تور گرجستان ارزان: توضیحات سفیر ایران در تفلیس در باره بدرفتاری با مسافران ایرانی در گرجستان

به گزارش آیان کتاب، سفیر ایران در گرجستان در گفت وگو با روزنامه شرق درباره مسائل اخیر ایرانیان در سفر به این کشورتوضیحاتی داد..

تور گرجستان ارزان: توضیحات سفیر ایران در تفلیس در باره بدرفتاری با مسافران ایرانی در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

بخشهایی از این گفت وگو را می خوانید:

متأسفانه ایرانیان برای تردد به کشور گرجستان دچار مشکلاتی شده اند، افرادی که دارای اقامت های دائم و کوتاه مدت بوده اند و در این کشور سرمایه گذاری نموده اند، حتی با زدن دو دوز واکسن در خاک گرجستان نمی توانند به آن کشور برگردند. از 14 آگوست، مرزبانی فرودگاه تفلیس، پنج ایرانی را با وجود داشتن اقامت معتبر و کارت واکسن از کشور گرجستان و تست منفی بدون هیچ علتی رد نموده و آنها را چند ساعت به اتاق های بسیار کثیف منتقل می نمایند و بدون پاسخ گویی معقول به صورت اجباری آنها را به ترکیه می فرستند. ارزیابی شما از این رفتار مقامات گرجستان چیست؟

متأسفانه روایتی که مطرح کردید، صحت دارد. این پنج نفر را بدون هیچ علتی در اتاقی کثیف نگه می دارند. سپس یک هواپیما از ترکیه وارد تفلیس شده و آنها را بدون اینکه پاسخ منطقی به سؤالاتشان بدهند اخراج اجباری می نمایند. بلافاصله به این پنج نفر گفتم که گزارشی از همه رخدادها به همراه مدارک و مستندات به زبان فارسی و گرجی مکتوب و برای من ارسال نمایند و خواسته هایشان را مطرح نمایند تا ما رسیدگی کنیم. ضمن اینکه دولت گرجستان در دستورالعمل رسمی خود اعلام نموده بود کسانی که واکسیناسیون خود را تکمیل نموده اند با به همراه داشتن جواب منفی تست پی سی آر می توانند وارد گرجستان شوند. استفساریه هم از وزارت خارجه گرجستان گرفتم و آنها هم در جواب استفساریه، تأکید نموده بودند برابر مقررات مندرج در سایت دولت گرجستان، اتباع همه کشورها از جمله اتباع ایرانی می توانند از این امکان بهره مند شوند. اکنون مقامات ایران و ازجمله وزارت خارجه و مجلس ایران از من خواسته اند این امر را پیگیری کنم. تا این لحظه پاسخ مقامات گرجستانی به من این بوده که به ما اجازه بدهید تا به اختلاف آشکاری که بین وزارت خارجه و مرزبانی به وجود آمده، رسیدگی کنیم و پاسخ لازم را به شما بدهیم. منتظر پاسخ و در حال پیگیری این موضوع هستم.

ارزیابی شما از ناهماهنگی وزارت خارجه گرجستان و مرزبانی آنها چیست؟

این ناهماهنگی برای ما هم خیلی محسوس است و من حتما باید در پیگیری هایم جویا شوم که استدلال مقامات ذی ربط وزارت خارجه که مرجع اصلی رسیدگی به این امور هستند چیست. من پیگیر این موضوع هستم و نتایج آن را به زودی به افکار عمومی اعلام می کنم.

به رفتار مقامات گرجستان در طول چند سال گذشته که نگاهی بیندازیم بعد از سال 2010 که توافق لغو ویزا بین مقامات جمهوری اسلامی و مقامات گرجستان امضا شد، با تغییرات در دولت گرجستان در سال 2013 این توافق یک طرفه لغو می شود و دوباره در سال 2016 دولت گرجستان به این توافق برمی شود و از اواخر 2018 تا به امروز به هر علت مشکلاتی را برای ایرانیان ایجاد نموده اند. تخمین زده شده ایرانیان مقیم گرجستان که به سبب این توافقات در این کشور سرمایه گذاری نموده اند تا بیش از یک میلیارد دلار ضرر نموده و بعضا زندگی های خود را از دست بدهند. آیا برای جبران حقوق مادی و معنوی شهروندانمان راه حلی وجود دارد؟

به نظر من اتفاقات اتفاق افتاده، تاکتیکی و مقطعی بوده که اثراتی بر ساختار شکل گرفته در رابطه دو کشور ایجاد نموده است، چراکه بیش از 75 موافقت نامه و یادداشت تفاهم طی سه دهه بین دو کشور به امضا رسیده که اینها همه مبانی حقوقی و همه بندهای مندرج در آن، رفرنس های مستحکمی برای پشتوانه مناسبات دو کشور است. به نظرم ایرانیان در ارتباط با املاک و اموالشان هیچ گونه نگرانی نداشته باشند. جمع بندی مان بر این است که مقامات گرجستان در ساختارهای بنیادین مناسبات دو کشور و روینمودهای جاری خودشان با ایران تردیدی ندارند ولی در یک چیز ما تفاوت می بینیم و آن روینمودهای برخی از کارگزاران گرجستانی است. در رهیافت کارگزارانه مقامات مرزبانی گرجستان برخی رفتارها و حرکت های تناقض آمیز می بینیم ولی در مبانی ساختارمند این کشور و در مناسباتشان شاهد رعایت چارچوب ها به ویژه آنچه به منافع دو کشور برمی شود بوده و هستیم. حال باید چگونه این تناقضات را حل کنیم؟ به همه مقامات گرجستان اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران رویکرد مستقلی را در راهبردهایش با گرجستان دنبال می نماید و توقع و انتظار هم دارد که رویکردی مستقل را شاهد باشد. ما در یک حوزه همسایگی به سر می بریم. نباید با روینمودهای هزینه ساز و مقطعی آثار منفی را بر فضای مناسبات دو کشور مستولی کرد. ولی بعضا شاهد هستم این چارچوب را با آن دقت لازم رعایت نمی نمایند. احساس می کنم مقامات گرجی با تأثیرپذیری از رویکرد دیگر بازیگران بین المللی باعث ایجاد کدورت هایی در فضای این مناسبات شده اند. بنابراین تصور می کنم با همان نگاه احترام متقابل و منافع مشترک که در سه دهه گذشته در مناسبات ما حاکم بوده، باز هم می توانیم ادامه دهیم. ما در حوزه همسایگان منافع فراوان مالی و فرهنگی و علمی داریم و این امکان همکاری در بسیاری از حوزه ها نباید مغفول واقع شود و خدای نانموده با حرکت هایی که خارج از شأن دو ملت بزرگ است، کدورت ایجاد شود. این کدورت ها، فضای مناسبات را متأثر می نماید. البته خوش بین هستم که در رایزنی های تازه با مقامات وزارت خارجه گرجستان هرچه زودتر عوارض ناشی از رفتارهای سلیقه ای مرزبانی مدیریت شود؛ برای همین نگران برخی اخبار رسانه ای که منتشر می شود نیستم. با وجود ناراحتی و دلخوری ایرانیان همیشه آنان را به صبوری و شکیبایی توصیه می کنم و خواهان این هستم که فرایندهای معقول را دنبال نمایند.

گزارش هایی به دستمان رسیده که شهروندان در خارج از ایران به سفارتخانه و سرکنسولگری های گرجستان در ترکیه مراجعه و استعلام می نمایند که آیا اجازه ورود به خاک گرجستان را دارند و در جواب به آنها اعلام می شود که حتما می توانید بروید و مسئله ای برای شما به وجود نمی آید. ولی مرزبانی گرجستان ضمن جلوگیری از ورود آنها برخورد بسیار بدی می نمایند. نه تنها از ورود ایرانیان با مدارک ایرانی جلوگیری می شود؛ بلکه به ایرانی های دوملیتی با پاسپورت دیگرشان هم اجازه ورود داده نمی شود. ایرانی ها اجازه ورود به خاک گرجستان را دارند یا خیر؟

این تغییر موضع ناگهانی را باید قبول کنیم ولی دلایل و انگیزه های این اتفاق را من باید از زبان مقام های گرجی بشنوم چون مقامات گرجی خواهش کردند که به ما اجازه دهید ما مسائل را با ارگان های ذی ربط خودمان آنالیز کنیم و زمان بیشتری به ما بدهید. ما کماکان منتظر هستیم. ولی مستندات و گزارش هایی از افرادی داریم که شرایطی که خود کشور گرجستان برای ورود گذاشته بود را همه ایرانیان برخوردار بوده اند ولی آنها را ریجکت کردند و بعلاوه به ایرلاین ها دستور داده شده شهروندان ایرانی را به مقصد گرجستان سوار ننمایند و این نشان می دهد در هفته های اخیر تحولاتی اتفاق افتاده است که من باید ببینم دلایلش چه هست ولی پیشنهاد می کنم تا حل شدن ماجرا، ایرانی هایی که مایل اند تردد بین دو کشور داشته باشند فعلا از فرایند خانواده های جامانده خود استفاده نمایند و همین فرایند مرتبط به خانواده های جامانده را که ابتکار سفارت هست، در دستور کار خود قرار دهند و تا معین منظره واقعی، برنامه های سفر خود برای عزیمت به مرزهای زمینی را به تعویق بیندازند.

برخی از ایرانیان بر این اعتقاد هستند که دولت گرجستان در راستای یک رویکرد ایران هراسی برای بهره برداری در آستانه سفر هیئت نمایندگان آمریکا دست به این رویکرد زده است. این رویکرد چقدر با واقعیت انطباق دارد؟

در این زمینه گزارش هایی به دست من رسیده و البته برخی علائم دیگر هم همین واقعیت صحنه را نشان می دهد. در زمانی که هیئت نمایندگان کنگره آمریکا به گرجستان سفر کردند، فشارها بیشتر شده تا جایی که اجازه ورود به ایرانی ها داده نمی شود. برخی مقامات برخی دستگاه ها در ارتباط با بازخوردهای این چنینی گزارش هایی منتشر کردند که نشان از ایران هراسی دارد. ولی من به اسم دیپلمات باید مستندات مستدل آن را از مقامات گرجی هم بشنوم تا بتوانم به یک ارزیابی نهایی برسم . پس اجازه دهید در این مورد با مقامات گرجستانی گفتگو کنیم و بعد نتایج آن را به افکار عمومی ارائه دهیم.

1717

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 752

به "تور گرجستان ارزان: توضیحات سفیر ایران در تفلیس در باره بدرفتاری با مسافران ایرانی در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: توضیحات سفیر ایران در تفلیس در باره بدرفتاری با مسافران ایرانی در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید