علوم پزشکی ایران برای همگام شدن اعضای هیئت علمی با تغییر نسل دانشگاه چه برنامه ای دارد؟ خبرنگاران

به گزارش آیان کتاب، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره برنامه های این دانشگاه در راستای افزایش مشارکت دانشجویان و اعضای هیئت علمی در انجام پروژه های کاربردی و برطرف احتیاج های صنعت و جامعه شرح داد.

علوم پزشکی ایران برای همگام شدن اعضای هیئت علمی با تغییر نسل دانشگاه چه برنامه ای دارد؟ خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- همانطور که در جهانی مدرن امروز صحبت بسیاری از تغییر نسل دانشگاه ها و رویکرد های فعالیتی آنهاست، هیئت علمی ها نیز نقش موثری در انگیزه دادن، تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام پژوهش های کاربردی و برطرف احتیاجی از احتیاج های جامعه برعهده دارند؛ اما در دانشگاه های سراسر کشور گاه به خوبی دیده می گردد که اساتید تمایلی به تغییر رویکرد فعالیتی خود ندارند و بعضا تنها آموزش و تدریس را وظیفه خود می دانند نه کاری دیگر.

در گزارش های متعددی که تا به امروز با عنوان هیئت علمی های خاموش پیش برده ایم، معین شد که اساتید منفعل و خاموش که عملا در انجام طرح های کاربردی، برطرف احتیاج های صنعت و جامعه دانشگاه ها مشارکتی ندارند؛ برای تغییر نسل و پیشرفت جامعه دانشگاهی مشکل آفرین هستند و یا سرعت پیشبرد کار را می گیرند. در این بین دانشگاه ها به فکر افتاده اند و چندی است که برنامه های متعددی را در جهت فعال کردن هرچه بیشتر اساتید تدارک دیده اند.

دانشگاه علوم پزشکی ایران با برنامه ای چهارساله برای تغییر نسل

جلیل کوهپایه زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران اعلام کرد: از سال 1396 دانشگاه علوم پزشکی ایران با شعار دانشگاه نسل سوم یعنی کارآفرینی، خلق ثروت و ارزش آفرینی (گذر از نسل اول آموزش و نسل دوم انجام پژوهش کاربردی) فعالیت های خود را برنامه ریزی نموده است.

کوهپایه زاده دانشگاه های نسل چهارم را دانشگاه های جوابگو به احتیاج های جامعه معرفی کرد و ادامه داد: ما باید از نسل اول و دوم به نسل جدید دانشگاه ها قدم گذاریم و همانطور که می بینیم از سال 96 در یک برنامه 4 ساله فعالیت های خود را شروع نموده ایم که امیدواریم تا سال 1400 به نتیجه برسد.

بسترسازی و توسعه رمزی پیروزیت آمیز

برنامه ریزی های دانشگاه علوم پزشکی ایران برای مشارکت بیشتر اساتید و دانشجویان در پیشبرد طرح های کاربردی و ارتباط با صنایع در توسعه المان های فناوری خلاصه می گردد که آن ها معتقدند کارشان اینگونه به ثمر خواهد نشست.

وی در این باره اعلام کرد : کوششمان بر این بوده که المان های فناوری را توسعه دهیم؛ بنابراین ایجاد و توسعه مراکز رشد، شتابدهنده ها، پارک های علم و فناوری، کارخانه های نوآوری و کسب وکار های کوچک را طی سه سال اخیر (جهت تحقق شعار دانشگاه نسل سوم برای برنامه 4 ساله تا 1400) در برنامه داشتیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه تعدادی از بسترسازی های فوق الذکر اجرا شده و تعدادی دیگر تا بهار سال 1400 به نتیجه می رسد، گفت: تا به امروز توانستیم تعدادی از شرکت های دانش بنیان دانشگاهی و غیردانشگاهی را در دانشگاه علوم پزشکی ایران به ثبت برسانیم. همچنین استارتاپ های متعدد حوزه سلامت الکترونیک، سلول های بنیادی، فناوری نانو، طب بازساختی و ... را توانستیم در مراکز رشد و شتابدهنده های خود جذب کنیم.

وی تاکید نمود: دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها دانشگاهی است که توانسته با اخذ مجوز ایجاد و راه اندازی پارک علم و فناوری در سطح بخش سلامت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کند. هم اکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران در ملارد کرج در حال ساخت و آماده سازی این پارک است.

دانشگاه علوم پزشکی ایران مصرف نماینده اصلی محصولات دانشی خود

عده ای معتقدند که شاید راه اندازی و تاسیس شرکت های دانش بنیان با حمایت های دانشگاه تا قدری بتواند مرهمی برای تامین احتیاج های اساسی صنعت و جامعه باشد؛ اما بازارسازی و فروش محصولات فرآیندی پیچیده و طاقت فرساست که هرکسی فشار های اقتصادی آن را دوام نمی آورد و امکان شکست بدون حرکت در مسیری صحیح و پیش بینی شده وجود دارد؛ اما در این بین دانشگاه علوم پزشکی ایران برنامه ای دیگر را تدارک دیده است تا همگام با حمایت از دانشجویان و اساتید، بتواند به آن ها برای کار انگیزه دهد. آن هم بدین صورت که بازار مصرفی فراوریات نسل جوان می گردد و دیگر دانش بنیان و استارتاپ های آن ها دغدغه بازارسازی و عرضه محصولاتشان را ندارند.

کوهپایه زاده با اشاره به آنکه پارک های علم و فناوری در بازارسازی حصولات شرکت های دانش بنیان و استارتاپ هایشان نقش مهمی دارند، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران، خود خریدار محصولات دانش بنیان است؛ یعنی محصولاتی که از سوی استارتاپ ها و شرکت های دانشی دانشگاه فراوری می شوند در همین دانشگاه مصرف خواهند شد. چنین حرکتی باعث انگیزه دانشجویان و اساتید خواهد شد که قصد دارند در زمینه سلامت و فناوری سرمایه گذاری نمایند.

سیاست هایی که اساتید را بیدار می نماید

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران به 100 برابر شدن گستره فضا های فناوری دانشگاه طی دو سال اخیر اشاره نمود و گفت: برای آنکه اساتید به سمت برطرف احتیاج های جامعه حرکت و در این راه دانشجویان را با خود همراه نمایند، باید دانشگاه زمینه سازی کند، چون بسیاری از اساتید نسبت به این موضوعات (از سیاست های تشویقی و حمایتی گرفته تا ویژگی های انجام پژوهش های کاربردی و مزایای آن برای آینده) اطلاعاتی ندارند.

جذب اساتید در رشته های بین رشته ای

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی ایران همیشه در کوشش است تا برای نسل سوم و چهارم شدن و برطرف احتیاج های جامعه، بیشتر از اساتید باتجربه باانگیزه و همچنین اساتید جوان باانگیزه بهره بگیرد. چون یکی از اهداف دانشگاه های نسل سوم جذب اساتید در رشته های بین رشته ای است.

رییس دانشگاه علم پزشکی ایران با بیان اینکه رویکرد هم افزایی علوم یکی ازرویکرد های پیروز جهان در توسعه فناوری هاست، توضیح داد: تعامل دانشگاه ها با یکدیگر نیز می تواند محرک خوبی باشد لذا برای اولین بار با یاری دانشگاه صنعتی شریف رشته ای با عنوان هوش مصنوعی در پزشکی راه اندازی کردیم که از سال آینده در این رشته هم از پزشکی و هم از غیرپزشکی برای مقطع دکتری دانشجو جذب می کنیم.

کوهپایه زاده تاکید نمود که برای این امر تنها به مشارکت خواهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران بسنده نشده و ضمن معاشرت از مشارکت اساتید سایر دانشگاه های نیز استفاده می گردد.

گاهی دانشجویان اساتید را به سمت انجام پژوهش های کاربردی سوق می دهند

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه برای آن دسته از اساتیدی که نسبت به تغییر رویکرد تدریس شان مقاومت می نمایند و تمایلی به انجام طرح های کاربردی و تشویق دانشجویان به این امر ندارند، گفت: برای تغییر این اتمسفر زمان احتیاج است همانطور که دیده می گردد بعضی اساتید برای تغییر رویکرد مقاومت می نمایند؛ اما وقتی دانشجویان ما به این فضا راه یابند اساتید هم ناخواسته به این سمت کشیده می شوند. دانشگاه علوم پزشکی ایران همیشه سعی نموده است که عوامل انگیزه بخش را برای تحرک بیشتر اساتید در این زمینه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 472

به "علوم پزشکی ایران برای همگام شدن اعضای هیئت علمی با تغییر نسل دانشگاه چه برنامه ای دارد؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم پزشکی ایران برای همگام شدن اعضای هیئت علمی با تغییر نسل دانشگاه چه برنامه ای دارد؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید