درآمد ایران از پارس جنوبی چقدر است؟

به گزارش آیان کتاب، به گزارش خبرنگاران، حدود 20 سال است که ایران برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را شروع نموده و در این مدت همیشه فراوری ایران از این مخزن مشترک افزایش داشته با این حال تا چند سال پیش این برداشت همیشه کمتر از قطر بوده است.

درآمد ایران از پارس جنوبی چقدر است؟

با بهره برداری تدریجی از فازهای 13، 14، 22، 23 و 24 فراوری گاز در سمت ایران از قطر پیشی گرفت و ایران در حال حاضر از میدان مشترک پارس جنوبی، 15 درصد بیشتر از قطر گاز فراوری می نماید.

این امر باعث شد تا ایران فراوری تجمعی خود را از این میدان افزایش دهد و به گفته مدیرعامل نفت و گاز پارس، در حالی که در سال 81، در مجموع 12 میلیارد متر مکعب گاز از این میدان در سمت ایران فراوری شده بود، این رقم در حال حاضر به 220 میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

محمد مشکین فام اواخر سال گذشته در نخستین پنل از ششمین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو همچنین میزان برداشت تجمعی از این میدان مشترک را هزار و 861 میلیارد مترمکعب گاز غنی مطرح نمود و گفت: ارزش این میزان از گاز برداشت شده از پارس جنوبی در مجموع 335 میلیارد دلار برآورد شده است.

میدان مشترک پارس جنوبی که در بستر خلیج فارس و مرز مشترک ایران و قطر واقع شده است، عظیم ترین میدان گازی دنیا است. مجموع ذخایر گازی این میدان 39 تریلیون متر مکعب و ذخایر میعانات گازی آن نیز 56 میلیارد بشکه است.

از این میزان سهم ایران در بخش گاز آن 14 تریلیون متر مکعب و در میعانات گازی 18 میلیارد بشکه برآورد می گردد که معادل هشت درصد از کل گاز دنیا است.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای خبرنگاران دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 622

به "درآمد ایران از پارس جنوبی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درآمد ایران از پارس جنوبی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید