قطار گرانی ها همچنان پیش می رود

به گزارش آیان کتاب، با وجود تأکید رئیس جمهور بر عدم افزایش قیمت کالا ها در روز های پایانی دولت، قطار گرانی ها همچنان پیش می رود و گرانی 25 درصدی قیمت مصوب مواد شوینده جدیدترین مسافر این قطار است.

قطار گرانی ها همچنان پیش می رود

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، با وجود تأکید رئیس جمهور بر عدم افزایش قیمت کالا ها در روز های پایانی دولت، قطار گرانی ها همچنان پیش می رود و گرانی 25 درصدی قیمت مصوب مواد شوینده تازهترین مسافر این قطار است.

این روز ها در حالی شاهد شتاب گرفتن قطار گرانی کالا ها در کشور هستیم که روحانی، رئیس جمهور بر ثابت ماندن قیمت کالا ها و جلوگیری از بالا رفتن نرخ ها طی ماه های پایانی دولت تأکید کرده بود و در عین حال طبق اظهارات ربیعی، سخنگوی دولت قرار بود طی سه ماهه اول امسال هیچ تغییر قیمتی در مورد کالا ها اتفاق نیفتد. در این شرایط در تازهترین اتفاق شاهد گران شدن دوباره محصولات شوینده هستیم. بر این اساس قیمت مصوب محصولات شوینده شامل مایع دستشویی، مایع ظرفشویی، پودر و مایعات لباسشویی، صابون، خمیردندان و محصولات دارای تریگر حداکثر 25 درصد افزایش یافته است. در عین حال، قیمت مصوب سایر محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی هم حداکثر 20 درصد افزایش یافت. طبق اطلاعیه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، شرایط افزایش قیمت محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی با توجه به تعهد تولیدکنندگان درباره عدم کمبود محصولات در سطح عرضه، اعلام شده و درج قیمت های تازه از امروز (17 خرداد) قابل انجام است.

همچنین حداکثر درصد تخفیف مجاز برای محصولات پودر های دستی، ماشینی و صابون 10درصد و برای سایر کالا های اساسی 15 درصد در تمام فروشگاه های زنجیره ای و برای همه شرکت های تولیدکننده این محصولات است.

طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده، شرکت هایی که نسبت به رعایت این موضوع اقدام نکنند معادل با درصد بالاتر از تخفیف مجاز از قیمت تأیید شده آن شرکت کسر و به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان معرفی می شوند. قیمت محصولات شوینده آبان سال گذشته با تأیید سازمان حمایت 40 درصد افزایش یافته بود. بر این مبنا قیمت مصوب شش محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان و شیشه پاک کن رشد 40 درصدی را تجربه کرد و قیمت سایر محصولات شوینده و بهداشتی هم 30 درصد افزایش یافت که این رشد قیمت ها به تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان رسید.

در آن زمان مجید ارغنده پور، مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان ها و نظارت بر تشکل های سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفته بود: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت مواد شوینده اجتناب ناپذیر بود.

علاوه بر گرانی محصولات شوینده، قیمت مصوب لوازم خانگی هم فروردین امسال 25 درصد افزایش یافت. طبق اعلام مدیرعامل شرکت پارس خزر به سازمان بورس اوراق بهادار، پس از موافقت انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک و با هماهنگی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، بهای فروش بیشتر محصولات این شرکت به جز ماشین لباسشویی به علت افزایش قیمت تمام شده عوامل تولید از روز 26 فروردین 1400 به طور میانگین 25 درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، امسال مجوز افزایش قیمت تولیدات خودروسازان هم صادر شد و شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو را به طور میانه 2، 8 درصد و محصولات سایپا را به طور میانه 9، 8 درصد افزایش داد. در عین حال بحث و مذاکره برای آزادسازی قیمت خودرو همچنان در جریان است و جلساتی با حضور خودروسازان، قطعه سازان، مسئولان وزارت صنعت و کمیسیون صنایع مجلس برگزار شده است.

رشد قیمت سیمان، مرغ، نوشیدنی و شکر

امسال همچنین قیمت مصوب سیمان 30 درصد افزایش یافت. در اطلاعیه انجمن صنفی سیمان آمده بود: پیرو درخواست مدیران عامل شرکت های سیمان و هماهنگی های اجرا شده با مراجع ذی صلاح (سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، ستاد تنظیم بازار، معاونت امور معدنی وزارت صمت) نهایتاً قیمت های تازه سیمان به شرح ذیل مورد توافق قرار گرفت که از تاریخ 31 فروردین ماه 1400 قابل اجراست. نظر به اینکه انجمن سیمان به استناد تعهد اخذ شده در صورتجلسه فوق الاشاره و به نمایندگی از طرف صنعت سیمان متعهد به ایجاد تعادل در بازار و تأمین کمبود سیمان شده است، بنابراین مقتضی است با تشکیل منظم جلسات کارگروه های استانی و با هماهنگی انجمن نسبت به تأمین سیمان مورد نیاز (مصارف مردمی، پروژه های ساختمانی، صنایع سیمان بر) اقدام و از تحویل سیمان به دلالان جدا خودداری کنید. علاوه بر این، اخیراً قیمت نوشیدنی ها هم افزایش یافته، به طوری که قیمت هر بطری ماءالشعیر طعم دار از 10 هزار و 500 تومان به 13 هزار و 500 تومان افزایش یافته است. امسال همچنین قیمت مرغ 22 درصد بالا رفت و قیمت عرضه هر کیلوگرم شکر در کارخانه هم که در اسفند 99 با افزایش 2، 74 درصدی به حدود 10 هزار و 300 تومان افزایش یافته بود در خرداد امسال به 11 هزار و 500 تومان رسید.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 661

به "قطار گرانی ها همچنان پیش می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطار گرانی ها همچنان پیش می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید