طرز تهیه خورشت بامیه با لپه مجلسی و آسان

به گزارش آیان کتاب، خورشت بامیه یک خورشت ایرانی اصیل است که می توانید آن را در منوی غذایی تمام خاورمیانه و مدیترانه پیدا کنید. هر سرزمینی با توجه به آب وهوا، خوراکی های بومی و ذائقه، قدری تغییر در غذاهای مختلف ایجاد می نماید. طرز تهیه خورشت بامیه با لپه نیز نسخه دیگری از خورشت بامیه کلاسیک است با اندکی تفاوت. در ادامه این مقاله طرز تهیه خورشت بامیه با لپه را یاد می گیریم. البته اگر غذاهای پرادویه و تند و تیز را می پسندید خورشت بامیه عربی نیز گزینه مناسبی به شمار می آید.

طرز تهیه خورشت بامیه با لپه مجلسی و آسان

مواد لازم برای تهیه خورشت بامیه با لپه

  • بامیه ریز 400 گرم
  • گوشت خورشتی 300 گرم
  • لپه 1/2 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 3 حبه
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • پوره گوجه فرنگی 1 پیمانه
  • تمبر هندی یا آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل 1 قاشق چای خوری
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

طرز تهیه خورشت بامیه با لپه

1. تفت دادن سیر و پیاز به همراه ادویه ها

در ابتدای کار پیاز و سیر را به صورت نگینی خرد می کنیم. یک قابلمه متناسب با حجم خورش بامیه، روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم کمی گرم گردد. بعد از گرم شدن قابلمه، میزان کمی روغن کف آن ریخته و سپس پیازها را درون قابلمه می ریزیم. پیازها را به میزان ای روی حرارت تفت می دهیم که سبک و طلایی شوند. پیازها که شفاف و سبک شدند، سیر خرد شده را به آن اضافه می کنیم. تفت دادن پیاز و سیر را تا جایی ادامه می دهیم که بوی سیر به مشام برسد. بعد از اینکه عطر سیر بلند شد، فلفل سیاه و زردچوبه را به سیر و پیاز اضافه نموده و دوباره کمی تفت می دهیم تا ادویه ها نیز عطر خود را آزاد نمایند.

2. پختن گوشت خورشت

در این مرحله می توانیم گوشت خورشتی تکه شده را به قابلمه اضافه کنیم. بعد از اضافه شدن گوشت اجازه می دهیم تا گوشت به خوبی تفت بخورد و سرخ گردد. گوشت را تا جایی تفت بدهید که تغییر رنگ بدهد و سپس آب جوش را به آن اضافه کنید. میزان آب جوش باید به قدری باشد که روی سطح گوشت ها را بپوشاند. تا حد امکان سعی کنید از آب سرد استفاده نکنید. بعد از اضافه شدن آب، اجازه می دهیم تا به نقطه جوش برسد و سپس در قابلمه را می گذاریم تا گوشت ها روی شعله کم بپزند.

3. تفت دادن رب و اضافه نمودن آن به خورشت

برای داشتن عطر و رنگ بهتر، قبل از اضافه نمودن رب به گوشت، بهتر است آن را کمی تفت بدهیم. درون یک تابه جداگانه میزان کمی روغن می ریزیم و رب گوجه فرنگی را درون آن تفت می دهیم تا به اصطلاح، رنگ آن باز گردد. بعد از آن که رب کمی تفت خورد، به آن پوره گوجه فرنگی را اضافه می کنیم. می توانیم برای این کار از کنسرو پوره گوجه یا سس گوجه فرنگی استفاده کنیم. در این مرحله به سراغ گوشت می رویم، اگر گوشت ما به حالت نیمه پخت رسیده باشد می توانیم رب و پوره گوجه فرنگی را به آن اضافه کنیم. بهتر است رب گوجه را از ابتدای کار به خورشت بامیه اضافه نکنیم، به این علت که رنگ رب تیره و خورشت ما کدر خواهد شد. مجددا در قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا گوشت ها به خوبی بپزند.

4. اضافه نمودن لپه به گوشت در حال پخت

قبل از اضافه نمودن لپه به خورشت بامیه، بهتر است لپه را از قبل خیس نموده و آب آن را چند مرتبه عوض کنیم. بعد از گذشت نیم ساعت از اضافه نمودن رب به گوشت، می توان لپه را به آن اضافه نمود. قبل از اضافه نمودن لپه باید آب آن را دور بریزیم و لپه ها را قدری با روغن تفت بدهیم. بعد از اینکه لپه کمی با روغن تفت خورد و بوی زهم آن گرفته شد، می توانیم آن را به گوشت ها اضافه نموده و مجددا در قابلمه را بگذاریم تا لپه همراه گوشت ها پخته گردد.

5. سرخ کردن بامیه ها و اضافه نمودن آن ها به خورشت

حالا نوبت به اضافه شدن ماده اصلی خورشت یعنی بامیه هاست. عده بسیاری خورشت بامیه را نمی پسندند و علت اصلی آن ها لزج شدن خورشت بعد از پخت آن است. اگر در انتخاب بامیه ها و آماده سازی آن ها، دقت کافی به خرج بدهید، این اتفاق برای خورشت بامیه شما نخواهد افتاد. برای انتخاب بامیه سعی کنید بامیه های ریز را برای خورشت جدا کنید و هنگام پاک کردن آن حتما دقت داشته باشید که بامیه ها باز نشوند تا لعاب آن وارد خورشت نگردد و به آن حالت لزج ندهد. قبل از اضافه نمودن بامیه به خورشت، درون یک تابه قدری روغن ریخته و بامیه ها را درون آن تفت بدهید.

هنگام تفت دادن بامیه حتما آن ها را به آرامی هم بزنید تا از پاره شدن غلاف و باز شدن آن جلوگیری گردد. زمانی بامیه ها را به خورشت اضافه می کنیم که گوشت ها حسابی پخته باشند. بعد از اضافه شدن بامیه به خورشت باید به خورشت فرصت بدهیم تا حسابی جا بیفتد.

6. طعم دار کردن خورشت با چاشنی ها و سرو آن

حالا که خورشت ما حسابی جا افتاده، نوبت طعم دار کردن آن با چاشنی هاست. حدود نصف قاشق چای خوری نمک به خورشت اضافه می کنیم و طعم آن را تست می کنیم تا در صورت احتیاج باز هم به آن نمک بزنیم. در این مرحله می توانیم آبلیموی تازه یا تمبر هندی را نیز به خورشت اضافه کنیم. اگر از تمبر هندی استفاده می کنید، می توانید حدود 2 قاشق غذاخوری تمبر هندی صاف شده ربه خورشت بامیه اضافه کنید. بعد از اضافه شدن چاشنی، به آرامی خورشت را هم بزنید تا بامیه ها باز نشوند. بهتر است بعد از ریختن چاشنی درون خورشت، 10 تا 15 دقیقه به آن فرصت بدهید تا طعم چاشنی به خورد گوشت رفته و مزه دار گردد. بعد از گذشت این مدت زمان، خورشت بامیه با لپه و گوشت حاضر شده و آماده سرو است. می توانید آن را درون ظرف مخصوص کشیده و نوش جان کنید.

سوالات متداول درباره طرز تهیه خورشت بامیه با لپه

طرز تهیه خورشت با لپه و گوشت چندان سخت نیست، اما بهتر است هنگام پخت آن به یک سری نکات مهم توجه کنیم. در اینجا به تعدادی از سوالات مهم درباره طرز پخت خورشت بامیه پاسخ داده ایم:

در پخت خورشت بامیه از چه گوشتی می توان استفاده کرد؟

در خورشت بامیه نیز مانند انواع دیگر خورشت های ایرانی، از گوشت خورشتی یا گوشت گوسفندی استفاده می گردد. اگرچه خورشت بامیه با گوشت چرخ نموده یا خورشت بامیه با لپه و مرغ نیز رایج هستند.

چه کاری انجام دهیم تا خورشت بامیه لزج نگردد؟

برای داشتن یک خورشت بامیه مجلسی مهم است که بامیه ها باز نشوند یا در خورشت وا نرفته باشند. برای همین هنگام تمیز کردن بامیه ها حتما به این نکته توجه داشته باشید که تا حد امکان غلاف آن را باز نکنید. ضمن اینکه حرارت بالای هنگام پخت نیز موجب وا رفتن بامیه و لزج شدن خورشت می گردد.

چطور می توانیم یک خورشت بامیه خوشمزه داشته باشیم؟

انتخاب چاشنی و ادویه های مناسب، راز خوشمزگی خورشت بامیه است. برای داشتن عطر و طعم بهتر می توانید از چاشنی های مانند دارچین، زعفران یا حتی غوره در هنگام پخت خورشت بامیه بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 5 مهر 1402 بروزرسانی: 5 مهر 1402 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1235

به "طرز تهیه خورشت بامیه با لپه مجلسی و آسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت بامیه با لپه مجلسی و آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید