محدودیت های کرونایی هم بخشی از تاریخ هنر می گردد، کار هنری با کرونا تعطیل نشد، شیوه خلق و ارائه اثر تغییر کرد

به گزارش آیان کتاب، هنرمند نقاشی پشت شیشه معتقد است که با شیوع ویروس کرونا و محدودیت های ناشی از آن کارهای هنری تعطیل نشد، بلکه شیوه خلق و ارائه آثار تغییر کرد.

محدودیت های کرونایی هم بخشی از تاریخ هنر می گردد، کار هنری با کرونا تعطیل نشد، شیوه خلق و ارائه اثر تغییر کرد

به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری خبرنگاران، از شیوع ویروس کرونا در کشور حدود پنج ماه می گذرد. ویروسی که جامعه ایران را هم مانند سایر کشورهای جهان با شرایطی بدیع و بی سابقه و البته نامطلوب روبرو نموده است.

این شرایط جدید شرایط کار و زندگی همه مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در این میان، هنرمندان نیز از این شرایط جدید متأثر هستند. علاوه براین، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و پیامدهای ناشی از آن از جمله کاهش ارتباط افراد به صورت فیزیکی و اعمال قرنطینه در سطوح مختلف، روی ذهنیت و روحیه خالقان آثار هنری نیز تأثیر گذاشته است.

سعید رضاخان هنرمند نقاش و از چهره های شاخص نقاشی پشت شیشه کشور است . وی علاوه بر خلق آثار پرتعداد و ارزشمند در این رشته هنری، سال هاست که آموزش به هنرجویان را نیز در برنامه کاری خود دارد.

در ادامه، گفتگوی خبرنگار خبرگزاری خبرنگاران را با این نقاش هنرمند از نظر می گذرانید.گفتگویی که بیشتر درباره تأثیر کرونا بر فعالیت های هنری او در ماه های اخیر است.

سعید رضاخان با اشاره به این که شرایط نامطلوب جامعه و قرنطینه و انزوای ناخواسته هنرمندان به دلیل کرونا، روی آثار آنها نیز تأثیر می گذارد مطرح نمود:به هرحال یک هنرمند نقاش روحیات خودش را در اثرش به تصویر می کشد و تلخی ها و محدودیت ها نیز در کار او انعکاس پیدا می نماید.

تفاوت خلق اثر هنری در روزهای کرونایی

وی اظهار کرد: البته این یک طرف قضیه است. از سوی دیگر، کرونا و محدودیت هایی که در تردد و ارتباطات ایجاد کرد، باعث شد بسیاری از هنرمندان در خانه بمانند؛بیشتر فکر نمایند و به ذهن و خلاقیت خود فرصت جولان بیشتر بدهند. در نتیجه، این قضیه در خیلی از موارد تبدیل به فرصت شد و یک پیامد مثبت داشت.

رضاخان توضیح داد: با این شرایط جدید، مجازی شدن تعاملات سرعت گرفت و شیوه ارائه آثار هنری هم تغییر کرد.محدودیت ها ناشی از کرونا باعث شد این جریان سرعت بگیرد. بسیاری از فضاها، نوع بازدید و بازاریابی و روش های فروش آثار هنری عوض شدند.

این مدرس نقاشی در ادامه اضافه نمود: همه وقایع تاریخی مثل بیماری های واگیردار در آستانه رنسانس در اروپا، انقلاب فرانسه، جنگ های جهانی، فروپاشی شوروی و یازده سپتامبرو... به صورت کوتاه مدت و بلندمدت روی آثار هنری و شکل گیری مکاتب هنری و ادبی تأثیر داشته اند. انعکاس این وقایع و تغییرات عمیق ناشی از آن در همه رشته های هنری دیده می شود و نقاشی هم از آن مستثنی نیست.

روزهای سخت کرونایی هم بخشی از تاریخ هنر است

وی گفت: یک نقاش وقتی ناخواسته به انزوا و قرنطینه می رود، شاید از لحاظ روحی و رفتاری اذیت شود، اما در مجموع این شرایط می تواند رویش و خلق اثر را هم به دنبال داشته باشد. ورود به یک جهانی دیگر و یک مرحله متفاوت از زندگی است. طبیعی است که در حال حاضر دید مثبتی نسبت به این قضیه نداریم، اما چه بخواهیم و چه نخواهیم کرونا بخشی از تاریخ هنر را شکل می دهد و در آینده قضاوت های متفاوتی نسبت به این دوره رقم می خورد.

این هنرمند نقاشی پشت شیشه گفت: در دوره ای که اکسپرسیونیم در هنر نقاشی شکل گرفت، بسیاری از اهالی هنر و مخاطبان به آن واکنش منفی نشان دادند؛ یا آن کسانی که با تأثیرپذیری از نظریات فروید دنبال سورئالیسم رفتند هم با برخود سر محافل هنری روبه رو شدند. اما با گذشت زمان کار آنها ارزش پیدا کرد و بخشی از تاریخ هنر شدند. شما در خصوص امپرسیونیست ها می بینید که هنرمندان این مکتب را کوبیدند، به حاشیه راندند و اذیت کردند. اکثرشان هم از نظر اقتصادی خیلی ضعیف بودند ولی وقتی زمان گذشت، ارزش کار آنها تعیین شد.

وی مطرح نمود: فراتر از این مکاتب، حتیدادائیسم به عنوان مکتبی پوچ گرا در هنر که زاییده ناامیدی، اضطراب و هرج و مرج ناشی از آدم کشی ها و خرابی های جنگ جهانی اول بود هم بخشی از تاریخ هنر است.

رضاخان گفت: ویروس کرونا بالاخره زمانی فروکش می نماید اما تأثیر آن در روحیه و آثار هنرمندان به این زودی ها از بین نخواهد رفت.

تغییر شیوه خلق و ارائه آثار هنری و سختی آموزش آنلاین هنر!

این مدرس نقاشی اظهار کرد: بنابراین،کارهای هنری تعطیل نشد اما شیوه خلق و ارائه آن عوض شد. اغلب هنرمندان هم ناگزیر پذیرفتند که در کارشان تغییر ایجاد نمایند و این رخ داد.

وی اضافه نمود: البته هماهنگ شدن با این شرایط جدید سخت است. من خودم زمانی که کلاس هایم تعطیل شد، شاید دو سه ماه طول کشید که با شرایط جدید کنار بیایم، یعنی به آموزش های آنلاین و ارتباطات از راه دور عادت کنم و دوستان و هنرجویانی هم که با آنها در ارتباط بودم، این شرایط را بپذیرند و طبق آن پیش برویم.

رضاخان گفت: به هرحال آموزش آنلاین حکایت کاچی به از هیچی است! تردیدی نیست که آموزش آنلاین نمی تواند جای کلاس های حضوری را بگیرد؛ اصولاً وقتی شما سر کلاس باشید هم استاد و هم هنرجو بهره بیشتری خواهند برد. اما باید پروتکل ها را رعایت کنیم. شرایط فعلی ما این است و چاره دیگری هم نداریم، بایستی بپذیریم و طبق همین شرایط کار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت مستقیم اثری در نقاشی پشت شیشه با موضوع کرونا خلق نموده است نیز گفت: از آنجایی که نقاشی های من معمولاً ناتورالیستی و مبتنی بر نقاشی از گونه های زیستی ایرانی است، در این موضوع اثری به صورت مستقل کار ننموده ام. با این حال در عرصه دیگری به بحث کرونا پرداختم. مجموعه ای را نوشتم که شاید بتوان نام دل نوشته را روی آن گذاشت. قرار شد چاپش کنم، اما فعلاً پیگیری نکردم؛کتابی شد به نام کرونامه که همان کرونانامه است که یک نااضافه آن را حذف کردم.

رضاخان در ادامه اضافه نمود: نمی توانم بگویم محتوای این کتاب صرفاً قطعات ادبی است. بیشتر به شرایط امروز ما و این اتفاقات و محدودیت هایی که ایجاد شد برمی شود و شاید در آینده به عنوان سندی از روزهای کرونایی یک نقاش به آن پرداخته شود.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 48

به "محدودیت های کرونایی هم بخشی از تاریخ هنر می گردد، کار هنری با کرونا تعطیل نشد، شیوه خلق و ارائه اثر تغییر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت های کرونایی هم بخشی از تاریخ هنر می گردد، کار هنری با کرونا تعطیل نشد، شیوه خلق و ارائه اثر تغییر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید