انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان خاتمه می دهد

به گزارش آیان کتاب، انتظار می رود انگلیس آخرین گروه از سربازان خود در افغانستان را در روزهای آینده به کشور برگرداند و به نقش رسمی خود در دو دهه جنگ در افغانستان در حالی سرانجام دهد که طالبان در حال قدرت گرفتن مجدد در این کشور است.

انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان خاتمه می دهد

به نوشته روزنامه گاردین، منابع دفاعی انگلیس گفتند که خروج آخرین گروه 750 نفره سربازان انگلیسی در روزهای آینده انتظار می رود که تکمیل گردد؛ این گروه بخشی از یک هیات آموزشی و با ثبات سازی ناتو در افغانستان هستند.

اگرچه مقام های انگلیسی در تایید زمان بندی دقیق خروج این نیروها از افغانستان بی میل هستند اما دو منبع نظامی گفتند که نیروهای انگلیسی قرار است فردا یکشنبه چهارم ژوئیه امسال میلادی از افغانستان خارج شوند و ارتش سلطنتی انگلیس پروازهایی را برای تکمیل این خروج در نظر گرفته است.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تکمیل خروج نیروهای کشورش از افغانستان را تا روز استقلال که چهارم ژوئیه است، رد کرد اما تصور می گردد که کمتر از 1000 سرباز آمریکایی هنوز در افغانستان به سر می برند که بیشتر آنها برای اهداف امنیتی در کابل و اطراف آن هستند. گروهی متشکل از 650 سرباز آمریکایی قرار است در ماه های آینده و با مسئولیت تامین امنیت برای سفارت آمریکا در کابل در افغانستان باقی بمانند.

بایدن وعده داده بود که تمامی نیروهای آمریکایی را تا سپتامبر امسال میلادی از افغانستان خارج می نماید اما با وجود پیشرفت های طالبان در نواحی مختلف افغاستان و هشدارهایی درباره بروز جنگ داخلی در این کشور فرایند خروج سریعتر شده است.

توبیاس الوود، رئیس کمیته تفحص دفاعی مجلس عوام انگلیس گفت: خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام افغانستان نشان دهنده سرعت بیشتر آمریکا در خروج از افغانستان حتی با وجود خطر فروپاشی این کشور است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس هم قرار است در روزهای آینده و احتمالا روز دوشنبه بیانیه ای برای مجلس داشته باشد و درباره تغییرات و خط مشی حضور آینده دیپلماتیک انگلیس و شرایط نظامی در قبال افغانستان صحبت کند.

این می تواند شامل حضور طولانی مدت سرویس هوایی ویژه انگلیس و سایر نیروها برای یاری به نیروهای افغان برای مقابله با طالبان گردد. ایالات متحده در حال حاضر به تامین پشتیبانی هوایی برای هواپیماها و پهپادهای مستقر در خارج از کشور می پردازد. بعلاوه وعده یاری اقتصادی برای نیروهای امنیتی را داده و گزارش شده است که در حال آنالیز هزینه های مقاطعه کاران برای حفظ نیروی هوایی حیاتی افغانستان است.

بعلاوه تصمیم های نهایی روز دوشنبه در نشست شورای امنیت ملی انگلیس گرفته می گردد اگرچه برنامه ها از قبل به خوبی پیشرفته اند. همچون آمریکا، تعداد کمی از سربازان انگلیسی شاید برای یاری به نگهبان های سفارت انگلیس در کابل در این شهر باقی بمانند اگرچه این محل در حال حاضر به وسیله مقاطعه کارها حفاظت می گردد.

انگلیس نقش مهمی در عملیات ضربتی در افغانستان بین سال های 2001 تا 2014 ایفا کرد و نقش کلیدی و پیشرو در مقابله با طالبان در ولایت هلمند داشت. در مجموع 545 سرباز و غیرنظامی انگلیسی در این بازه زمانی کشته شدند.

از آن موقع به بعد، انگلیس در هیات آموزشی سربازان تحت امر ناتو موسوم به پشتیبانی قاطع شرکت داشته است. ژنرال های انگلیسی می گویند در پی حفظ نیروهایی در افغانستان در قالب نیروهای آموزشی بودند اما به این نتیجه رسیدند که بدون حضور نظامی آمریکا چنین کاری غیر ممکن است. یکی از سخنگوهای وزارت دفاع انگیس گفت، این هیات هم در ماه های آینده به کارش خاتمه می دهد.

انگلیس هم همچون دیگر کشورهای عضو ناتو که به ماموریت های خود در هفته های اخیر در افغانستان خاتمه داده اند، گفت که از این کشور خارج می گردد. تعدادی از سیاستمداران انگلیسی به این نکته اشاره کردند که یک پروژه نظامی برای نابودی طالبان در حالی خاتمه می پذیرد که این گروه شبه نظامی در سراسر افغانستان مجدد در حال فعالیت است.

آلمان، ایتالیا و لهستان هم در میان کشورهایی هستند که خروج نیروهایشان از افغانستان را در بیانیه هایی تایید نموده اند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 676

به "انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان خاتمه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس احتمالا فردا به ماموریتش در افغانستان خاتمه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید