چه عواملی باعث خروپف در مردان می شوند؟

به گزارش آیان کتاب، خروپف، وضعیتی است که معمولاً در مردان مشاهده می گردد، می تواند در نتیجه اختلالات خواب، مسائل وابسته به بینی، و بعلاوه مصرف الکل و کشیدن سیگار باشد. مردان به طور کلی پس از آنکه همسران و اطرافیانشان در مورد

چه عواملی باعث خروپف در مردان می شوند؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خروپف، شرایطی است که معمولاً در مردان مشاهده می شود، می تواند در نتیجه اختلالات خواب، مسائل وابسته به بینی، و بعلاوه مصرف الکل و کشیدن سیگار باشد. مردان به طور کلی پس از آنکه همسران و اطرافیانشان در مورد صدای مداوم در شب شکایت نمایند، متوجه مشکل خروپف خود می شوند.

مسائل بینی موجب بروز خروپف می شوند

صداهای بلند تنفس از قسمت راه هوایی فوقانی ناشی از اختلال در ریتم تنفس در طول خواب را خروپف گویند.

علل

هنگامی که در خواب بسر می برید، عضلات بینی و حلق در موقعیت شل شدگی قرار می گیرند. بافتهای نرم موجود در پشت گلو در حین تنفس به ارتعاش در می آیند. زبان کوچک، لوزه ها، و سقف دهان به دلیل مسدود شدن جریان هوا به وسیله شکاف باریک میان بینی و حلق، به اطراف یکدیگر برخورد می خورند. این امر منجر به فراوری صدایی بلند شده و این شرایط به اسم خروپف نامگذاری می شود.

عواملی که منجر به بروز خروپف در مردان می شوند در ذیل مورد بحث قرار گرفته اند:

مسائل بینی

یکی از مسائل رایجی که منجر به خروپف می شود، انسداد بینی است. این شرایط ممکن است به دلایل مختلفی مانند انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی، رینیت آلرژیک، و غیره رخ دهد.

انسداد حلق

هنگامی که حلق به دلایل مختلفی مسدود می شود، منجر به ارتعاش بافتهای نرم می شود. این امر می تواند به دلیل بافت بیش از حد چرب زیر مخاط حلق، و بعلاوه ورم لوزه، هیپرتروفی، و غیره رخ دهد.

آپنه انسدادی خواب

در این شرایط فرد از وقفه تنفسی به دلیل تنگی راه های هوایی فوقانی، در طول خواب رنج می برد. ایجاد وقفه گذرا در تنفس، فرد را از خواب بیدار نموده و موجب بروز اختلال در الگوی طبیعی خواب می شود. این اختلال خواب با خروپف، یعنی صداهای خرناس مانندی تعیین می شود و بیشتر در افراد چاق شایع می باشد.

چاقی

عدم انجام حرکات ورزشی و افزایش چربی بدن در اطراف گلو، می تواند یکی از دلایل این مشکل باشد. در این افراد، فقدان کشیدگی طبیعی عضلانی وجود دارد، و راه هوایی به طور مرتب فرو می افتد. بافت های چربی در اطراف گردن، به راه های هوایی در طول خواب فشار وارد می نمایند. این امر موجب انسداد هوا و ارتعاش بافتهای نرم شده و سبب می شود فرد خروپف نماید.

الکل

الکل سرعت پاسخ مغز را کاهش می دهد. در نتیجه، عضلات بیش از حد نرمال، آزاد و شل می شوند و فلپ های گلو به راحتی فرو می افتند. الکل بعلاوه موجب تحریک بینی و احتقان شده که منجر به خروپف می شود.

کشیدن سیگار

هنگامی که فردی سیگار می کشد، حفره بینی و گلو آغاز به تحریک می شوند. این تحریک و آزردگی منجر به التهاب شده، که به تنگ شدن مجاری بینی منجر شده و به اختلال در خواب، و خروپف می انجامد.

دیگر علل آن ممکن است استرس، فشار خون بالا، مسائل هورمونی، پیری، و غیره را شامل شود. از اینرو، بهتر است که تحت معاینه یک پزشک قرار گرفته و دریابید که آیا از هریک از این مسائل مربوط به سلامت رنج می برید یا خیر.

اقدامات پیشگیرانه

ورزش

افرادی که دچار اضافه وزن می باشند باید اطمینان حاصل نمایند که به وسیله اقدامات درست وزن خود را از دست دهند. این امر نه تنها خروپف را کاهش داده و یا از بروز آن جلوگیری خواهد کرد، بلکه به شما در غلبه بر مسائل مربوط به سلامت مانند فشار خون بالا، بیماری های قلبی، و غیره هم یاری خواهد کرد.

ترک سیگار

فرد بایستی سیگار و بعلاوه مصرف شکلات را حدود 4 ساعت پیش از خواب ترک نماید.

قطره بینی

اگر از احتقان بینی رنج می برید، مجاری بینی خود را با استنشاق بخار، استفاده از قطره بینی، و غیره تمیز و تخلیه نمایید.

شرایط قرار گیری بدن در حین خواب

خوابیدن به پهلو بعلاوه به این کار یاری می نماید، به گونه ای که از فشرده ساختن راه های بینی شما به وسیله بافتهای چرب ممانعت به عمل می آورد. وسایل یاریی و دستگاه های ضد خروپف وجود دارند که از حرکت فک به عقب جلوگیری نموده و بعلاوه مجراهای بینی را باز نگاه می دارند.

درمان کامل این مشکل به دلیل زمینه ای بوجود آوردنده آن بستگی داشته و برترین کار مراجعه به پزشک جهت آنالیز این موضوع است. شرایطی مانند آپنه خواب و انسداد حلق چنانچه هرچه زودتر درمان نشوند، ممکن است به مسائل جدی در رابطه با سلامتی منجر گردند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 767

به "چه عواملی باعث خروپف در مردان می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی باعث خروپف در مردان می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید