عوارض آزادراه گران شد

به گزارش آیان کتاب، مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور افزایش نرخ عوارض آزادراه های مشارکتی کشور را تایید کرد.

عوارض آزادراه گران شد

خبرنگاران - محمد پورتیموری مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور علت افزایش عوارض آزادراهی را در 19 آزادراه مشارکتی بازگشت سرمایه سریعتر و حفظ کیفیت آزادراه های کشور دانست و گفت: به زودی و تا انتها امسال سیستم دریافت عوارض آزادراه های کشور الکترونیکی می شود تا به این دو هدف مذکور کمک کرده و از سوی دیگر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را مبنی بر الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را اجرایی کرده باشیم.

پورتیموری اظهار کرد: تغییر نرخ عوارض در آزادراه های کشور چند معیار و پارامتر دارد. یکی از آن ها استهلاک سرمایه اجرا شده است. برای هر آزادراهی دوره بازگشت سرمایه مشخصی در نظر گرفته شده که به صورت متوسط حدود 20 تا 25 سال است اما در برخی از این جهتها، وزارت راه و شهرسازی در ابتدای بهره برداری تصمیم گرفت با نرخی پایین تر شروع شود و به همین دلیل دوره بازگشت سرمایه طولانی تر شد و به همین دلیل در افزایش نرخ های اخیر درصد بیشتری برای آن ها اعمال شد.

به دلیل تردد کم در ایام کرونا هزینه نگهداری آزادراه ها تامین نمی شود

وی اضافه نمود: در چنین شرایطی طولانی تر شدن دوره بازگشت سرمایه، سرمایه گذاری را در یک آزادراه غیر اقتصادی می کند. نکته دیگر این است که معمولا هزینه های نگهداری از آزادراه تقریبا 15 درصد درآمدهای آن آزادراه است و با توجه به نرخ عوارض پایین در این آزادراه ها و تردد کم در ایام کرونا سرمایه گذاران نمی توانند هزینه بیشتری روی جهت مورد نظر انجام دهند و در نتیجه کیفیت آزادراه پایین می آید.

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور ادامه داد: در شرایطی که درآمدهای یک آزادراه 20 درصد افزایش یافته اما هزینه های نگهداری آن چهار برابر شده است، نمی توان به بهبود کیفیت آن جهت توجه کرد. البته با افزایش اخیر نباید انتظار داشت در بازه زمانی کوتاه مدت آزادراه های کشور به یکباره کیفیت مناسبی پیدا کنند و حداقل چندین سال اصلاح جهتهای مورد نظر طول می کشد.

پورتیموری با بیان اینکه درآمدهای یک آزادراه در حوزه های مختلفی هزینه می شود، گفت: 75 درصد از درآمدهای یک جهت آزادراهی برای بازگشت سرمایه در نظر گرفته خواهد شد، 10 درصد آن هزینه بهره برداری یعنی همان فرآیند دریافت و پرداخت عوارضی است که سال های سال ادامه دارد و 15 درصد دیگر نیز باید صرف نگهداری از آن آزادراه شود.

عوارض آزادراهی تا انتها امسال الکترونیکی می شود

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی گفت: کمکی که به سرمایه گذاران کرده ایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه سرمایه گذاران اعلام کرده ایم، تا انتها امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه های خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود بلکه هزینه بهره برداری حذف شده و می تواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: همه سرمایه گذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کرده اند چرا که اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها می تواند کمک کند. بنابراین اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کرده ایم.

منبع: بیت ران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 366

به "عوارض آزادراه گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض آزادراه گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید