سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟ ، همه چیز درباره شاهین پلاس

به گزارش آیان کتاب، سایپا شاهین پلاس که در نمایشگاه روایت خدمت در هفته دولت به نمایش درآمد، نسخه بهینه و ارتقاء یافته شاهین است. شاهین پلاس قرار است در دو تیپ اتوماتیک و دستی به بازار ارائه شود. سایپا هنوز قیمت این محصول را اعلام نکرده است. اما پیش بینی می شود که سایپا شاهین پلاس با قیمتی نزدیک به تارا اتوماتیک ایران خودرو به بازار عرضه شود.

سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟ ، همه چیز درباره شاهین پلاس

بیت ران - محمد فتح اللهی: سایپا شاهین پلاس اتوماتیک در بدو ورود به بازار با رقبایی همچون دنا پلاس توربو اتوماتیک، شاهین اتوماتیک CVT، جک J4 و تارا اتوماتیک روبرو خواهد شد.

نسخه دستی این محصول سایپا هم قرار است با تارا دنده ای و دنا پلاس دنده ای وارد رقابت شود.

شاهین پلاس از لحاظ ظاهری تفاوتی با تیپ های قبلی خود ندارد و می توان این محصول را با توجه به المان های بدنه، با شاهین CVT برابر دانست.

دستگیره های درب کرومی، قاب جلوپنجره کرومی و نوار کرومی بالای جای پلاک عقب نشانه هایی هستند که در شاهین CVT هم مشاهده کرده بودیم. اما نشان شاهین+ در عقب این خودرو نمایانگر آن است که با نسخه بهینه این سدان ایرانی روبرو هستیم.

پیش تر پیش بینی می شد که سایپا شاهین پلاس با رینگ های آلومینیومی 16 اینچی به بازار معرفی شود. اما نمونه ای که در نمایشگاه روایت خدمت وجود داشت مجهز به رینگ های آلومینیومی 15 اینچی بود و احتمالاً با همین ابعاد رینگ هم به دست مشتریان می رسد.

موتور سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس با موتور ME16 از شهریور ماه امسال وارد تولید انبوه می شود. این سدان سایپا قرار است برای اولین بار از موتوری استفاده کند که 16 سوپاپه است و قدرتی بیشتر از شاهین G تولید می کند. اما از سامانه توربوشارژ در این موتور نو خبری نیست.

پایه و اساس موتور ME16 مگاموتور که قرار است قوای محرکه شاهین پلاس باشد، موتور تارا ایران خودرو (TU5 پلاس) است. TU5 پلاس در حقیقت همان موتور قدیمی TU5 قدیمی پژو بود که پس از به روزرسانی قدرت آن از 105 به 113 اسب بخار رسید. گشتاور این موتور هم پس از تغییرات از 142 به 144 نیوتن متر افزایش یافت.

موتور ME16 شاهین پلاس سایپا

سری موتورهای TU برای اولین بار در سال 1382 در زیر درب موتور پژو 206 تیپ 4 مشاهده شد. یک سال بعد تیپ های 5 و 6 پژو 206 هم از این موتور استفاده کردند و ایران خودرو با تیپ 4 این هاچ بک محبوب خداحافظی کرد.

موتور TU5 به دلیل ساختاری 16 سوپاپه و استهلاک کم در بین محصولات ایران خودرو بسیار محبوب شد. سال ها محصولات بسیاری در ایران خودرو مانند پژو پارس و 405 از این موتور استفاده کردند تا اینکه این خودروساز تصمیم به اضافه نمودن سامانه CVVT به آن کرد. پس از ارتقاء این موتور قدیمی، ایران خودرو نام TU5 پلاس یا EC5 را برای آن انتخاب کرد.

TU5 پلاس چه فرقی با TU5 داشت؟

موتور ME16 سایپا شاهین پلاس

موتور TU5 پلاس یا EC5 از پمپ روغن نو، نسل نو دینام، سامانه CVVT، سیستم تزریق سوخت نو نسبت به TU5 استفاده کرد.

همین تغییرات موجب افزایش توان و گشتاور این موتور نسبت به TU5 قدیمی شد. لازم به ذکر است، محصولاتی که در ایران خودرو از موتور TU5 پلاس استفاده می کردند، همگی مجهز به فرمان کمکی برقی بودند. همین موضوع باعث شد تا پمپ هیدرولیک هم در مکانیزم فنی آنها حذف شود و افت توان موتور در زمان چرخش فرمان هم احساس نشود.

پس از بهبود عملکرد موتور TU5 قدیمی، نسخه پلاس این قوای محرکه برای اولین بار در رانا پلاس مشاهده شد. پس از این خودرو، تارا هم از موتور TU5 پلاس (EC5) استفاده کرد و بعداً پژو 207 مولتی کالر هم مجهز به این قوای محرکه شد.

این موتور در بحث فن آوری ساخت به بیان سایپا با موتور TU5 پلاس ایران خودرو تفاوت هایی دارد. از جمله تفاوت های موتور ME16 با می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلند، اجزای سرسیلندر، رینگ ها و یاتاقان ها، پاشش سوخت و سیستم جرقه زنی اشاره کرد. در نتیجه این اختلاف ها سایپا مدعی است که این موتور توان بیشتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به موتور ایران خودرو دارد.

سایپا باور دارد که موتور ME16 در هماهنگی با گیربکس پنج سرعته دستی، 7 لیتر در هر صد کیلومتر بنزین می سوزاند. با اینکه این رقم به بیان سایپا عدد مناسبی است، اما کارشناسان این خودروساز ایرانی همچنان مشغول کالیبره کردن بهتر آن هستند.

تعیینات فنی سایپا شاهین پلاس با موتور ME16

موتور ME16 این خودرو دقیقاً 1587 سی سی حجم دارد. این قوای محرکه چهار سیلندر 16 سوپاپه است که نسبت تراکم 11 به یک دارد. با تعییناتی که عنوان شد، موتور ME16 سایپا شاهین پلاس می تواند 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو تولید کند.

گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتن متر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن می توان استفاده کرد. لازم است تأکید کنیم که در ME16 پمپ روغن و دینام نوی در مقایسه با موتور EC5 مشاهده می شود.

اگر ME16 را با TU5 پلاس ایران خودرو مقایسه کنیم، می بینیم که توان خروجی آن 2 اسب بخار از TU5 پلاس بیشتر است. در بحث گشتاور هم ME16 به میزان 3 نیوتن متر افزایش راندمان را تجربه کرد.

سایپا بیان نمود نخستین خودروهایی که مجهز به این موتور خواهند شد، کادیلا و شاهین پلاس هستند. این قوای محرکه که فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها را دارد توانست استاندارد آلایندگی یورو 5 را هم پاس کند.

تعلیق جلو سایپا شاهین پلاس با تیپ های قبلی این خودرو تفاوتی ندارد. در محور جلو شاهد تعلیق مک فرسون هستیم و در بخش عقب این خودرو هم ساختار نیمه مستقل H قابل مشاهده است.

شاهین پلاس در نمونه دستی با گیربکس پنج سرعته به دست مشتریان می رسد که با کد 5F18 تولید می شود. نمونه اتوماتیک شاهین پلاس هم دارای گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE است.

امکانات رفاهی سایپا شاهین پلاس

سایپا شاهین پلاس مانند نسخه CVT این خودرو مجهز به استارت دکمه ای، فرمان کمکی برقی، آنتن کوسه ای، سانروف، تریم چرم مصنوعی برای صندلی ها، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، تهویه مطبوع اتوماتیک و سامانه کنترل پایداری است.

از امکانات دیگر این محصول سایپا می توان به سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت رانندگی اسپرت و برفی، گیربکس تیپ ترونیک در نمونه اتوماتیک، ایربگ راننده و سرنشین کناری، سنسور و دوربین دید عقب، آیینه های برقی و نمایشگر لمسی 10 اینچی اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، سایپا شاهین پلاس دارای صندلی برقی راننده و گرمکن صندلی های جلو است. پیش تر عنوان شد که شاهین پلاس با سنسور باران، ایربگ های جانبی، دوربین 360 درجه و شیشه های دودی عقب به دست مشتریان می رسد. اما نمونه ای که در نمایشگاه روایت خدمت وجود داشت، فاقد این امکانات بود. از همین رو، هنوز تعیین نیست که چنین امکاناتی در سایپا شاهین پلاس وجود داشته باشند یا خیر.

پرسش های متداول درباره سایپا شاهین پلاس
شاهین پلاس چه مزایایی دارد؟
  • گیربکس این خودرو از نوع AT اتوماتیک است و مسائل گیربکس های CVT و DCT در آن مشاهده نمی شود. علاوه بر این، شاهین پلاس فضای کابین جاداری به خریدار ارائه می دهد و پیشرانه آن نیز نسبتاً کم مصرف است. این خودرو امکانات قابل قبولی به مالک خود ارائه می کند و سواری آن نیز قابل قبول است.
شاهین پلاس چه معایبی دارد؟
  • این خودرو کیفیت ساخت بالایی ندارد و هنوز امکانات رفاهی کاملی مانند سنسور باران، دوربین 360 درجه و… در آن مشاهده نمی شود. علاوه بر این، سایپا ایربگ های جانبی را هم برای این خودرو در نظر نگرفته است.
تارا ایران خودرو بهتر است یا شاهین پلاس؟
  • همه چیز بستگی به قیمت گذاری سایپا درباره این خودرو دارد. با توجه به پیشرانه و گیربکس نو، شاهین پلاس قطعاً قیمت بالاتری از شاهین G و CVT خواهد داشت. در بحث قوای فنی تارا و شاهین پلاس اختلاف چندانی با یکدیگر ندارند. از همین رو می توان گفت که این خریدار است که تصمیم می گیرد با توجه به ظاهر و امکانات هر دو خودرو، یکی را برای تملک انتخاب کند.

قیمت چانگان های وارداتی اصلاح شد / تحویل اولین خودرو وارداتی به مشتری

سایپا لیدا سال آینده به بازار می آید / Lida چه تعییناتی دارد؟

قیمت پژو 207 اتوماتیک 6 سرعته ایران خودرو اعلام شد

لادا در ایران مونتاژ می شود / روس ها به آمل می آیند

امکانات رفاهی سهند پارس خودرو و تفاوت تیپ های دستی و اتوماتیک آن

منبع: بیت ران
انتشار: 7 شهریور 1402 بروزرسانی: 7 شهریور 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1226

به "سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟ ، همه چیز درباره شاهین پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایپا شاهین پلاس چه تفاوتی با مدل های دیگر دارد؟ ، همه چیز درباره شاهین پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید