تای چی؛ روشی صلح آمیز برای مبارزه با استرس

به گزارش آیان کتاب، تای چی (tai chi) هنر رزمی مربوط به چین باستان است که تا امروز محبوبیت خود را از دست نداده است. تمرینات تای چی با تمرکز بر حالات درونی و حرکات آرامی که دارد، می تواند در کاهش استرس و بیماری های روحی مؤثر باشد. همچنین این ورزش می تواند روان و حتی جسم شما را تقویت کرده و مثل مدیتیشن قدرت تمرکز و سکون درونی اتان را افزایش دهد.

تای چی؛ روشی صلح آمیز برای مبارزه با استرس

در این مطلب از خبرنگاران مگ قرار است با این هنر رزمی که ریشه در تاریخ دارد آشنا شویم و تأثیرات آن بر روح و روان را بررسی کنیم. پس اگر شما هم از طرفداران هنرهای رزمی چینی هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با تای چی، هنر رزمی چین باستان

همان طور که گفتیم تای چی یک هنر رزمی مربوط به چین باستان است که پس از ورود به دنیای مدرن به عنوان تمرینی زیبا برای دستیابی به آرامش درونی شناخته می شود. حرکات تای چی آرام و به هم پیوسته است و همراه با تمرکز و روش های تنفسی خاص انجام می شود. حرکات کششی آن بسیار ملایم است و بدون توقف و به نرمی از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند. آرامش موجود در تغییر حالات بیانگر این فلسفه است که شما همواره در حال حرکت مداوم هستید.

تای چی سبک های مختلفی دارد که هر کدام به روش های متفاوت و تکیه بر اصول خاصی انجام می شوند. مثلا بعضی از سبک ها با تمرکز بر حفظ سلامت پیش می فرایند و بعضی دیگر به جنبه هنرهای رزمی تای چی توجه دارند. ممکن است فکر کنید که تای چی و یوگا، به دلیل استفاده از حرکات کششی، شبیه به هم هستند اما باید بدانید که تفاوت های زیادی بین این دو تمرین است. در یوگا تکنیک های مختلف تنفسی را همراه با حالت های مختلف بدنی و مدیتیشن انجام می دهید اما تای چی تمرینی رزمی است که در آن برای آماده سازی فکر و بدن از حرکات کششی و تمرکز استفاده می کنند.

تای چی برای چه افرادی مناسب است؟

حرکات تای چی کمترین فشار را به مفاصل و ماهیچه ها وارد می کند و انجام آن برای افراد در هر سنی و با هر مقدار از آمادگی بدنی مناسب است. در واقع این تمرین از دسته ورزش های کم خطر است که حتی افراد مسن هم می توانند به راحتی آن را انجام دهند. همچنین این ورزش بسیار ارزان است و شما می توانید بدون هیچ تجهیزاتی به صورت فردی یا همراه با گروهی از افراد به آن مشغول شوید. البته پزشک ها معمولا انجام آن را به زنان باردار و افرادی که با مسائل مفصلی، کمر درد، شکستگی، پوکی استخوان شدید یا فتق روبرو هستند توصیه نمی کنند. پس به خاطر داشته باشید که قبل از شروع تمرینات، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

چرا باید تای چی را به یک عادت روزمره تبدیل کنیم؟

اگر تای چی را به روش صحیح یاد بگیرید و به صورت منظم تمرین کنید می توانید تأثیر مثبت آن را بر روی جسم و فکر خود ببینید. در ادامه نمونه ای از این تأثیرات آورده شده است.

  • کاهش استرس، اضطراب و افسردگی
  • بهبود خلق وخو
  • بهبود تنفس
  • افزایش انرژی و قدرت بدنی
  • بهبود انعطاف پذیری، تعادل و سرعت انجام حرکات
  • بهبود قدرت عضلانی

تا امروز تحقیقات جدی برای بررسی علمی تأثیر تمرینات تای چی بر جسم و روان انجام نشده است اما بعضی از شواهد نشان می دهد که این تمرین ها می تواند در فرایند بهبود مسائل زیر تأثیر مثبت داشته باشد؛

  • افزایش کیفیت خواب
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشارخون
  • کاهش درد مفاصل
  • کاهش علائم نارسایی قلبی
  • افزایش روحیه
  • کاهش خطر بی تعادلی و سقوط در افراد مسن

چطور تای چی را شروع کنیم؟

منابع مختلف آموزش تای چی، مثل ویدیوهای آموزشی، برای یادگیری این هنر رزمی وجود دارد اما بهتر است در ابتدای جهت تمرینات را همراه با یک مربی انجام دهید تا تکنیک های آن را به درستی یاد بگیرید. با یک جست وجوی ساده در باشگاه های ورزشی یا لیست مربیان آنلاین می توانید مربی مناسب برای شروع تمرینات را پیدا کنید. این موضوع را به یاد داشته باشید که مدرک رسمی و مجوز خاصی برای مربیان تای چی وجود ندارد پس برای انتخاب یک مربی خوب حتما درباره او پرس وجو کرده و نظر چند نفر که قبلا با او کار کرده اند را بپرسید.

مربی حالات بدنی، تکنیک های تنفس خاص و نحوه تمرین ایمن را به شما یاد می دهد و اگر آسیب ببینید یا برای حفظ تعادل مشکل داشته باشید به شما کمک می کند. تای چی ورزشی آهسته و ملایم است و معمولا عوارض جانبی ندارد، اما اگر تکنیک ها را به درستی یاد نگیرید حتما صدمه خواهید دید. بعد از یادگیری و تسلط می توانید به تنهایی تمرینات را انجام داده و از مزایای سلامتی آن استفاده کنید، اما توصیه می شود که این تمرین را همراه با دیگران انجام دهید تا به واسطه آن ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنید. حتی این روزها هم که درگیر همه گیری کرونا هستیم می توانید همراه با دوستان خود در یک ساعت مشخص به تمرین تای چی بپردازید.

سخن آخر

دوره آموزش تای چی 12 هفته یا کمتر است و شما می توانید بعد از 3 ماه آموزش به راحتی تمرین ها را در هر زمانی که مایل بودید انجام دهید. این ورزش به افزایش سلامتی کلی کمک می کند و باعث بهبود سلامت روان و فکر شما هم می شود. بهترین حالت انجام تمرینات پیروی از یک برنامه منظم و روزانه است اما اگر برنامه ی کاری تان اجازه این کار را نمی دهد می توانید هر زمانی که فرصت پیدا کردید تمرین کنید. حتی در شرایط خاصی که درگیر استرس هستید، مثل گیر کردن در ترافیک قبل از یک جلسه کاری مهم، می توانید به راحتی تمرینات فکری تای چی را انجام دهید و استرس خود را کاهش دهید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: mayoclinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 803

به "تای چی؛ روشی صلح آمیز برای مبارزه با استرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تای چی؛ روشی صلح آمیز برای مبارزه با استرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید