دانشگاه های برتر از توان علمی بیش از 500 محقق بازگشته به کشور بهره می برند

به گزارش آیان کتاب، 500 نفر از محققان ایرانی فارغ التحصیل دانشگاه های برتر جهان بازگشتند تا توان و تخصص خود را به دانشگاه های کشور منتقل نمایند.

دانشگاه های برتر از توان علمی بیش از 500 محقق بازگشته به کشور بهره می برند

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ فرصتی مطلوب و قابل توجه برای ارتقای توان علمی دانشگاه های برتر کشور با تزریق تخصص و تجربه بیش از 500 نفر از محققان برجسته ایرانی خارج از کشور به این مراکز به وجود آمده است. دستاوردی که نتیجه اجرایی شدن برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور) connect.isti.ir است.

این برنامه از سال 94 شروع شده است و تا به امروز توانسته بیش از 500 نفر از محققان برجسته ایرانی مقیم دیگر کشور ها را به عنوان هیات علمی دانشگاه های برتر کشور جذب کند.

این برنامه با هدف برطرف چالش های اساسی عنوان شده توسط نخبگان ایرانی علاقه مند به همکاری با کشور از جمله عدم وجود یک مکانیزم معین برای ایجاد ارتباط با موسسات و مراکز منتخب علمی و فناوری، عدم آشنایی با شرایط علمی و فناوری کشور در حوزه تخصصی، فرآیند زمان بر تایید مدارک و جذب در دانشگاه ها و مسائل معیشتی و مساله سربازی طراحی و اجرا شده است.

بر اساس آمار های موجود، تا به امروز بیش از 500 نفر از محققان بازگشته به کشور در قالب برنامه مذکور جذب هیات علمی دانشگاه های تراز اول داخلی شده اند که این امر در بالا رفتن سطح کیفی فعالیت های پژوهشی، آموزشی و بین المللی دانشگاه ها تاثیر قابل توجهی داشته است.

در سال 99 هم به دلیل شیوع بیماری کرونا و با وجود پیش بینی ها مبنی بر کمرنگ شدن سطح همکاری ها و بازگشت نخبگان به کشور در 5 ماه نخست سال، بیش از 300 نفر از فارغ التحصیلان 200 دانشگاه برتر جهان به وسیله برنامه مذکور همکاری خود را با مراکز علمی و فناوری داخلی شروع کردند که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تقریبا 2 برابر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 591

به "دانشگاه های برتر از توان علمی بیش از 500 محقق بازگشته به کشور بهره می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه های برتر از توان علمی بیش از 500 محقق بازگشته به کشور بهره می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید