خواص و ویژگی های ذرت را بدانیم

به گزارش آیان کتاب، شواهد بسیاری حاکی از آن است که کشت ذرت از حدود 9 هزار سال پیش در مکزیک مرکزی شروع شد. امروزه، ایالات متحده، چین، برزیل، و مکزیک به اسم بزرگ ترین تولیدکنندگان ذرت محسوب می شوند.این ماده غذایی معروف حاوی فیبر فراوان است. شایان ذکر است که ذرت به سختی هضم میشود. اما فیبر غیرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزایش حجم مدفوع در روده ها، حرکت آن را تسریع می نماید. ذرت حاوی میزان قابل

خواص و ویژگی های ذرت را بدانیم

این ماده غذایی معروف حاوی فیبر فراوان است. شایان ذکر است که ذرت به سختی هضم میگردد. اما فیبر غیرقابل حل موجود در آن با جذب آب و افزایش حجم مدفوع در روده ها، حرکت آن را تسریع می نماید. ذرت حاوی اندازه قابل ملاحظه ای ویتامین است. یک فنجان ذرت، 18/4 درصد از فیبر توصیه شده روزانه را تأمین می نماید. یکی از بزرگ ترین مزایای این ماده غذایی موجود فیبر در آن است. فیبر، اندازه کلسترول و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. در ضمنً، اندازه قند خون افراد متبلا به دیابت را هم کمتر می نماید. این ویتامین ها شامل اسید فولیک، نیاسین و ویتامین ث است. وجود فولیک اسید موجود در ذرت از نارسایی لوله عصبی بدو تولد می کاهد. در ضمنً، از آنجا که اسید فولیک از تشکیل هموسیستئین (نوعی اسید آمینه) در بدن جلوگیری می نماید، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی بسیار مفید است.

ذرت حاوی ماده ای به نام اگزالات است. بنابراین افراد متبلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید از مصرف ذرت و محصولات حاوی آن خودداری نمایند.

شربت های تولید شده از ذرت و حاوی قند فراوان که در سودا، انواع نوشابه های تولید شده و انواع غذاها وجود دارد، برای افراد متبلا به دیابت خطرناک بوده و باید از مصرف آنها خودداری کرد.

این ماده خوراکی، حاوی کربوهیدرات است و همین امر باعث شده تا بسیاری از افراد در مصرف آن دقت نمایند. در ضمنً، اگر آن را به صورت پخته مصرف کنید، آنتی اکسیدان آن افزایش یافته و ویتامین ث آن کاهش می یابد.

مزایای ذرت

مواد مغذی موجود در ذرت: ذرت منشأ فوق العاده ویتامین ب1 (تیامین) است. در ضمنً، سرشار از ویتامین ب5 (اسید پنتوتنیک)، ویتامین ث، ویتامین ئی، اسید فولیک، فیبر، اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی چون مهمیم و فسفر است.

شاخص گلیسمیک (جی آی): با توجه به مطالعات صورت گرفته، شاخص گلیسمی موجود در ذرت شیرین 60 است (میانه).

سلامت بینایی: بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در رابطه با بیماری های چشمی وابسته به سن، حاکی از آن است که آنتی اکسیدان ها از ابتلا به زوال ماکولار وابسته به سن جلوگیری می نماید. ذرت شیرین سرشار از ماده ای به نام کاروتنوئید لوتئین است. این ماده نوعی فیتوکمیکال است که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و از بسیاری از بیماری های ضعف بینایی مربوط به سن جلوگیری می نماید.

آلزایمر: با توجه به تحقیقات صورت گرفته، افراد متبلا به آلزایمر شدید با اندازه کمتری از پلاسمای لوتئین و بتاکاروتن روبرو هستند. این اندازه در افرادی که با شدت کمتری از بیماری روبه رو بودند، بیشتر بود. بنابراین افراد می توانند با مصرف زیاد مواد غذایی حاوی بتاکاروتن و لوتئین، به طور چشمگیری با این بیماری مقابله نمایند.

سرطان: ذرت حاوی ماده ای به نام بتا - کریپتوکسانتین است. این ماده به اسم نوعی کاروتنوئید حاوی آنتی آکسیدان تلقی می گردد. یکی از تحقیقات صورت گرفته در سنگاپور، حاکی از آن است که برنامه غذایی حاوی بتا- کرپتوکسانتین، با کاهش ابتلا به سرطان ریه ارتباط مستقیم دارد.

مزایای روغن ذرت

- روغن ذرت حاوی اندازه کمی (13 درصد) روغن اشباع شده، اندازه زیادی چربی های غیراشباع، 28 درصد چربی های تک قطبی و 58 درصد چربی های اشباع نشده است. در ضمنً، فاقد کلسترول است. - کلسترول بد یعنی ال دی ال و کلسترول کلی را کاهش داده و اندازه کلسترول خوب یا اچ دی ال را افزایش می دهد. کلسترول اچ دی ال خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کمتر می نماید.

- اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک (امگا6) و اسید آلفا- لینولئیک (امگا 3) به وفور در آن یافت می شوند. این دو اسید چرب پیش احتیاج پروتساگلندیس در بدن هستند. پروتساگلندیس عنصر هورمون مانندی است که وظایف بسیاری را در بدن انجام می دهد؛ مثلاً انقباض و انبساط عضلات صاف، انقباض و انبساط رگ های خونی، کنترل فشار خون، کاهش درد و تورم و... را برعهده دارد.

- امگا 3 موجود در روغن ذرت باعث سلامت قلب شده، فشار خون را کاهش داده، خطر ابتلا به بیماری های خود ایمن و سرطان را کمتر نموده، به اسم رقیق نماینده خون عمل نموده و به موجب آن از تشکیل لخته های خونی جلوگیری نموده و افسردگی را بهبود می بخشد.

- ویتامین ئی موجود در آن حدوداً 70 درصد است. این ویتامین به اسم آنتی اکسیدانی است که با رادیکال های آزاد در بدن مقابله نموده و استحکام بافت سلولی را حفظ می نماید.

- سرشار از فیتوس ترول است. این ماده هم مانند ویتامین ئی، رادیکال های آزاد بدن را دفع می نماید.

- حاوی اندازه اندکی اسیدهای چرب ترانس است (حدود 0/3 درصد). این ماده برای سلامت قلب مضر است و اندازه کلسترول کلی و کلسترول بد را در بدن افزایش می دهد.

هشدار

به افرادی که باید اندازه کمی از مواد گلسیمی را مصرف نمایند توصیه می گردد قبل از مصرف ذرت با پزشک خود مشورت نمایند. بعلاوه به علت اندازه قند بالای موجود دراین ماده غذایی، افراد مبتلا به دیابت باید در اندازه مصرف آن بسیار با احتیاط عمل نمایند.

منبع: ماهنامه دانشمند شماره 577

ترجمه: گلناز میکائیلیان

انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 756

به "خواص و ویژگی های ذرت را بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص و ویژگی های ذرت را بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید