معرفی عامل تداوم انحصار در اقتصاد ایران

به گزارش آیان کتاب، خبرنگاران: علی سعدوندی، تحلیلگر مالی، انحصار در کشور را به واسطه حمایت های قانونی، حاکمیتی و دولتی می داند و می گوید که تا زمانی که حمایت ها باقی اند، انحصارها هم پابرجایند.

معرفی عامل تداوم انحصار در اقتصاد ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از اکوایران، علی سعدوندی در مورد عارضه انحصار گرایی در کشور گفت: انحصار در همه بخش های کشور اعم از دولتی، خصوصی و خصولتی وجود دارد اما این انحصار نمی تواند باقی بماند مگر اینکه از حمایت قانونی، دولتی و حاکمیتی برخوردار باشد. اگر حمایت قانونی دولت و حاکمیت از انحصارها برداشته گردد دیر یا زود این انحصارها شکسته خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مشخص نرخ های جدید مالیاتی ممکن است به ضرر سهامداران یا خود بورس تمام گردد، اظهارکرد: بدترین نوع مالیاتی که ممکن است در کشوری اخذ گردد، در کشور ما در بازار سرمایه اخذ می گردد. در اقتصاد ایران نهادگرایی هواداران بسیاری دارد. نهادگرایان معتقدند نهاد بازار باید شکل بگیرد تا هزینه های مبادلاتی کاهش یابد؛ یعنی هزینه یک بار خرید و فروش، یک رفت و برگشت. مثلا شما سهامی را فروخته اید دوباره خریداری می کنید، تفاوت هزینه ای که پرداخت شده تحت عنوان هزینه مبادلاتی شناخته می گردد.

سعدوندی ادامه داد: در بورس اوراق بهادار تهران متاسفانه مالیات از مبادلات گرفته می گردد که سیاست اشتباهی است؛ چراکه تعداد مبادلات کاهش می یابد و به شدت سرکوب می گردد و دربورس ایران این رخ داده است.

این تحلیلگر اقتصاد در مورد مالیات بر عایدی سرمایه اظهارکرد: این نوع مالیات می تواند بسیار مفید باشد چون بر فردی تعلق می گیرد که درامد بالاتر و سود بیشتری داشته است که به نفع بازار سرمایه است. اگر در بازار سرمایه ضرر کردید بر روی هر مبادله مالیات نمی دهید اما اگر سود کردید مالیات پرداخت می کنید. اما در شرایطی که قیمت ها در بازار بورس افزایش یافته است، اگر بر عایدی سرمایه در این شرایط ویژه مالیات بسته گردد باعث خروج نقدینگی از بورس خواهد شد و ممکن است باعث ریزش بازار بورس گردد. این سیاست، سیاست خوبی است اما اکنون در کشور ما و در شرایط فعلی جای این سیاست نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 55

به "معرفی عامل تداوم انحصار در اقتصاد ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی عامل تداوم انحصار در اقتصاد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید