نوشیدن و نو شدن

به گزارش آیان کتاب، برخی ها فصل سرما را با چندین و چند سرما خوردگی و آنفلوآنزا پشت سر می گذارند و برخی ها اصلا در این دوران مریض نمی شوند. می دانید تفاوت در کجاست؟ در سیستم ایمنی بدن شان!

نوشیدن و نو شدن

نوشیدن و نو شدن

مصاحبه با دکتر مسعود کیمیاگر درباره نوشیدنی های تقویت نماینده سیستم ایمنی

بعضی ها فصل سرما را با چندین و چند سرما خوردگی و آنفلوآنزا پشت سر می گذارند و بعضی ها اصلا در این دوران مریض نمی شوند. می دانید تفاوت در کجاست؟ در سیستم ایمنی بدن شان!

متخصصان تغذیه می گویند اگرچه عوامل ژنتیکی در مقاومت سیستم ایمنی نقش بزرگی ایفا می نماید اما تغذیه هم مهم است. این مساله به ویژه برای بچه ها، زنان باردار و سالمندان حایز اهمیت بیشتری است. با انتخاب عادات غذایی صحیح و وارد کردن بعضی موادغذایی تقویت نماینده سیستم ایمنی به ویژه در فصل سرد سال می توان خیلی بهتر با عوامل بیماری زا مقابله کرد. به همین بهانه از دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و رژیم درمانی خواسته ایم ضمن آنالیز نوشیدنی های متداول خودمان به ما بگویند که کدام یک از اینها تقویت نماینده سیستم ایمنی هستند و کدام یک به غلط اسم مقاوم نماینده گرفته اند.

برترین نوشیدنی هایی که شما در فصل زمستان برای تقویت سیستم ایمنی پیشنهاد می کنید، کدام اند؟

من شیر و آب میوه ها را توصیه می کنم. شیر و دوغ و مخصوصا دوغ های پروبیوتیکی (نظیر دوغ کفیر) به علت باکتری های مفید که درون شان رشد می نماید و دارا بودن پروتئین و کلسیم مورد احتیاج بدن و آب میوه ها به علت داشتن ویتامین به ویژه ویتامین A از برترین انتخاب هایی هستند که می توانند سیستم ایمنی را تقویت نمایند. جالب است بدانید، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده که رابطه مستقیمی بین ویتامین A موجود در بدن افراد و ابتلای آنها به عفونت ها وجود دارد. حداقل کاری که ویتامین A می تواند در بدن بکند، کاهش عوارض بیماری های عفونی است. افرادی که به اندازه کافی ویتامین A دریافت می نمایند هم کمتر به بیماری های عفونی مبتلا می شوند و هم اگر مبتلا شدند، عوارض عفونت و سیکل و دوره نقاهت شان کوتاه تر خواهد بود.

از میان آب میوه ها، کدام یک را پیشنهاد می کنید؟

تمامی آب میوه هایی که بتوانند ویتامین A یا پیش ساز آن یعنی بتاکاروتن بیشتری را تامین نمایند که برترین شان آب مرکبات و آب هویج است. آب مرکبات در صندلی اول لیست نوشیدنی های تقویت نماینده قرار می گیرد اما آب میوه و سبزیجات دیگر مثلا آب گوجه فرنگی هم کم اهمیت نیستند. اگر فردی می خواهد تغذیه مناسبی برای پیشگیری از عفونت ها داشته باشد باید روی لبنیات و میوه ها کار کند که اگر نوشیدنی را در این گروه در نظر بگیریم، شیر و آب میوه جزو برترین ها حساب می شوند.

مصرف آب میوه های آماده ای که روی آنها قید شده: بدون شکر، افزودنی و نگه دارنده هم مفید است؟

آن دسته از آب میوه های آماده ای که روی آن نوشته نکتار یا طبیعی، قابل قبول هستند. تقریبا این آب میوه ها نزدیک به نوع طبیعی شان بوده و می توانند جایگزین مناسبی باشند؛ مثلاً به اسم یک همراه غذا در وعده اصلی.

آب میوه های غنی شده چه طور؟

همه اینها می توانند به تقویت سیستم ایمنی یاری نمایند. از این رو به افراد توصیه می کنیم. اگر آب میوه هایی که پیشتر از آنها یاد کردیم، غنی شده هم باشند، بهتر خواهد بود.

آیا مخلوط کردن آب میوه ها سبب ایجاد ارزش افزوده ای می گردد یا نه؟

خب، این کار ضرری ندارد و ضمناً تنوع را هم بیشتر می نماید. وقتی ما آب میوه ها را با هم مخلوط می کنیم میوه ها اثری روی هم نمی گذارند که ارزش غذایی شان را کم کند اما چون تنوع بیشتر می گردد و چند نوع میوه را هم زمان دریافت می کنیم، به نفع مصرف نماینده خواهد بود. ضمناً، ممکن است از نظر ذایقه به نظر بعضی افراد مخصوصا گروهی که از یک میوه خوش شان نمی آید، بهتر باشد. البته نباید فراموش کرد که در درجه اول توصیه می گردد میوه ها را مصرف کنید، مگر آنکه ضرورتی وجود داشته باشد. برای افرادی که مشکل بلع یا جویدن دارند، فرصت کافی برای میوه خوردن ندارند و یا معده شان با خوردن میوه تحریک می گردد، مخلوط کردن یا گرفتن آب میوه خوب است اما به طور معمول ما ترجیح می دهیم مردم عادت نمایند که میوه را کامل بخورند.

چای سبز چه طور؟

تقویت نماینده سیستم ایمنی نیست؟در خصوص چای سبز و تاثیر آن بر پیشگیری یا درمان بیماری های عفونی من چیزی نشنیده ام در حالی که این روزها تب خوردن این چای بالا گرفته. چای سبز در کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از سرطان ها به علت داشتن آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها موثر است اما در خصوص پیشگیری از عفونت ها من مطلبی ندیده ام. جالب است بدانید متخصصان فارماکوگنوزی هم وجود بعضی ترکیبات تحریک نماینده سیستم ایمنی را در این نوع چای اعلام می نمایند اما آن قدر تأثیر چشم گیری بر قوای این دستگاه ندارند. به این علت عادت به خوردن این نوشیدنی با این هدف توصیه نمی گردد.

در خصوص نوشیدنی آلوئه ورا که این روزها زیاد شده و تبلیغات گسترده ای دارد، چه می گویید؟

آلوئه ورا گیاهی است که این روزها مورد توجه قرار گرفته و خواص زیادی را به آن نسبت می دهند و در منابع گوناگون می بینیم که به خصوص گفته می گردد تقویت نماینده سیستم ایمنی، پوست، دستگاه گوارش و تنها منبع گیاهی ویتامین B12 است. به هر صورت می توان از کمپوت این گیاه هم به اسم راهی برای ایجاد تنوع در جهت تقویت سیستم ایمنی به وسیله خوراکی بهره برد اما نباید انتظار زیادی داشت در حالی که راه های مؤثرتر و کم هزینه تری وجود دارند.

از این نوشیدنی هایی که گفتید، توصیه می کنید در روز چه اندازه مصرف کنیم؟

معادل دو لیوان شیر را برای همه (2 تا 3 لیوان دوغ پروبیوتیکی) و 4 تا 5 عدد میوه که اگر به صورت آب میوه بخواهیم مصرف کنیم، هر لیوان آب میوه تقریبا 5/2 میوه محسوب می گردد و تقریبا 2 لیوان آب میوه باید نوشید. باز هم تاکید می کنم که بهتر است به جای آب میوه، خود میوه را مصرف کنیم.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 741

به "نوشیدن و نو شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن و نو شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید