7 عامل شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا

به گزارش آیان کتاب، بسیاری از استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا با ایده خیلی خوبی آغاز به کار می نمایند اما بعد از مدت کوتاهی با شکست روبرو می شوند. شاید ناامید نماینده به نظر برسد اما باید بدانید که حدود 20٪ از کسب و کارها در سال اول کاری خود شکست می خورند و این نرخ با گذشت زمان بیشتر هم می گردد.

7 عامل شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا

اما چه چیزی سبب می گردد یک تیم باانگیزه و با یک هدف مجذوب نماینده به این راحتی شکست بخورد و از چرخه کسب و کار حذف گردد؟ در این مطلب به 7 مورد از مهم ترین این دلایل اشاره می کنیم.

1. نداشتن طرح بیزنس مناسب

ممکن است از یک ایده مجذوب نماینده اولیه و خاص آغاز کنید، اما مشکل جایی آغاز می گردد که بسیاری از استارت آپ ها تصور می نمایند داشتن یک ایده اولیه پرتقاضا کافیست. یک ایده ایده آل برای آغاز کار عالیست، اما برای رسیدن به پیروزیت بلند مدت باید آن را با یک طرح تجاری جامع ترکیب کنید.

اگر برنامه ریزی کافی و جامع نداشته باشید، به این معنی است که باید روزانه با چالش های مختلف و استراتژی های مختلف دست و پنجه نرم کنید که می تواند خسته نماینده باشد. مهم است که یک نقشه راه ایجاد کنید که تا سال های آینده هم بتوانید به آن مراجعه کنید.

این نقشه راه به چیدن استراتژی های صحیح یاری می نماید و به کار سازمانی شما نظم خواهد داد.

2. استخدام افراد اشتباه

آغاز کار یک استارت آپ می تواند با تعداد نفرات کم انجام گردد، اما بعد از تبدیل آن به یک شرکت نوپا، خواه ناخواه مجبورید کارمندانی را استخدام کنید. این جاست که یکی از مهم ترین چالش ها آغاز می گردد.

بسیاری از افراد در آغاز کار وسوسه می شوند دوستان و آشنایان خود را استخدام نمایند و در واقع احتیاجهای شغلی را به کل نادیده می گیرند. انجام این کار ریسک بزرگی است و در نهایت می تواند به نابودی کسب و کار شما منجر گردد. اهمیت زیادی دارد که هم مهارت های نرم و هم سخت را در نظر بگیرید و مثلا در حوزه مدیریتی با در نظر گرفتن بازار کار رشته MBA، فرد مناسب را استخدام کنید.

برای استخدام افراد وقت بگذارید و البته حقوق و مزایای مناسبی را هم در نظر بگیرید که افراد حرفه ای تر علاقه به همکاری با شما داشته باشند.

3. مسائل مالی

این مورد احتمالا یکی از اولین دلایلی است که به فکر خودتان هم می رسد و احتیاجی به شرح ندارد. یکی از مسائل بسیار رایج در استارت آپ ها فقدان سرمایه گذاری کافی است. استارت آپ ها باید کوشش زیادی برای علاقه مند ساختن سرمایه گذاران بالقوه به ایده شان انجام دهند تا آن را مجذوب نماینده تر نمایند، بنابراین باید در خصوص طرح کسب وکار و استراتژی های بازاریابی خود شرح جامع و کافی داشته باشند.

خیلی اوقات هم ممکن است کسب و کارها بتوانند سرمایه کافی را جذب نمایند، اما با خرج کردن آن در راه های نادرست در نهایت به مشکل می خورند. در چنین موقعیت هایی مدیریت ام بی ای می تواند یاری زیادی به برنامه ریزی صحیح کند.

4. عدم تحقیقات بازار

یکی دیگر از مسائل بسیاری از استارت آپ ها عدم تحقیقات بازار صحیح است. تحقیقات بازار مقدار و روند بازار را برای هدف بالقوه شما معین می نماید و در درجه بعدی اطلاعات بسیار ضروری و مفیدی را در خصوص مقدار رقابت و احتیاجهای کاربران در اختیار شما قرار می دهد.

بنابراین هرچقدر هم که ایده مجذوب نمایندهی داشته باشید، تا وقتی پارامترهای گفته شده را مشخص نکنید نمی توانید از پیروزیت خود مطمئن باشید. این موضوع در زمینه های دیگر هم صدق می نماید، مثلا کسی که می خواهد رشته مدیریت ام بی ای را بخوان، در ابتدا باید با بازار کار رشته MBA به خوبی آشنا گردد. برای رقابتی بودن، محصول شما باید هم کاربردی و هم کاربر پسند باشد و انتظارات او را به خوبی برآورده کند.

5. رهبری ضعیف

داشتن یک تیم قوی و با استعداد بسیار خوب است، اما اگر این تیم راهنمایی نماینده خوبی نداشته باشد، باز هم نمی تواند در کار خود پیروز باشد. از مهم ترین ویژگی های یک رهبر این است که بتواند به تیم خود انگیزه دهد و محیط مناسبی برای رشد ایجاد کند، به علاوه برنامه ریزی و هدف گذاری صحیحی هم داشته باشد.

یک رهبر باید انتظارات درست و منطقی از کار خود و تیمش داشته باشد و به کلیت شرکت یاری کند تا بتواند به اهداف در نظر گرفته شده برسد. برای این کار بهتر است که مدیر تیم در رشته ای مرتبط مانند مدیریت ام بی ای تحصیل نموده باشد تا بتواند راه چاره های متناسبی را برای موقعیت های مختلف ارائه دهد.

6. عدم استفاده از تکنولوژی های مختلف

فناوری از آن چیزهایی است که نحوه تجارت و کارآفرینی را به شدت متحول نموده و استارت آپ ها هم در این موضوع دخیل هستند. از ابزارهای اتوماسیون گرفته تا پلتفرم های بازاریابی، هوش مصنوعی و حتی یادگیری ماشین، فناوری های مختلفی وجود دارند که می توانند در پیشرفت استارت آپ ها نقش بسیار مهمی را بازی نمایند.

در این میان استفاده صحیح از این ابزارها نه تنها مفید است، بلکه ضرورت بالایی هم دارند. نباید فراموش کنید که رقبا از همین ابزارهای یاری می گیرند و همین آن ها را در این مسابقه جلو می اندازد، به علاوه استفاده از این امکانات می تواند سبب گردد کارمندان روی کارهای مهم تر تمرکز نمایند و راحت تر به اهداف خود دستیابی داشته باشند.

7. عدم سازگاری با تغییرات بازار

بازار کار همواره آنطور که به آن وارد شده اید باقی نمی ماند. ممکن است در ابتدای کار تحقیقات خوبی هم نموده باشید و با دانش کافی وارد آن شده باشید، اما آیا همین کافی ست.

بسیاری از کسب و کارها در ابتدا کار خود را قوی آغاز می نمایند و با یک برنامه دقیق وارد بازار می شوند، اما نکته این جاست که در صورت احتیاج بتوانید طرح کسب و کار خود را تغییر دهد و متناسب با احتیاج بازار انعطاف پذیر باشد. نباید فراموش کنید که بازار مدام در حال تغییر است و برای ادامه دادن مجبورید خود را با آن هماهنگ کنید.

جمع بندی

دلایل بسیار زیادی برای شکست یک استارت آپ وجود دارد که وابستگی زیادی به نوع کسب و کار و محل انجام آن یا جامعه هدف دارد. با این که احتمال شکست خوردن یک استارت آپ اصلا کم نیست، اما همه چیز آنقدرها هم ناامید نماینده نیست.

کافی ست بی گدار به آب نزنید و با تحقیقت جامع و کافی، یک برنامه بلند مدت و کارشناسی شده بنویسید و البته افراد مناسب برای این کار را استخدام کنید. موارد اشاره شده در این مطلب را در گوشه فکر خود داشته باشید و نباید فراموش کنید برای رسیدن به پیروزیت، به کوشش بسیار و انگیزه کافی احتیاج دارید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1403 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1247

به "7 عامل شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 عامل شکست استارت آپ ها و شرکت های نوپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید