هفت کتابی که از سیاست و اقتصاد چین در دنیای معاصر می گویند

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران، شماره بیست وهفتم از ماهنامه تحلیلی کارخانه ویژه اسفند 99 به سردبیری بهراد مهرجو از سوی شرکت فولاد مبارکه اصفهان منتشر شد. تحقق جهش فراوری، بُن بست توسعه در ایران، چالش های بی خاتمه، بر باد رفته، سرنوشت حمایت، نبض آینده، تغییر با فرایند زمانه، تکنولوژی جای آدم ها را می گیرد، اژدهای غران و اقتصاد در میدان عمل، بعضی از مطالب این شماره از کارخانه هستند.

هفت کتابی که از سیاست و اقتصاد چین در دنیای معاصر می گویند

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

درنگی بر ماهیت اژدهای غران

در بخش درنگ از شماره جدید این ماهنامه با تشبیه چین به اژدهای غران، هفت کتاب با عنوان های اقتصاد چین: آنچه همه باید بدانند، سرمایه داران سرخ، چین، حبابی که هرگز نمی ترکد، انقلاب سوم، جاده جدید امپراتور، در سایه اژدها و شکست چین به علاقه مندان معرفی شده اند.

آرتور کروبر از گذشته، حال و آینده اقتصاد چین می نویسد

اقتصاد چین: آنچه همه باید بدانند نوشته آرتور کروبر؛ بنیانگذار شرکت پژوهشی و مشاوره اقتصادی گاوکال دراگنومیکس، در سال 2016 از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شده است.

این کتاب معرفی بسیار دقیقی از جذاب ترین داستان رشد اقتصادی، طی سه دهه اخیر است. چین در دهه 80 میلادی، یک کشور بسیار فقیر بود که با بحران های سیاسی و سوء مدیریت اقتصادی دوران مائو دست وپنجه نرم می کرد. امروزه این کشور دومین اقتصاد جهان، بزرگ ترین تولیدنماینده و بزرگ ترین کشور تجاری جهان است.

منابع این اثر، مجموعه ای از پژوهش های آکادمیک، مصاحبه با چندین مدیر اجرایی شرکت های بزرگ و سیاستگذاران اقتصادی است و نزدیک به ربع قرن تجربه شخصی. چه در حال کسب وکار در چین باشید و با مسئولان دولتی این کشور در حال مذاکره باشید، چه دانشجویی باشید که می خواهد پیچیدگی های یک کشور جذاب و متنوع را بفهمد، این کتاب به خوبی می تواند درباره نحوه عملکرد چین، پرسش های شما را پاسخ دهد و به شما بگوید چین امروز از کجا آمده و به کجا می رود.

در بخشی از این کتاب آمده است: یکی از راه های توصیف چین این است که آن را کشوری با اقتصاد پساکمونیستی در حال گذار بدانیم. معنی این عبارت این است که چین در حال گذار از یک اقتصاد با برنامه ریزی مرکزی به سمت یک اقتصاد بازارمحورتر است.

کارل والتر بنیادهای اقتصادی چین را شنماینده می داند

سرمایه داری سرخ اثر کارل والتر و فریزر هووی، در سال 2012 از سوی انتشارات وایلی به چاپ رسید. والتر در چند دهه اخیر در بخش اقتصادی چین مشغول به فعالیت بوده و در بسیاری از کوشش های این کشور برای اصلاحات اقتصادی حضور داشته است.

در کتاب حاضر، والتر و هووی، با عمق بسیار زیادی ماشین اقتصادی چین را آنالیز می نمایند تا به وسیله آن، عواقب اجتماعی و سیاسی الگوی کسب وکاری را نشان دهند که چین را امروزه به لحاظ اقتصادی به یک ابرقدرت تبدیل نموده است. این کتاب در بُعد دیگر خود این پرسش را مطرح می نماید که آیا این اوج گیری سریع، واقعا در آن حدی تأثیر اجتماعی دارد و بنیان های قوی در خود جای داده که دیگران فکر می نمایند.

هرکس می خواهد محدودیت های تصمیمات توسعه ای چین در گذشته را درک کند و به خوبی متوجه گردد که این محدودیت ها چه برسر آینده نورانی این کشور می آورند، باید سرمایه داری سرخ را بخواند. این کتاب به کار آن دسته از افرادی می آید که راهبردهای کسب وکار در چین را در اقتصاد چالش برانگیز جهانی امروز موضوعی مهم تلقی می نمایند.

حباب سنگی!

چین حبابی که هرگز نمی ترکد کتابی نوشته توماس اورلیک؛ اقتصاددان ارشد بلومبرگ است که در سال 2020 انتشارات آکسفورد آن را به چاپ رساند.

این کتاب، روایت گر داستان هراسی دائمی درباره اقتصاد چین است. این طور به نظر می رسد که اقتصاد چین به سمت شکست گام برمی دارد و حباب اقتصادی این کشور دائما در خطر ترکیدن واقع شده است. همواره انتظار فروپاشی چین وجود دارد، اما این واقعه هرگز رخ نمی دهد.

توماس اورلیک که بیش از یک دهه است در پکن سکونت دارد، نور چراغ قوه خود را روی بنیادهای ضعیف چین و منابع قدرتمند آن می اندازد. او طبق بحث های عمیقی که با کادر حزب کمونیست، بانکداران در سایه و کارگران مهاجر نموده است، دیدگاهی جالب را درباره گذشته، حال و آینده های ممکن این کشور ایجاد می نماید.

نویسنده کتاب، با استفاده از سناریوهای گوناگون، دست به پیش بینی این مسأله می زند که اگر این حباب که هرگز نمی ترکد، روزی بترکد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

تحلیلی بر ابعاد و زوایا امپراتوری شی ژینپینگ

انقلاب سوم کتابی نوشته الیزابت اکانمی؛ مدیر مطالعات آسیای شورای روابط خارجی آمریکا و یکی از برجسته ترین پژوهشگران اقتصاد و سیاست چین است که در سال 2018 از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شد.

طی تقریبا 80 سال اخیر، چین به دو نام شناخته می شد: مائو و دنگ شیائوپنگ. این دو نفر، انقلاب اول و دوم چین معاصر را رهبری کردند، اما حالا نام دیگری در چین مطرح می گردد: شی ژینپینگ. این رهبر جدید چین طی تقریبا یک دهه فعالیت خود، چهره ای کاملا جدید از چین و آینده ای بسیار دگرگون برای این کشور تصویر می نماید.

اکانمی در کتاب انقلاب سوم، نگاهی ژرف به تغییرات دگرگون نماینده ای می اندازد که در حال حاضر در چین جاری است. این کتاب، مسأله گسترده ای را برای پژوهش و آنالیز درنظر گرفته است: اولویت های سیاسی، اقتصادی و بین المللی شی ژینپینگ طی پنج سالی که او رهبر چین بوده، تا چه حد پیروز بوده اند.

نشریه بلومبرگ در توصیف این کتاب نوشته است: یکی از کتاب های سال 2018 که باید آن را خواند. این کتاب فوق العاده، رد تأثیر و رویاپردازی شی را در تفسیری بسیار دقیق از سخنرانی های او به دست می دهد و این کار را با شناختی بسیار دقیق از سیاست و سیاست گذاری در چین انجام می دهد. این کتاب نه تنها برای کسانی مفید است که چین را از نزدیک تحت نظر گرفته اند، بلکه هرکسی که به روابط چین-آمریکا و نظم جهانی آینده علاقه مند است از خواندن این کتاب لذت خواهد برد.

پروژه سرزمین عجایب

جاده جدید امپراتور؛ چین و پروژه قرن کتابی از جاناتان هیلمن؛ یکی از پژوهشگران ارشد مرکز مطالعات استراتژیک بین المللی و رئیس پروژه پیوند آسیا است که در سال 2020 از سوی انتشارات ییل به چاپ رسید.

این کتاب همانطور که از نامش پیداست، به پروژه کمربند و جاده چین اشاره می نماید و میخواهد ابعاد مختلف آن را آنالیز کند. این پروژه، رویاپردازانه ترین پروژه جهان است و از سوی دیگر تصویری از ژئواکونومی جهانست که به شدت دچار بدفهمی شده است.

جاناتان هیلمن با این کتاب خود، خواننده را درگیر مراحل مختلف و شکل های گوناگون این پروژه در آسیا، اروپا و آفریقا می نماید و سعی دارد نشان دهد این برنامه بزرگ چطور در حال وقوع است.

کیت جانسون در نشریه فارین پالیسی درباره این کتاب می نویسد: در حال حاضر، چندین و چند نوشته درباره این موضوع وجود دارد که پروژه کمربند و جاده چطور می تواند نوید قرن چین را بدهد، اما در میان آن ها تحلیل بسیار سطح بالای هیلمن در کنار آنالیز میدانی در ده ها کشور نشان می دهد که تصویر واقعی جزئیات بسیار بیشتری نسبت به کلیاتی سیاسی دارد که توسط سیاستمداران تبلیغ یا تخریب می گردد.

نقشه چین برای آسیای جنوب شرقی

کتاب در سایه اژدها تألیف سباستین استرانگیو، از نقشه چین برای آسیای جنوب شرقی پرده برمی دارد. این اثر در سال 2020 از سوی انتشارات ییل چاپ شده است.

این اثر، نگاهی بسیار به موقع با تأثیر حضور پررنگ و در حال اوج چین در کشورهای جنوب شرقی آسیا می اندازد.

سباستین استرانگیو با توجه به تجربه حضوری بیش از یک دهه ای خود در این منطقه، تأثیر ظهور چین بر منطقه آسیای شرقی را آنالیز می نماید و به دنبال شناخت راه های مختلفی است که کشورهای این منطقه به وسیله آن ها به این شرایط پاسخ می دهند. مسأله اصلی دیگر، تأثیری است که تمام این ماجرا بر آینده تعادل قدرت در منطقه اقیانوس هند-آرام دارد.

در بخشی از این کتاب آمده است: شاهدان غربی عمدتا این کوشش های چین را به اشتباه در راستای از بین بردن نظم امنیت جهانی به پشتیبانی ایالات متحده که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شد، قلمداد می نمایند. در واقعیت اما چینی ها خیلی کاری به این مسأله ندارند.

یک سناریو برای شکست احتاقتصادی چین

شکست چین کتابی به قلم لوک پاتی؛ یکی از پژوهشگران ارشد موسسه نطالعات بین المللی دانمارک است که در سال 2021 از سوی انتشارات آکسفورد منتشر شد. پاتی در این کتاب، یک سناریو برای شکست احتاقتصادی چین در آستین دارد.

این کتاب، داستان سختی های چین برای غلبه بر ریسک های جدید و مقاومت در برابر پس زدن کشورهای جهان علیه دسترسی اقتدارگرایانه این کشور را تعریف می نماید. لوک پاتی در این اثر که سرشار از گزارش های میدانی همراه با تحلیل های دقیق است، استدلال می نماید که رویکرد اقتصاد تهاجمی، دیپلماسی سرسختانه و گسترش نظامی چین، رویاهای جهانی این کشور برای سلطه بر اقتصاد و مبادلات بین المللی را زیر سوال می برد. پاتی در سفر به آفریقا، آمریکای لاتین، آسیای شرقی و اروپا، با فعالان، مدیران کسب وکار، دیپلمات ها و متفکرانی روبه رو شده است که همگی از تهدیدی برای قدرت گیری چین پرده برمی دارند.

در دورانی که چشم ها به رقابت استراتژیک چین و آمریکا دوخته شده، این کتاب نشان می دهد که چطور بقیه جهان با مقاومت مقابل رویکرد نسبتا زورگویانه چین، جهان را در قرن بیست ویکم شکل می دهند. حتی پیش از همه گیری کووید-19 بسیاری از کشورهای جهان برسر چالش های اقتصادی و امنیتی با چین وارد مجادله شده بودند و فهمیدند که چطور می توانند با یکدیگر در جهان کنونی همکاری نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 555

به "هفت کتابی که از سیاست و اقتصاد چین در دنیای معاصر می گویند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت کتابی که از سیاست و اقتصاد چین در دنیای معاصر می گویند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید