طرز تهیه دسر کرم توت فرنگی

به گزارش آیان کتاب، کرم توت فرنگی یک دسر شیک و خیلی لطیف و خوشمزه هست که از سه لایه تشکیل شده است لایه اول شامل ژله توت فرنگی و میوه است لایه دوم شامل فوم میوه ای است و لایه سوم هم از کرم شیر تهیه می گردد.

طرز تهیه دسر کرم توت فرنگی

کرم توت فرنگی یک دسر بسیار خوشمزه و زیبا است که از سه لایه تشکیل شده است لایه اول شامل ژله توت فرنگی و میوه است لایه دوم شامل فوم میوه ای است و لایه سوم هم از کرم شیر تهیه می گردد که بسیار خوش طعم است این دسر خوشمزه و لطیف را می توانید برای جشن ها و مهمانی ها تهیه کنید.

ژله توت فرنگی یک بسته

آب داغ 1/5 لیوان

توت فرنگی به اندازه لازم

خامه صبحانه 200 گرم

شکر 150 گرم

توت فرنگی 150 گرم

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

پودر ژلاتین 1 قاشق سوپخوری معادل 12 گرم یا 1/5 قاشق غذاخوری

آب سرد 60 گرم

شیر 1 پیمانه

پودر ژلاتین 1 قاشق سوپخوری معادل 12 گرم یا 1/5 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه 200 گرم

شکر 4 قاشق غذاخوری

وانیل 1/4 قاشق چایخوری

آب سرد 60 گرم

1- ابتدا ظرفی را که می خواهید دسر را در آن سرو کنید با آب سرد بشویید و در فریزر قرار دهید.

2- ژله و آب داغ را در کاسه ای بریزید و مخلوط کنید خوب هم بزنید روی سماور قرار دهید تا دانه های ژله حل گردد بعد کنار بگذارید تا کاملاً هم دمای محیط گردد. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ وقت برای حل کردن ژله از نصف آب داغ و نصف آب سرد استفاده نکنید.

3- توت فرنگی ها را در ظرف مورد نظر بچینید می توانید آن ها را برش بزنید یا به صورت درسته در ظرف قرار دهید چند قاشق از ژله را که با محیط هم دما شده است را روی توت فرنگی ها بریزید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد در این مرحله باید ژله را به اندازهی بریزید که توت فرنگی ها حرکت نکند اگر زیاد بریزید توت فرنگی ها غوطه ور می شوند و بالا می آیند.

4- بعد که توت فرنگی ها در ظرف ثابت شد بقیه ژله را با قاشق آرام آرام اضافه کنید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد لازم نیست خیلی سفت گردد.

1- توت فرنگی + شکر را در دستگاه مخلوط کن بریزید و کاملا پوره کنید. این مخلوط رو از صافی ریزی رد کنید. اگر از صافی رد نکردید هم مسئله ای پیش نمی آید، اما اگر این مرحله را انجام دهید دسر شما لطیف تر می گردد.

2- عصاره به دست آمده را با خامه + وانیل مخلوط کنید با همزن دستی مواد رو هم بزنید تا یکدست گردد.

اگر توت فرنگی شیرین باشد این میزان شکر کافی است، ولی اگر توت فرنگی گلخانه ای و بی طعم باشه احتمالاً شکر بیشتری ضروری است پس باید بچشید و طبق ذائقه خودتان شکر را اضافه کنید.

3- در این مرحله می توانید میزان خیلی کمی رنگ خوراکی قرمز به این ترکیب اضافه کنید که کمی صورتی گردد یا اینکه کمی سس توت فرنگی یا مارمالاد توت فرنگی به این ترکیب اضافه کنید تا خوش رنگ تر گردد سس توت فرنگی را می توانید از لوازم قنادی یا سوپر مارکت ها تهیه کنید.

4- پودر ژلاتین را روی آب سرد بپاشید و به روش بن ماری ژلاتین را در آب حل کنید یعنی روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار سماور قرار دهید تا ژلاتین شفاف گردد.

5- بعد از اینکه ژلاتین شفاف شد باید آن را هم بزنید تا از داغی بیفتد نباید یک دفعه به مخلوط دسر اضافه گردد برای هیچ دسری این کار را نکنید حتماً باید ژلاتین حل شده و مایع دسر ها هم دما باشند وگرنه یهو سفت می گردد و حالت بدی می گیرد.

6- بعد از اینکه ژلاتین از دما افتاد آن را به مخلوط میوه ای اضافه کنید و هم بزنید بعد این مخلوط را روی لایه قبلی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

1- خامه + شکر + وانیل را با همزن برقی هم بزنید.

2- پودر ژلاتین + آب را روی حرارت غیر مستقیم به روش بن ماری حل کنید.

3- شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید مراقب باشید شیر نباید بجوشد بعد که ژلاتین شفاف شد آن را به شیر داغ اضافه کنید بگذارید کنار تا از حرارت بیفتد ژلاتین را کم کم به شیر اضافه کنید.

3- سپس شیر و ژلاتین را به مخلوط خامه، شکر و وانیل اضافه کنید حواستان باشد که شیر و ژلاتین داغ نباشد در غیر این صورت کرم شما خراب می گردد اگر کرم دون دون شد یعنی مواد داغ بوده در این صورت آن را از یک صافی ریز رد کنید.

4- این مواد را با قاشق و به آرامی به لایه قبلی اضافه کنید و در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد در ظرف مورد نظر برگردانید اطراف آن را می توانید با خامه فرم گرفته و توت فرنگی تزیین کنید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه موقع باید از ورق ژلاتین و چه موقع باید از پودر ژلاتین بهره ببرید باید بدانید که در تهیه تمام دسر ها می توانید از ورق یا پودر ژلاتین بهره ببرید، اما تفاوت هایی در آماده سازی آن ها وجود دارد که در ادامه خدمتتان عرض می کنیم.

مهم ترین تفاوت بین ورق و پودر ژلاتین این است که دسر هایی که با ورق ژلاتین تهیه می شوند به نسبت لطیف تر هستند بنابراین بهتر است از ورق ژلاتین بهره ببرید.

هر ورق ژلاتین معادل 3 گرم است هر قاشق چای خوری استاندارد شیرینی پزی پودر ژلاتین هم 3 گرم است برای هر یک گرم پودر یا ورق ژلاتین 5 برابر آب احتیاج دارید یعنی برای 12 گرم پودر یا ورق ژلاتین 60 گرم آب ضروری است.

برای استفاده از پودر ژلاتین باید از آب سرد بهره ببرید وقتی پودر ژلاتین و آب را با هم مخلوط کردید برای اینکه شفاف گردد آن را روی حرارت غیر مستقیم (بخار آب کتری یا سماور) قرار دهید. پودر ژلاتین را به هیچ وجه نباید روی حرارت مستقیم قرار دهید.

اگر خواستید از ورق ژلاتین بهره ببرید ابتدا توی یک کاسه آب سرد بریزید بعد ورق ها را توی آب خیس کنید بعد با توجه به وزن ورق ها آب سرد کنار می گذارید بعد از اینکه ورق ها کمی نرم شد آن ها را داخل آبی که از قبل کنار گذاشته اید قرار دهید سپس روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا نرم و شفاف گردد.

اگر در دستور شیر یا مایعی داشتید که باید روی حرارت قرار بگیرد ورق ژلاتین را وقتی که نرم شد به شیر یا مایعی که روی حرارت گذاشتید و داغ شده است اضافه کنید و اجازه بدهید شفاف گردد.

وقتی ژلاتین آماده شد و خواستید آن را به بقیه مواد اضافه کنید اگر داغ اضافه کنید دسر شما دون دون می گردد اگر خیلی هم سرد شده باشد ژلاتین می بندد و با بقیه مواد ترکیب نمی گردد برای جلوگیری از این مسائل وقتی ژلاتین کمی از حرارت افتاد اصطلاحاً مواد را هم دما کنید یعنی کم کم چند قاشق از مایع دسر را به ژلاتین اضافه کنید وقتی که هم دما شدند سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید.

1- قالب های پلاستیکی یا فلزی (گالوانیزه) برای تهیه کرم ها بسیار مناسب هستند خارج کردن کرم از قالب های سیلیکونی احتیاج به مهارت بیشتری دارد لذا اگر تازه کار هستید از قالب های فلزی یا پلاستیکی بهره ببرید. هیچ وقت ژله را در قالب های سیلیکونی نریزید، چون برگرداندن آن خیلی سخت می گردد و غالباً نمی توانید سالم از قالب جدا کنید در نتیجه زحماتتان هدر می رود.

2- قبل از آغاز به کار قالب مورد نظر را با آب سرد بشویید و در فریزر قرار دهید تا کاملاً سرد گردد.

3- هر لایه از کرم را که در قالب ریختید کاملاً اطراف آن را تمیز کنید، چون موقعی که دسر را در ظرف سرو قرار می دهید اگر اطراف آن را تمیز نکرده باشید زیبایی آن کم تر می گردد دیگر نمی توانید کاری کنید، چون دسر خودش را گرفته و سفت شده است.

4- لایه بعدی را وقتی اضافه کنید که لایه زیرین تقریباً خودش را گرفته باشد اگر لایه زیرین خوب نگرفته باشد سنگینی مواد رویی باعث می گردد لایه زیرین متلاشی گردد اگر هم خیلی سفت شده باشد ممکن است دو لایه به هم نچسبند.

5- مهم ترین قسمت در تهیه کرم و ژله خارج کردن آن از قالب است برای این که راحت تر باشید کرم و ژله را معمولاً از یک روز قبل درست کنید و بگذارید یک روز کامل در یخچال بماند تا کاملاً سفت گردد سپس از یخچال خارج کنید با کارد تمیز با احتیاط دور قالب را جدا کنید بعد قالب را چند ثانیه در ظرف آب گرم قرار دهید تا به آن شوک وارد گردد.

ظرفی که می خواهید دسر را در آن سرو کنید زیر آب سرد قرار دهید سپس مثل موقعی که برنج را بر می گردانید دسر را برگردانید اگر از ظرف جدا شده باشد معمولاً یک صدایی می دهید اگر جدا نشد مجدداً با چاقو دور آن را در بیاورد و این مراحل را تکرار کنید وقتی دسر را از ظرف خارج کردید با دستمال کاغذی کاملاً اطراف ظرف را تمیز کنید توجه داشته باشید که دسر را در مرکز ظرف برگردانید.

6- برای اینکه دسر شما جلوه زیباتری داشته باشد بهتر است که آن را در ظرف چینی سفید برگردانید سپس می توانید با خامه فرم گرفته یا شکلات چیپسی آن را تزیین کنید شکلات چیپسی را از لوازم قنادی ها تهیه کنید

منبع: فرادید
انتشار: 28 تیر 1401 بروزرسانی: 28 تیر 1401 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 1035

به "طرز تهیه دسر کرم توت فرنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دسر کرم توت فرنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید