روسیه خواهان بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد

به گزارش آیان کتاب، خبرنگاران : ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه، گفت که آمریکا بدون هرگونه پیش شرطی باید به برجام بازگردد.

روسیه خواهان بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به گزارش ایرنا، زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت خارجه روسیه، توضیح داد:معتقدیم که بازگشت آمریکا به برجام نباید با پیش شرط یا خواسته های اضافی باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با بیان اینکه در هفته جاری اقدام های قابل توجهی برای حفظ و تقویت برجام صورت گرفت، اضافه کرد: روز 21 ماه (یکم دی) دسامبر نشست وزیران کشورهای عضو برجام به صورت وبیناری برگزار گردید و روز 22 ماه دسامبر جاری هم در شورای امنیت سازمان ملل نشستی برای آنالیز گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فرایند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت برگزار گردید.

وی ادامه داد: ما در بیانیه ای که صادر کردیم به موضوع هایی در این باره اشاره کردیم که نه فقط اهمیت آن کاهش نیافته بلکه حساسیت و اهمیت بیشتری به دست آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآورشد: نشست وزیران برجام و نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه نشان داد که کوشش های برای ناکام گذاشتن برجام و ایجاد مانع در فرایند اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت و زیر سوال بردن مشورعیت این سند بین المللی بطور کامل باخت.

زاخارووا گفت: به رغم کوشش های شرکای آمریکایی، آنها نتوانستند زمان را به عقب بازگردانند و اجرای قطعنامه های تحریمی شورای امنیت در خصوص ایران را که پیش از امضای برجام وجود داشت دوباره از سر بگیرد.

وی با بیان اینکه کوشش برای تغییر ماهیت برجام بی نتیجه بود، ادامه داد: معامله هسته ای زنده است و بطور مستمر اجرا خواهد شد و قطعنامه 2231 معتبر است و آنطور که در سال 2015 تایید شده بود اجرا می گردد. مطابق منشور سازمان ملل همه کشورها ازجمله آمریکا موظف به اجرای این قطعنامه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآورشد: برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران راستا طولانی در پیش دارد و آمریکا باید تمام موارد نقض این توافق بین المللی و عدم اجرای قطعنامه 2231 را جبران کند و موازنه منافعی که در معامله هسته ای ایجاد شده بود را احیا کند.

وی تاکید نمود که آمریکا باید به بازگشت تهران به اجرای کامل برجام بطور موقت در پاسخ به اقدام های مخرب آمریکا و تحریم های این کشور گام هایی را برداشته بود، یاری کند.

زاخارووا با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام نباید با پیش شرط و خواسته های اضافی باشد، ادامه داد: امیدواریم که پیشرفت در این عرصه بدست خواهد آمد. ما شاهدیم که مقامهای ایرانی بارها این موضوع را مورد تاکید قرار می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه توضیح داد که اراده جمعی و میدان برای کوشش های گروهی برای اجرای برجام و توافق های در چارچوب آن وجود دارد.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش شروع کرد.

بر این اساس، ایران 15 دی ماه 1398، با صدور بیانیه ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را خاطرنشان کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می یابد.

جمهوری اسلامی ایران همیشه اعلام نموده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف های این توافق بین المللی، گام های برداشته شده در راستا کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: ayanketab.ir شناسه مطلب: 344

به "روسیه خواهان بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه خواهان بازگشت بدون شرط آمریکا به برجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید