خبرنگاران تاریخ مازندران در انبار فراموشی

به گزارش آیان کتاب، ساری - خبرنگاران - در حالی که میراث فرهنگی و اشیای بر جای مانده از تاریخ کهن مازندران مهم ترین اسناد پیوند مردم با گذشته محسوب می شوند ، این اقلام حتی پس از رهایی از دست سارقان فرهنگی ، توسط متولیان به جای موزه ، روانه انبارهای تاریک می گردد تا همچنان بی فایده ، خاک بخورد.

خبرنگاران تاریخ مازندران در انبار فراموشی

به گزارش خبرنگاران ، مازندران علاوه بر جاذبه های طبیعی به خاطر برخورداری از تاریخی کهن ، دارای منابع فرهنگی و آثار تاریخی و پیرو آن اشیاء و اقلام تاریخی ارزشمندی است که امروزه ظرفیت بسیار بالایی برای صنعت گردشگری محسوب می گردد.

برخورداری این استان پهناور از اشیاء و اقلام تاریخی باعث شده طی سال های اخیر آمار حفاری های مجاز و غیرمجاز در نقاط مختلف استان برای کشف آثار تاریخی یا آنچه که گنج نامیده می گردد ، توسط تیم های باستان شناسی از یک سو و قاچاقیان اشیای تاریخی از سوی دیگر افزایش یابد. در نتیجه این حفاری ها آثار تاریخی زیادی هر ساله کشف و اطلاع رسانی می گردد ولی پس از آن دیگر خبری از سرنوشت این آثار و اشیاء در دست نیست.

پیگیری های خبرنگار خبرنگاران نشان می دهد که سرنوشت این دسته از آثار و اقلام تاریخی خواه توسط باستان شناسان کشف شده باشد و یا محصول حفری غیرمجاز و باشد به انبارهای تاریک مجموعه میراث فرهنگی ختم می گردد ، در حالی که به اعتقاد کارشناسان این اقلام ارزشمند تاریخی باید برای بازدید عموم مردم به عنوان معرف تاریخ و فرهنگ و گذشته آنان به موزه ها منتقل گردد و در معرض دید عموم قرار بگیرد.

آخرین آمار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران نشان می دهد که بیش از 16 هزار شی تاریخی که مربوط به دوره های مختلف زیست بشر در این استان است در مخازن این اداره کل نگهداری می گردد و تقریبا هیچ برنامه ای برای نمایش عمومی آن وجود ندارد. علاوه بر این تنها سه موزه از مجموع 22 موزه استان دارای آثار تاریخی است و بقیه آنها مشمول موزه های مردم شناسی و خانه موزه هستند که هیچ آثار تاریخی در آن یافت نمی گردد.

همچنین در سال های اخیر میراث فرهنگی طرح هایی برای مشارکت مردم در جلوگیر از سرقت میراث تاریخ اجرا گذاشته است ، غافل از اینکه مردم استان تاریخی مازندران به جز ماموران یگان ، کمترین شناختی از میراث تاریخی خود دارند ، زیرا همیشه شاهد انبار اشیای تاریخی در مخازن سر به مهر میراث بوده اند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در این باره به خبرنگار خبرنگاران گفت : با وجود اینکه در امسال شاهد رشد دو برابری مشارکت مردم جهت شناسایی و دستگیری سوادگران اشیای تاریخی بودیم، اما باید مردم را نسبت به میراث تاریخی آشنا کرد.

سرهنگ محمد رضا کردان اضافه نمود : یکی از آسیب شناسی در باره مشارکت مردم ، عدم آشنایی آنها با میراث هویتی و تاریخی خودشان است که به طور معمول باید در موزه ها نمایش داده گردد.

وی نگهداری اشیای تاریخی در مخازن و انبارهای میراث فرهنگی را برای خود اشیای تاریخی هم خطرناک توصیف کرد و گفت : از طرف دیگر ، این شرایط مانع آشنایی مردم استان با بازماندگان تاریخی خود می گردد.

استاندارد نبودن موزه ها

معاون میراث فرهنگی مازندران هم به خبرنگار خبرنگاران گفت : در حال حاضر عظیم ترین مانع نمایش اشیای تاریخی استان ، استاندارد نبودن موزه های مازندران است.

مهدی ایزدی اضافه نمود : اغلب موزه های استان دارای ساختمان و تجهیزات غیر استاندارد برای اشیای تاریخی هستند و از طرف دیگر اشیای تاریخی نیز در هر شرایطی قابلیت دوام ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای استانداردسازی هر موزه استان در شرایط مالی حال حاضر احتیاج به 10 میلیارد ریال اعتبار است ، گفت : تامین این میزان اعتبار از توان میراث فرهنگی استان خارج است.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت : استانداردسازی برای نمایش اشیای تاریخی شامل مخزن ، ویترین یا محفظه نگهداری ، سیستم تهویه هوا برای کنترل رطوبت و امکانات حفاظتی می گردد که در حال حاضر اغلب موزه های استان فاقد این تجهیزات هستند.

وی اضافه نمود : هم اکنون در پی تجهیز موزه بابل برای انتقال بعضی اشیای تاریخی جهت نمایش به علاقه مندان هستیم اما این فرایند به دلیل کمبود اعتبارات به کندی پیش می رود.

ایزدی استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی را یکی از راهکارهای استانداردسازی موزه های استان مطرح نمود و گفت : متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش درآمد ، بخش خصوصی نیز حاضر به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

او اضافه نمود : در حال حاضر فقط موزه آمل ، موزه کلبادی ساری و موزه گنجینه بابل دارای اشیای تاریخی آن هم به شکل محدود هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 248

به "خبرنگاران تاریخ مازندران در انبار فراموشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تاریخ مازندران در انبار فراموشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید