خبرنگاران 10 هزار کامیون، محصولات کشاورزی بهاره گلستان را جابه جا می نماید

به گزارش آیان کتاب، گرگان - خبرنگاران - معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت که سال جاری برای جابه جایی افزون بر 2 میلیون تن محصول کشاورزی بهاره استان از ظرفیت حدود 10 هزار کامیون استفاده می گردد.

خبرنگاران 10 هزار کامیون، محصولات کشاورزی بهاره گلستان را جابه جا می نماید

ایوب میرشاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: هرساله از میانه اردیبهشت ماه جابه جایی محصولات کشاورزی فراوریی بهاره استان شامل باقلا، نخود فرنگی، توت فرنگی، کلزا، جو، گندم و سیب زمینی شروع می گردد و تا اواسط تیرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: اوج جابه جایی محصولات کشاورزی بهاره گلستان مربوط به همزمانی برداشت گندم و سیب زمینی از میانه خرداد تا دهم تیرماه است که برنامه ریزی برای تسریع در جابه جایی محصول از مزرعه تا مراکز خرید در حال اجرا است.

به گفته وی در صورت مواجهه با کمبود کامیون برای جابجایی محصولات کشاورزی بهاره گلستان از ظرفیت خودروهای سایر استان ها استفاده خواهد شد.

میرشاهی به رانندگان کامیون توصیه کرد علاوه بر ضرورت تهیه بارنامه، برای مقابله با ریزش محصول، اقدامات لازم مانند درزگیری، اندازه بارگیری و کشیدن چادر روی محصول را انجام دهند.

به گفته وی پارسال افزون بر 10 هزار کامیون 6 میلیون و 648 هزار تن کالا را به وسیله ناوگان باری گلستان جابه جا کردند که نزدیک به 2 میلیون تن آن محصولات کشاورزی بود.

مطابق گزارش اخیر سازمان جهادکشاورزی گلستان، سطح سبز محصولات پاییزه آماده برداشت در فصل بهاره استان شامل 300 هزار هکتار گندم، 48 هزار و 921 هکتار دانه روغنی کلزا، 34 هزار هکتار جو، چهار هزار و 523 هکتار چغندرقند، 6 هزارو 250 هکتار سیب زمینی، 250 هکتار پیاز، سبزیجات و سایر هشت هزار و 400 هکتار است.

در سال زراعی جاری با وجود سیطره خشکسالی، بیشترین محصول فراوریی در فصل بهار گلستان مربوط به گندم با یک میلیون تن، چغندر قند 203 هزار تن، سیب زمینی 158 هزار تن، جو 155 هزار تن و کلزا 78 هزار تن است.

بهره برداران کشاورزی گلستان در سال زراعی گذشته در فراوری 16 محصول راهبردی مقام اول تا پنجم کشور را به خود اختصاص داده و پنج میلیون و 403 هزار تن انواع محصول به ارزش 250 هزار میلیارد ریال فراوری کردند.

گلستان در فراوری دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

استان گلستان افزون بر 220 هزار بهره بردار کشاورزی دارد که حدود 150 هزار آنها در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از 90 درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 603

به "خبرنگاران 10 هزار کامیون، محصولات کشاورزی بهاره گلستان را جابه جا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 هزار کامیون، محصولات کشاورزی بهاره گلستان را جابه جا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید