیرس تا اوسلو.

همچنین هنرمندان، نویسندگان و خوانندگان برای بزرگداشت این روز در آتن گرد هم می آیند، رویدادهای تئاتری در برزیل و فرانسه برگزار می نمایند و در تورنتو میزبان خوانش مجازی هستند. در لیسبون بازیگران و نوازندگان وعده شادی ویرانگر را داده اند و در ایالات متحده استیون کلبر در برنامه گفت وگوی آخر شب خود بلومزدی مجازی را با بازیگرانی ازجمله برایان کاکس، فیونا شاو و کلیر دنِس و برنامه های موسیقی و خواندن رمان برگزار خواهد نمود.

دارینا گالاگر که درست پیش از قرنطینه به عنوان مدیر موقت مرکز جیمز جویس در دوبلین انتخاب شد و در ابتدا تصور می کرد بلومزدی 2020 اجبارا باید لغو گردد می گوید: فکر می کردیم باید همه چیز را لغو کنیم. ابدا نمی توانستیم مردم را تشویق کنیم که برای این مراسم دور هم جمع شوند، پس چطور می توانستیم این کار را انجام دهیم؟ و بعد حرکت جالبی رخ داد و حدس می زنم یک جور احساس مسئولیت وجود داشت که بلومزدی به هر حال برگزار خواهد شد. لباس های مبدل تان را می پوشید و این روز را در خانه و به شیوه خودتان جشن می گیرید.

با ادامه یافتن قرنطینه شدید در ایرلند، مرکز جیمز جویس صبحانه معروف او را با اجرای زنده و موسیقی نمایش خواهد داد. این مرکز همچنین به کسانی که در خانه های خود مانده اند توصیه می نماید با پوشیدن لباس یکی از شخصیت های داستان، روح بلومزدی را زنده نگه دارند. خوانش، سخنرانی، کتاب های فعالیت کودک، دستورالعمل ها، شعر، موسیقی و تئاتر نیز ازجمله برنامه هایی هستند که با این روز گره خورده اند. به علاوه هنرمندانی که در ابتدا قرار بود در رویداد زنده شرکت نمایند حالا در رویداد زنده دیجیتال حضور خواهند داشت، ازجمله کالوم مک کن که گفته کتابی که وقتی به ایرلند برمی گردم به آن رجوع می کنم همواره اولیس است و بازیگرانی نظیر ایدن گیلن و کیتریونا بلف بخش هایی از اولیس را می خوانند.

گالاگر می گوید: این کتاب عجیب حدودا 100 سال دارد، پیچیده، سخت و چالش برانگیز است، چیزهایی در آن پیدا می کنی که حالا معنی دارند. مردم در مولی چیزهایی می یابند، در فمینیسم اش، در ناراحتی و انزوای بلوم، در تبعید خود در ذهنش، حتا در حسرت جویس برای خانه، وقتی در پاریس یا تریسته است.

با اینکه قرنطینه مانع از برگزاری جشن های همیشگی شده، گالاگر می گوید باور دارد تعداد بیشتری در بلومزدی سال جاری شرکت خواهند کرد. او می گوید: قطعا افراد بیشتری شرکت خواهند کرد. ممکن است در محل کار باشید و بخواهید چند دقیقه ای به گروه اولیس خوانی بپیوندید. این حقیقتا یک اتفاق مردمی است. قرار نیست در قرنطینه در مونترال باشید و جشنواره بلومزدی کوچک خودتان را داشته باشید -اگر در کانادا یا ایرلند یا فرانسه زندگی می کنید همگی می توانید در این جشن سهیم باشید. فکر نمی کنم راه برگشت داشته باشیم. مردم می گویند لطفا زومزدی را به یک مراسم سالانه تبدیل کنید. این جشن مختص دوبلین نیست، این یک رویداد فوق العاده جهانی است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 14

به "برگزاری آنلاین مراسم سال جاری بزرگداشت جیمز جویس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آنلاین مراسم سال جاری بزرگداشت جیمز جویس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید