آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون گره ترخیص از گمرک
به گزارش آیان کتاب، واردات کامیون شرایطی دارد که باعث شده است کامیون های وارد شده در گمرک کشور خاک بخورند. در آخرین اخبار شرط اسقاط کامیون گره نو ترخیص از گمرک است.
خبرنگاران - بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط بعد از ترخیص کشنده های وارداتی لغو شده است. در صورت اجرا، با توجه به شرایطی که برای معین تکلیف و ترخیص کشنده ها وجود دارد، احتمالا تعداد قابل توجهی از آنها، بعد از مدت ها بلاتکلیفی، متروکه خواهد شد.
طبق مصوبه هیات دولت در سال 1397 به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، امکان واردات کامیون های حداکثر سه سال کارنموده فراهم شد و حدود دو سال پیش بود که شرایط واردات این کامیون ها معین و از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شد.
اما در جریان اجرای این مصوبه، موانع و چالش های بسیاری بین دستگاه های ذیربط وجود داشت و از جمله آن نقدها وزیر وقت راه و شهرسازی به دپوی کامیون ها در گمرک بود، در حالی که از همان زمان نیز اسقاط و صدور مجوز مربوطه مثل صدور کد رهگیری بانک جهت تائید منشاء ارز، مانع از معین تکلیف کشنده ها شده بود.
آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون گره ترخیص از گمرک
گمرک و راهداری برای ارائه اسقاط بعد از ترخیص توافق کردند
به همین دلیل در تیرماه سال گذشته، طی مکاتبه ای که بین معاونت فنی گمرک ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صورت گرفت، موانع پیش روی ترخیص کامیون های وارداتی که در اهم آن اسقاط قرار داشت، مطرح شد. معاون فنی وقت گمرک به قائم مقام سازمان راهداری اعلام نموده بود که در زمان شماره گذاری، شرایط ظرفیت کامیون های وارداتی تعیین می گردد و درآن زمان، در شناسنامه مالکیت و کارت خودرو، به وسیله ناجا درج می گردد که برابری ظرفیت کامیون اسقاطی با ظرفیت کامیون وارداتی به صورت دقیق امکان پذیر است، بر این اساس پیشنهاد شد که شماره شاسی کامیون های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام گردد.
بعلاوه اشاره شده بود به اینکه درصورت بروز هرگونه مغایرت در تعیینات، در صورت صدور مجوزهای قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه های ابلاغی، با درج تعیینات صحیح در سوابق گمرک، بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام گردد تا مراتب در زمان شماره گذاری مورد آنالیز قرار بگیرد.
طولی نکشید که سازمان راهداری در پاسخ به گمرک با پیشنهادات ارائه شده موافقت کرد که در اهم آن موکول شدن ارائه گواهی اسقاط بعد از ترخیص کامیون های کشنده بود. طبق اعلام قائم مقام سازمان راهداری به معاون فنی گمرک ایران، مقرر شد که اعلام اسقاط به گمرک پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری انجام گردد و عوارض گمرکی به وسیله گمرک به صورت 100 درصد دریافت و پس از ترخیص و با اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر اسقاط کامیون فرسوده، تخفیفات مربوطه برگشت داده گردد.
برگشت به عقب اسقاط
اما در حالی این توافق در حال انجام بود که تازه ترین مکاتبه ای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران انجام شده، ارائه اسقاط بعد از ترخیص را منتفی اعلام نموده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده با توجه به این که برای کامیون هایی که وارد کشور شده اند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون وارداتی ضرورت دارد و از طرفی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد می گردد ترخیص کامیون های وارداتی صرفا پس از مکاتبه این ستاد مبنی بر اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشنده ها تا پیش از این هم که امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شماره گذاری با توجه به موانعی که برای اسقاط از جمله افزایش سنگین هزینه آن روبرو بودند که تا به امروز نیز حل و فصل نشده است.
اسقاط 700 تا 750 میلیونی هنوز ابلاغ و اجرا نشده است
بعد از مذاکرات انجام شده از سال گذشته و جلساتی که در معاونت مالی دولت برای ارائه راهکاری جهت تسهیل شرایط اسقاط تشکیل شد، در نهایت این پیشنهاد مطرح شده که مبلغی به عنوان عدد میانگین به جای گواهی اسقاط در نظر گرفته گردد که بتوانند ترخیص شوند که این عدد بین 700 تا 750 میلیون تومان پیش بینی شده است. با این حال بعد از گذشت مدت ها، هنوز این پیشنهاد نهایی، و ابلاغ نشده است و همچنان حدود 5000 کشنده، بلاتکلیف در گمرک به جای مانده است و حتی بخشی از آنهایی که ترخیص شده اند، با توجه به هزینه سنگین چند میلیاردی اسقاط، امکان شماره گذاری پیدا ننموده اند.
به گزارش ایسنا، بر این اساس اگر گمرک نسبت به اجرای درخواست ستاد حمل و نقل و سوخت برای منتفی شدن ترخیص قبل از ارائه اسقاط، اقدام کند، با توجه به اینکه اکنون ارائه اسقاط با مانع روبرو بوده و معین تکلیف نشده است، ماندگاری این کشنده ها بعد از چند سال در گمرک و ترخیص نشدن آنها، به متروکه شدن آنها و واگذاری به سازمان اموال تملیکی منتهی خواهد شد.
منبع: بیت ران