معرفی انواع مارهای پرنده

به گزارش آیان کتاب، مارهای پرنده از جنس مارهای سر تیز بومی آفریقا هستند و یکی از معدود مارهای بسیار سمی هستند.

معرفی انواع مارهای پرنده

به گزارش خبرآنلاین، مار اوسامبارا از نادرترین گونه های ماری در بین تمام مارهای پرنده است و فقط در جاهای کوچک تانزانیا، کنیا و موزامبیک زندگی می نماید. سم آن ها هموتوکسیک است و می تواند باعث خونریزی غیرقابل کنترل گردد اما با این حال بسیار خجالتی هستند و دهان بسیار کوچکی دارند که گزش های سمی بسیار کمی ایجاد می نمایند.

گونه این مار در سراسر دنیا به عنوان مارهای پرنده و یا مارهای شاخه ای شناخته می شوند، اما مانند بسیاری از حیوانات، گونه های مختلفی دارند. دندان های نیش آن ها به قدری کوچک هستند که فقط در لایه های ابتدایی پوست انگشت می رسند. مارهای اوسامبارا در شش نقطه در شرق آفریقا یافت می شوند.

انواع مارهای پرنده

بجز مار اوسامبارا سه مار پرنده دیگر وجود دارند که از همنوعان آن هستند:

ظاهر و رفتار مارهای پرنده چگونه است؟

مارهای پرنده بلند و نازک هستند و سرهای کشیده دارند. طول آنها ممکن است به 90 الی 120 سانتی متر برسد. مردمک های آن به شناسایی و تخصیص اطراف آن ها یاری می نماید، زیرا افقی و کلیدی شکل هستند. معمولاً دارای سری صاف و سبز با چانه کرم یا صورتی رنگ و دم بسیار بلند هستند. نیش های آن ها نسبت به میزان بدن مار نسبتاً بزرگ تر است.

مارهای اوسامبارا، مارهای بسیار آرامی هستند، اما در صورت تحریک، گلوی خود را باد می نمایند و زبان روشن خود را بیرون می آورند و تا زمانی که تهدید از بین نرود، مکررا ضربه می زنند. در پشت گردن آن ها نوارهایی وجود دارد که وقتی آن ها را باد می نمایند می توانید ببینید.

این گونه مارها اغلب از شاخه های درختان و درختچه های کوتاه آویزان می گردد در حالی که منتظر پرندگان، مارمولک ها و دوزیستان هستند. این مارها خیلی ساکت و آرام می مانند و مثل شاخه ای در باد تکان می خورند. آنها ممکن است بیشتر از آنچه دانشمندان در حال حاضر تصور می نمایند شایع باشند، و صرفاً به این علت که استتار آنها بسیار مؤثر است پیدا کردن آن ها سخت است.

زهر مارهای پرنده

نیش یکی از این مارهای بسیار سمی می تواند کشنده باشد. مشابه بومسلنگ، سم هموتوکسیک دارد و با مکانیسم لخته شدن بدن تداخل دارد. بعلاوه مسمومیت شدید می تواند باعث خونریزی غیرقابل کنترل گردد.

خوشبختانه، تا زمانی که با مار درگیر نشوید و آن را متشنج نکنید، بعید است که گزیده شوید. این مارها بسیار خجالتی هستند و اصلاً تهاجمی نیستند. آنها به احتمال زیاد بی حرکت بمانند.

متأسفانه، هیچ پادزهری برای درمان سم این گونه مار وجود ندارد، به علت نادر بودن سم آن. با این حال، طبق گفته موسسه افعی گزیدگی آفریقا، علائم نیش مار پرنده عبارتند از:

خونریزی از بینی و بریدگی های کوچک در ابتدا که به خونریزی از لثه و سایر غشاهای مخاطی منجر می گردد و ساعاتی بعد با خونریزی شدید داخلی و خونریزی از هر روزنه همراه است. شوک، که می تواند باعث تهوع، درد و مسائل تنفسی گردد. اگرچه هیچ پادزهری در دسترس نیست، اما می توان یاری های اولیه را برای یاری به حداقل رساندن آسیب انجام داد.

زیستگاه و رژیم غذایی

این مار بومی آفریقا، در کشورهای تانزانیا، کنیا و موزامبیک است. با این حال فقط در منطقه ها جنگلی آن کشورها زندگی می نماید و بیشتر مشاهدات از آن ها در نزدیکی ساحل هستند. این نادرترین مار در بین همه مارهای پرنده است و بعید است با آن حتی در محدوده خانه اش روبرو شوید.

رژیم غذایی آن ها شامل پرندگان کوچک، مارمولک ها و قورباغه ها است که ممکن است با استفاده از نیروی گرانش برای یاری به بلع، آن ها را رو به بالا ببلعند. آنها شکارچیانی شکیبا هستند که در کمین ساعت ها در حالی که منتظر طعمه خود هستند بی حرکت بمانند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1181

به "معرفی انواع مارهای پرنده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع مارهای پرنده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید